Ing. Miriam Majorová, PhD.

Počet vyhľadaných dokumentov: 109

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 109

Zoradiť podľa:

  • Článek
V predchádzajúcom čísle časopisu boli uverejnené viaceré otázky z oblasti inventarizácie. V tomto príspevku sa zaoberáme predmetom inventarizácie a jej výsledkov, teda zaúčtovaním inventarizačných rozdielov.
  • Článek
V predchádzajúcom čísle časopisu sme sa zaoberali základným rámcom audítorských činností, ktoré vykonáva štatutárny audítor pri každoročnom audite účtovných závierok v obciach a mestách. V druhej časti sa pozrieme na vybrané oblasti bližšie, aby ste v samospráve boli pripravení na komunikáciu so štatutárnym audítorom ako rovnocenní partneri.
Mám otázku ohledně účtování transferů. Jsme státní rozpočtová organizace, pod sebou máme příspěvkovou organizaci (PO), které pravidelně posíláme transfery. V minulosti vždy PO transfery použila. Minulý rok část běžného transferu naše PO nevyužila a tento rok nám ho poslala na příjmový účet. Můžu Vás poprosit o účtování na naší straně (RO) o tomto transferu v tomto roku? 
  • Článek
Štatutárny audit je neoddeliteľnou súčasťou hospodárenia obcí a zabezpečuje nezávislé overenie účtovných závierok. V prvej časti príspevku sa zameriame na legislatívny rámec, úlohu audítora a vybrané oblasti, na ktoré sa pri kontrole zameriava najčastejšie.
  • Článek
Výročná správa v obciach nadväzuje na individuálnu a konsolidovanú účtovnú závierku obcí. Legislatívny rámec pre výročnú správu ustanovuje zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“), a to konkrétne v § 22b, § 23 a § 23a.
  • Článek
V predchádzajúcom čísle časopisu sme sa venovali tematike konsolidovanej účtovnej závierky z hľadiska legislatívneho rámca určujúceho povinnosti jednotlivých súčastí konsolidovaného celku, účtovných zásad a metód uplatňovaných pri konsolidácii a vzájomných vzťahov v konsolidovanom celku ako predmete konsolidačných operácií. V pokračovaní seriálu sa zameriame na poznámky ako súčasť konsolidovanej účtovnej závierky.
  • Článek
Koncom apríla 2025 uplynul hraničný termín, kedy si mali účtovné jednotky samosprávy splniť povinnosť zverejnenia individuálnej účtovnej závierky za účtovné obdobie roku 2024 v registri účtovných závierok. Využitie individuálnych účtovných závierok však ich zverejnením nekončí. Sú základom pre konsolidované účtovné závierky.
  • Článek
V nasledujúcom príspevku prinášame prehľad praktických príkladov účtovania špecifických situácií v obciach podľa platných právnych predpisov.
  • Článek
Obce majú zákonnú povinnosť overenia individuálnej aj konsolidovanej účtovnej závierky štatutárnym audítorom. V nasledujúcom príspevku sa dozviete, ako zaúčtovať rezervu na štatutárny audit obce.
  • Článek
Týmto príspevkom uzatvárame tematiku zostavenia individuálnej účtovnej závierky v účtovných jednotkách samosprávy. V predchádzajúcich číslach sme sa zaoberali uzatvorením účtovných kníh a tabuľkovou časťou poznámok. Proces zostavenia účtovnej závierky ukončíme tematikou spracovania textovej časti poznámok.
  • Článek
Dôsledná kontrola účtovných výkazov slúži na predchádzanie chybám, ktoré môžu vzniknúť z dôvodu nesprávneho účtovania. V nasledujúcom článku sa venujeme pravidlám vykazovania, ktoré treba dodržiavať pri účtovných výkazoch a ktoré slúžia aj na kontrolu väzieb jednotlivých častí individuálnej účtovnej závierky.
  • Článek
Štatutárny audit je dôležitým nástrojom na overovanie individuálnej účtovnej závierky. V nasledujúcom príspevku sa venujeme povinnostiam, dodržiavanie ktorých overuje audítor pri výkone auditu individuálnej účtovnej závierky obce.
  • Článek
V prvej časti seriálu o individuálnej účtovnej závierke zostavovanej účtovnými jednotkami v samospráve za rok 2024 sme sa zaoberali procesom uzatvorenia účtovných kníh a s tým spojenými účtovnými prípadmi. Túto časť venujeme Poznámkam ako súčasti individuálnej účtovnej závierky, konkrétne ich tabuľkovej časti.
  • Článek
Účtovná závierka je účtovným záznamom podľa zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Podľa § 35 ods. 3 sa uchováva počas desiatich rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týka.
  • Článek
Prepokladom efektívnej realizácie procesu inventarizácie je existencia vnútorného predpisu spracovaného na podmienky konkrétnej účtovnej jednotky vykonávajúcej inventarizáciu. Týmto príspevkom nadväzujeme na tematiku inventarizácie otvorenú v predchádzajúcom čísle časopisu a zameriame sa na rozsah vnútorného predpisu.
  • Článek
V obciach, mestách, samosprávnych krajoch a rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených samosprávou sa pri účtovaní inventarizačných rozdielov postupuje podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 12. decembra 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie v znení neskorších predpisov.
  • Článek
Základné imanie obchodnej spoločnosti podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. predstavuje peňažné vyjadrenie súhrnu peňažných aj nepeňažných vkladov všetkých spoločníkov do spoločnosti. Výška základného imania sa zapisuje do obchodného registra. Nepeňažným vkladom môže byť len majetok, ktorého hospodárska hodnota sa dá určiť.
  • Článek
Obce zostavujú výročnú správu v súlade so zákonom č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len "zákon o účtovníctve"), konkrétne s § 22b, ktorý ustanovuje obsah výročnej správy a konsolidovanej výročnej správy subjektov verejnej správy.
  • Článek
Týmto príspevkom uzatvárame sériu venovanú konsolidovanej účtovnej závierke zostavovanej v samospráve za rok 2023. Budeme sa zaoberať Poznámkami ako súčasťou konsolidovanej účtovnej závierky, ktoré boli významne ovplyvnené novelizáciou opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 17. decembra 2008 č. MF/27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie vo verejnej správe a podrobnosti o usporiadaní a označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe v z. n. p., ktorá nadobudla účinnosť k 1.1.2024 a zmenila štruktúru tabuľkovej časti už pre konsolidovanú účtovnú závierku zostavovanú za účtovné obdobie roku 2023.
  • Článek
V nasledujúcom príspevku pokračujeme v seriáli o konsolidovanej účtovnej závierke v samospráve a zameriame sa na metódy konsolidácie predstavujúce postupy, prostredníctvom ktorých sa vytvorí z individuálnych účtovných závierok konsolidovaného celku konsolidovaná účtovná závierka.