Proces inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

Vydáno: 9 minút čítania
Účtovné jednotky musia vykonať ku dňu účtovnej závierky inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov. V príspevku prinášame odpovede na časté otázky k procesu inventarizácie.
Obec ako účtovná jednotka je povinná vykonávať inventarizáciu v súlade so zákonom č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Táto povinnosť sa vzťahuje aj na obcou zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie. Zákonné vykonanie inventarizácie spolu so zostavením individuálnej účtovnej závierky je podmienkou preukázateľnosti účtovníctva obce.
Okrem zákona o účtovníctve inventarizáciu v podmienkach obce upravuje aj opatrenie MF SR zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/14454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „Postupy účtovania“).
Postupy účtovania upravujú vykonanie inventarizácie časového rozlíšenia (§ 6 ods. 5 Postupov účtovania), účtovanie inventarizačných rozdielov (§ 13 Postupov účtovania), vykonanie inventarizácie rezerv (§ 14 ods. 7 Postupov účtovania), vykonanie inventarizácie opravných položiek k majetku (§ 15 Postupov účtovania), účtovanie o rozdieloch pri záväzkoch (§ 15 ods. 12 Postupov účtovania).
 
Inventarizácia - predmet, spôsob a lehoty vykonania
Podľa § 29 ods. 1 a 2 zákona o účtovníctve inventarizáciou overuje účtovná jednotka, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Inventarizácia sa vykonáva ku dňu, ku ktorému účtovná jednotka zostavuje riadnu alebo mimoriadnu účtovnú závierku. Inventarizáciu za rok 2025 vykoná obec a ňou zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie k 31.12.2025.
______________________________
Predmetom inventarizácie je majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov účtovnej jednotky. Pre potreby inventarizácie treba vychádzať z vymedzenia majetku podľa zákona o účtovníctve a podľa Postupov účtovania, v ktorých sú obsahovo vymedzené jednotlivé druhy majetku, záväzkov a rozdiel majetku a záväzkov.
______________________________
Proces inventarizácie zahŕňa nielen zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (inventúra), ale aj porovnanie zisteného skutočného stavu so stavom účtovným (inventarizácia) a vysporiadanie inventarizačných rozdielov.
Otázka č. 1:
Starosta obce rozhodol, že inventarizáciu budov a pozemkov stačí vykonávať raz za dva roky. Je rozhodnutie starostu v súlade so zákonom?
Podľa § 29 ods. 3 zákona o účtovníctve pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti môže účtovná jednotka vykonať inventarizáciu v inej lehote, ktorá však nesmie prekročiť štyri roky, okrem účtovnej jednotky, ktorou je štátna rozpočtová organizácia, štátna príspevková organizácia, štátny fond, obec, vyšší územný celok a rozpočtová organizácia a príspevková organizácia v ich zriaďovateľskej pôsobnosti, ktoré vykonávajú inventarizáciu ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.
Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že rozhodnutie starostu nie je v súlade s § 29 ods. 3 zákona o účtovníctve. Obec musí vykonať inventarizáciu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov vrátane inventarizácie budov a pozemkov ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, t.j. k 31.12.2025.
Otázka č. 2:
Predmetom inventarizácie je majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov účtovnej jednotky. Čo sa rozumie pod rozdielom majetku a záväzkov?
Definícia rozdielu majetku a záväzkov je uvedená v § 2 ods. 4 písm. k) zákona o účtovníctve; rozdiel majetku a záväzkov predstavuje zdroje majetku, je súčasťou pasív účtovnej jednotky (vlastné imanie) a vykazuje sa v súvahe. Inventarizuje sa celý majetok účtovnej jednotky, teda rozdiel majetku a záväzkov.
V účtovných jednotkách týmto rozdielom je vlastné imanie, ktoré tvoria účty účtovej skupiny 41 - Základné imanie a kapitálové fondy, 42 - Fondy tvorené zo zisku a prevedené výsledky hospodárenia a 43 - Výsledok hospodárenia. V rozpočtových a príspevkových organizáciách sú to fondy. Je povinnosťou vykonať inventarizáciu rozdielu majetku a záväzkov. Účtovné jednotky ju vykonajú dokladovou inventúrou.
Otázka č. 3:
Musia inventarizáciu vykonávať inventarizačné komisie?
Zákon o účtovníctve neurčuje, že inventarizáciu musia vykonávať inventarizačné komisie. Zákon o účtovníctve v § 30 ods. 2 písm. i) a § 30 ods. 3 písm. d) ustanovuje, že inventúrny súpis je účtovný záznam, ktorý musí obsahovať meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov a tiež meno, priezvisko a podpisový záznam osoby alebo osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie v účtovnej jednotke. Z uvedenej právnej úpravy vyplýva, že v súlade so zákonom o účtovníctve sa musia určiť osoby zodpovedné za vykonanie inventúry (zistenie skutočného stavu) a musí sa tiež stanoviť osoba, resp. osoby zodpovedné za vykonanie inventarizácie.
V aplikačnej praxi sa osvedčilo ustanovenie inventarizačných komisií, ktoré obvykle zahŕňa menovanie jednotlivých členov inventarizačných komisií, uvedenie osoby zodpovednej za inventarizovaný druh majetku, ktorý bude komisia inventarizovať a s ktorou budú členovia komisie spolupracovať, stanovenie predmetu, spôsobu a termínu vykonania inventarizácie pre konkrétnu komisiu - termín začatia a skončenia inventúry, termín predloženia inventúrnych súpisov, termín ukončenia inventarizácie a predloženia inventarizačných zápisov.
Otázka č. 4:
Kto má menovať členov inventarizačných komisií? Musí ich menovať zastupiteľstvo uznesením?
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce. V § 11 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je vyhradené, aké sú oprávnenia a povinnosti obecného zastupiteľstva. Z cit. ustanovenia nevyplýva obecnému zastupiteľstvu povinnosť schvaľovať a menovať členov inventarizačných komisií. Členov inventarizačných komisií menuje štatutárny orgán obce, ktorý je vedúcim účtovnej jednotky a má z tohto titulu zodpovednosť za vedenie účtovníctva v zmysle zákona o účtovníctve.
Otázka č. 5:
Má poslanec obecného zastupiteľstva zákonné oprávnenie byť členom inventarizačnej komisie obce?
Zákon o účtovníctve nerieši otázku, kto má právo vykonávať inventarizáciu v účtovnej jednotke. Platí len povinnosť pre účtovnú jednotku v súlade so zákonom o účtovníctve určiť osoby zodpovedné za vykonanie inventúry (zistenie skutočného stavu) a musí tiež stanoviť osobu, resp. osoby zodpovedné za vykonanie inventarizácie. Ani zákon o obecnom zriadení právo poslanca byť členom inventarizačnej komisie nerieši. V § 25 sú definované práva a povinnosti poslanca obecného zastupiteľstva a medzi nimi nie je uvedené právo poslanca byť členom inventarizačnej komisie.
 
Inventúra - predmet, spôsob a lehoty vykonania
Podľa § 30 ods. 1 zákona o účtovníctve skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa zisťuje inventúrou. Pri majetku hmotnej povahy a nehmotnej povahy sa skutočný stav zisťuje fyzickou inventúrou; pri záväzkoch, rozdiele majetku a záväzkov a pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou; ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry.
Otázka č. 6:
Ako zabezpečiť vykonanie fyzickej inventúry hmotného majetku na mestskom úrade k 31.12.2025, keď nemáme dostatok zamestnancov a pri hmotnom majetku ide o veľký rozsah a majetok je rozmiestnