Rozpočtové hospodárenie rozpočtových organizácií

Vydané: 15 minút čítania

Rozpočtové hospodárenie patrí medzi najdôležitejšie oblasti finančného riadenia rozpočtových organizácií. Tento článok prináša vysvetlenie, ako rozpočtové organizácie hospodária so svojimi príjmami a výdavkami, aké majú práva, povinnosti a limity podľa zákona o rozpočtových pravidlách.

Rozpočtová organizácia (ďalej len „RO“) je právnická osoba, ktorú v súlade s § 21 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z. z.“) zriaďuje štát, obec alebo VÚC. RO možno zriadiť na plnenie úloh štátu, obce alebo VÚC vyplývajúcich z osobitných predpisov, RO nemožno zriadiť na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre zriaďovateľa vyplývajú z osobitných predpisov.

Poznámka: V aplikačnej praxi obcí sú RO obvykle školy a školské zariadenia, zariadenia sociálnych služieb, knižnice, múzeá a pod.

RO odo dňa svojho zriadenia vo vlastnom mene nadobúda práva a povinnosti, má právnu subjektivitu. Hospodári s majetkom svojho zriaďovateľa, ktorý má zverený do správy (je správcom jeho majetku). RO hospodári s finančnými prostriedkami, ktoré získava najmä od svojho zriaďovateľa. Svojimi príjmami a výdavkami je zapojená na rozpočet svojho zriaďovateľa, t. j. na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu.

Upozornenie:

RO sa pri hospodárení s finančnými prostriedkami riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom.

Schéma finančného vzťahu medzi zriaďovateľom a RO:

Upozornenie:

Príjmy a výdavky RO sú súčasťou rozpočtu zriaďovateľa RO. Po uplynutí rozpočtového roka je povinnosť vykonať zúčtovanie finančných vzťahov RO s rozpočtom zriaďovateľa.

RO hospodári s rozpočtovými prostriedkami zriaďovateľa a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Zostavuje rozpočet príjmov a výdavkov, ktorý zahŕňa všetky prostriedky, s ktorými hospodári, vrátane príjmov, ktoré predpokladá, že:

  • získa z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení,
  • prijme z poistného plnenia zo zmluvného poistenia alebo zo zákonného poistenia,
  • prijme od fyzickej osoby alebo právnickej osoby podľa osobitných predpisov (§ 92 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., § 11 ods. 3 zákona č. 544/2002 Z. z. o Horskej záchrannej službe v z. n. p., § 2 ods. 1 písm. c) zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v z. n. p., § 28, § 49, § 53, § 114, § 116, § 117 a § 126 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.),
  • prijme od úradu práce, sociálnych vecí a rodiny podľa osobitného predpisu (zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.),
  • prijme od účastníkov konania o obnove evidencie niektorých pozemkov a právnych vzťahov k nim (§ 10 zákona č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v z. n. p.),
  • prijme na základe darovacej zmluvy,
  • prijme na základe zmluvy o združení,
  • prijme v súvislosti so stravovaním vrátane úhrad stravy,
  • prijme vo forme dotácie alebo grantu.

RO k týmto rozpočtovaným príjmom rozpočtuje aj zodpovedajúce výdavky, ktoré je oprávnená čerpať do výšky týchto skutočne prijatých rozpočtovaných príjmov.

Upozornenie:

RO má povinnosť sústreďovať všetky príjmy svojho rozpočtu s výnimkou tých príjmov, ktoré môže započítať s výdavkami, na príjmovom účte. RO má povinnosť realizovať všetky svoje výdavky z výdavkového účtu.

Rozpočtová organizácia môže sústreďovať príjmy na samostatných účtoch a realizovať výdavky zo samostatných účtov:

  • ak ide o prostriedky na depozitnom účte a podnikateľskom účte,
  • ak tak ustanovuje osobitný zákon a ak to vyplýva z právne záväzných aktov Európskej únie a z medzinárodnej zmluvy,
  • pri prijatí prostriedkov na základe darovacej zmluvy, na základe zmluvy o združení, pri prijatí prostriedkov súvisiacich so stravovaním vrátane úhrad stravy alebo pri prijatí prostriedkov formou dotácie alebo grantu.

V týchto prípadoch, ak je to potrebné, RO môže k týmto prostriedkom previesť pred realizáciou výdavkov z týchto samostatných účtov výdavky z výdavkového účtu určené na financovanie týchto účelov.

Ak je zriaďovateľom RO obec alebo vyšší územný celok, má oprávnenie odchylne určiť sústreďovanie príjmov a realizácie výdavkov na týchto samostatných účtoch.

Možnosti sústreďovania príjmov a realizácie výdavkov

Príklad č. 1:

RO nebude tieto príjmy sústreďovať na samostatnom účte.

RO: príjem finančných prostriedkov na príjmový účet – 223 a následne ich prevod zriaďovateľovi;

Zriaďovateľ: vrátenie finančných prostriedkov RO na jej vkladový výdavkový účet – 222.

Príklad č. 2:

RO bude tieto príjmy sústreďovať na samostatnom účte.

RO realizuje prevod finančných prostriedkov cez príjmový účet – 223;

RO: príjem finančných prostriedkov na samostatný účet – 221, následne ich prevod na príjmový účet – 223 a následne ich prevod zriaďovateľovi;

Zriaďovateľ: vrátenie finančných prostriedkov RO na jej vkladový výdavkový účet – 222;

RO: presun finančných prostriedkov na samostatný účet – 221.

Príklad č. 3:

RO bude tieto príjmy sústreďovať na samostatnom účte.

RO nerealizuje prevod finančných prostriedkov cez príjmový účet – 223;

RO: príjem finančných prostriedkov na samostatný účet – 221, následne ich prevod zriaďovateľovi;

Zriaďovateľ: vrátenie finančných prostriedkov RO na jej vkladový výdavkový účet – 222;

RO: presun finančných prostriedkov na samostatný účet – 221.

Príklad č. 4:

RO bude tieto príjmy sústreďovať na samostatnom účte.

RO sústredí príjmy na samostatnom účte, z ktorého realizuje aj výdavky v súlade so stanoveným účelom; ak by bolo potrebné, RO k týmto prostriedkom prevedie pred realizáciou výdavkov z týchto samostatných účtov výdavky z výdavkového účtu určené na financovanie týchto účelov – v tomto prípade platí povinnosť realizácie rozpočtových opatrení v rámci rozpočtu obce, konkrétne v rámci rozpočtu príjmov a výdavkov RO, ktoré sú súčasťou príjmov a výdavkov rozpočtu obce.

Otázka č. 1:

Môže mať škola zriadených viac samostatných účtov v banke? Môže rozhodnúť zriaďovateľ, že škola bude mať zriadený samostatný účet pre základnú školu, samostatný účet pre materskú školu a samostatný účet pre školskú jedáleň?

Pri odpovedi na otázku vychádzame z § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z., v zmysle ktorého RO sústreďuje všetky príjmy svojho rozpočtu na príjmovom účte a realizuje všetky svoje výdavky z výdavkového účtu.

Platí výnimka uvedená v tom istom ustanovení zákona č. 523/2004 Z. z., v zmysle ktorého RO môže sústreďovať príjmy na samostatných účtoch a realizovať výdavky zo samostatných účtov, ak ide o taxatívne v osobitnom predpise určené prostriedky a ak to vyplýva z právne záväzných aktov Európskej únie, z medzinárodnej zmluvy, pri prijatí prostriedkov na základe darovacej zmluvy, na základe zmluvy o združení, pri prijatí prostriedkov súvisiacich so stravovaním vrátane úhrad stravy alebo pri prijatí prostriedkov formou dotácie alebo grantu.

Ak je zriaďovateľom RO obec a vyšší územný celok, má možnosť sústreďovania príjmov a realizácie výdavkov na týchto presne určených samostatných účtoch určiť odchylne. Zriaďovateľovi RO sa ponecháva možnosť určiť sústreďovanie príjmov a realizáciu výdavkov odchylne, ale len u príjmov a výdavkov uvedených v § 22 ods. 4 druhá veta zákona č. 523/2004 Z. z. Škola nemôže mať zriadených viac samostatných účtov v banke a ani zriaďovateľ nemôže rozhodnúť o tom, aby škola mala samostatný účet pre základnú školu, samostatný účet pre materskú školu a samostatný účet pre školskú jedáleň.

Otázka č. 2:

Môže si škola zriadiť preddavkové organizácie, napr. preddavkovou organizáciou by bola materská škola, školský klub detí a školská jedáleň?

Škola si preddavkové organizácie zriadiť nemôže. Preddavkové organizácie nie sú právnickými osobami, ide o vnútorné organizačné jednotky v rámci RO. Podľa § 22 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. zriaďovateľ určí, ktoré vnútorné organizačné jednotky v rámci ním zriadenej RO budú hospodáriť iba so zvereným preddavkom ako preddavkové organizácie.

Zriaďovateľ zároveň určí výšku preddavku a obdobie, na ktoré sa poskytuje, prípadne na to splnomocní RO, na ktorej rozpočet je preddavková organizácia hospodáriaca s preddavkom zapojená. RO, z ktorej rozpočtu sa preddavok poskytuje, zúčtuje príjmy a výdavky týchto preddavkových organizácií najneskôr do konca rozpočtového roka.

Pravidlá rozpočtového hospodárenia, práva a povinnosti RO

Na RO sa vzťahujú pravidlá rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy ustanovené v § 19 zákona č. 523/2004 Z. z. a osobitné pravidlá ustanovené v § 21 a § 24 zákona č. 523/2004 Z. z.:

  • RO hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu príjmov a výdavkov; príjmy a výdavky RO sú súčasťou rozpočtu jej zriaďovateľa.
  • Finančný vzťah medzi zriaďovateľom a RO je určený záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu a záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom.
  • RO musí zabezpečovať úlohy a činnosti, pre ktoré bola zriadená, za dodržiavania záväzných ukazovateľov a limitov určených zriaďovateľom.
  • Vzájomné započítanie príjmov a výdavkov je v RO prípustné, ale len za splnenia zákonnej podmienky, že pôjde o dodatočnú úhradu predtým vynaložených výdavkov v tom istom rozpočtovom roku, ktorou iný subjekt refunduje RO výdavky, ktoré za neho zaplatila.
  • RO môže uzatvárať zmluvu o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci, ak nájomné bude uhrádzať z prostriedkov Európskej únie a z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie.
  • RO poskytuje svoje výkony odplatne v súlade so zákonom o cenách, štátne RO si navzájom poskytujú výkony vo svojej pôsobnosti bezplatne, RO zriadené obcou a vyšším územným celkom si navzájom poskytujú výkony vo svojej pôsobnosti bezplatne, ak o tom rozhodne zastupiteľstvo.
  • RO ako nájomca alebo vypožičiavateľ môže použiť kapitálové výdavky na technické zhodnotenie prenajatého majetku alebo majetku vo výpožičke, ak doba nájmu alebo výpožičky trvá aspoň štyri roky od vynaloženia takéhoto výdavku.
  • RO môže použiť prostriedky svojho rozpočtu na platenie členského príspevku len so súhlasom zriaďovateľa.
  • RO nemôže tvoriť osobitné fondy, môže tvoriť sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde.
  • RO nie je oprávnená ručiť za zaplatenie zmenky, vystavovať, nadobúdať a prijímať zmenky.
  • RO má povinnosť viesť účtovníctvo a zostavovať a predkladať účtovnú závierku podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.; štátne RO sú povinné na žiadosť ministerstva financií alebo správcu kapitoly predložiť aj ďalšie údaje z účtovníctva.
  • Štátna RO je povinná obstarať osobný automobil určený výlučne na prepravu osôb najviac do limitu výdavkov ustanoveného nariadením vlády, pričom nariadenie vlády ustanoví okruh osôb, na ktorých prepravu sa obstaráva osobný automobil do ustanoveného limitu výdavkov. Limit výdavkov sa vzťahuje na obstaranie osobného automobilu vrátane jeho technického zhodnotenia v príslušnom rozpočtovom roku.

Otázka č. 3:

Škola, ktorá je RO obce, získala darovacou zmluvou finančné prostriedky. V zmluve nie je uvedený účel použitia týchto prostriedkov. Môže ich škola použiť na modernizáciu počítačovej učebne?

Podľa § 22 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. sa v RO peňažné dary použijú v súlade s ich určeným účelom. V prípade, že darca účel použitia daru neurčil, RO sama rozhodne, na čo dar použije. Platí zásada, že peňažné dary by sa mali použiť predovšetkým na ďalší rozvoj a skvalitnenie činnosti RO. V súlade s uvedeným škola môže finančný dar použiť na modernizáciu počítačovej učebne, pretože v tomto prípade pôjde o rozvoj a skvalitnenie výchovnovzdelávacieho procesu.

Otázka č. 4:

Ako bude možné použiť finančné prostriedky získané na základe darovacej zmluvy v RO?

Darca môže peňažné dary RO poukázať na jej príjmový účet alebo na samostatný účet určený na tento účel, tzv. darovací účet. Ak darca poukáže finančné prostriedky na príjmový účet, RO ich pred použitím prevedie zriaďovateľovi, ktorý jej ich následne poukáže na jej výdavkový účet.

Podľa § 22 ods. 4 zákona č. 523/2004 Z. z. RO môže sústreďovať príjmy z peňažných darov na samostatnom účte (darovacom účte) a realizovať výdavky z tohto účtu pri prijatí prostriedkov na základe darovacej zmluvy. Ak darca poukáže finančné prostriedky na samostatný účet (darovací účet), RO môže použiť tieto prostriedky priamo z tohto účtu.

Z cit. ustanovenia vyplýva pre RO oprávnenie v prípade potreby (ak peňažný dar nepokryje celé náklady na obstaranie darcom účelovo určenej veci) k týmto prostriedkom previesť pred realizáciou výdavkov z darovacieho účtu finančné prostriedky z výdavkového účtu určené na financovanie účelu určeného v darovacej zmluve.

Otázka č. 5:

Aplikuje sa v prípade RO zriadených obcou prevod decembrových miezd na depozitný účet?

Podľa § 26 ods. 3 písm. a) zákona č. 523/2004 Z. z., ak ide o úhrady výdavkov z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku za mesiac december, ktoré sa uskutočnia v januári nasledujúceho rozpočtového roka, môže RO previesť na účet cudzích prostriedkov výdavky, a to na výplatu miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní vrátane náhrad platov a miezd a cestovného vyplácaného súčasne s platom, so mzdou, výplatu odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a výplatu pracovných odmien odsúdených, ako aj ostatné peňažné nároky zamestnancov z pracovnoprávnych vzťahov alebo z obdobných právnych vzťahov, ktoré sa vyplácajú spolu so mzdou. V aplikačnej praxi sa v prípade RO zriadených obcou prevod decembrových miezd na depozitný účet realizuje, obvykle je to riešené interným aktom zriaďovateľa RO alebo riaditeľa RO.

Združovanie prostriedkov v RO

RO má oprávnenie združovať prostriedky podľa § 829 až § 841 zákona č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. Zákonnou podmienkou je, že týmto združením prostriedkov nevznikne iná právnická osoba. Združené prostriedky sa vedú na samostatnom účte.

RO uskutočňuje platby podľa uzavretej zmluvy o združení len zo zdrojov, ktoré je oprávnená použiť na činnosť, ktorá je predmetom tejto zmluvy. V prípade získania majetku výkonom spoločnej činnosti financovanej zo združených prostriedkov je RO povinná dohodnúť v zmluve o združení podiel na majetku získanom spoločnou činnosťou zodpovedajúci výške nimi vložených prostriedkov.

Podnikateľská činnosť RO

RO nemôže vykonávať podnikateľskú činnosť, ak osobitný predpis neustanovuje inak.

Poznámka: Oprávnenie škôl a školských zariadení vykonávať podnikateľskú činnosť, t. j. podnikať, je legislatívne upravené v § 151 ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v z. n. p. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky s cieľom určiť podrobnejší postup vykonávania podnikateľskej činnosti v školách a v školských zariadeniach vydalo metodický pokyn č. 12/2009-R, ktorým sa určuje postup škôl a školských zariadení pri vykonávaní podnikateľskej činnosti.

Na vykonávanie podnikateľskej činnosti v RO platia prísne pravidlá. Náklady na podnikateľskú činnosť musia byť kryté výnosmi z nej. Prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi po zdanení zostávajú v plnom rozsahu ako doplnkový zdroj na zabezpečenie prevádzky, ďalšieho rozvoja a skvalitňovania činnosti RO. Príjmy a výdavky na podnikateľskú činnosť sa rozpočtujú a sledujú na samostatnom účte.

Upozornenie:

Ak je hospodárskym výsledkom podnikateľskej činnosti k 30. septembru rozpočtového roka strata, riaditeľ RO musí zabezpečiť, aby bola táto strata do konca rozpočtového roka vyrovnaná, alebo urobiť také opatrenia na ukončenie podnikateľskej činnosti, aby sa v ďalšom rozpočtovom roku už nevykonávala.

Otázka č. 6:

Je rozpočet podnikateľskej činnosti súčasťou rozpočtu RO?

Podľa § 28 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. príjmy a výdavky na podnikateľskú činnosť sa v RO rozpočtujú a sledujú na samostatnom účte. Príjmy a výdavky podnikateľskej činnosti sú súčasťou rozpočtu RO. Príjmy a výdavky podnikateľskej činnosti RO môže sledovať na samostatnom účte, na tento účet sústreďuje príjmy z podnikateľskej činnosti a z tohto účtu realizuje výdavky z podnikateľskej činnosti.

RO rozpočtuje aj príjmy, ktoré predpokladá, že získa z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení. K týmto rozpočtovaným príjmom rozpočtuje aj zodpovedajúce výdavky, ktoré je oprávnená čerpať do výšky týchto rozpočtovaných príjmov skutočne prijatých.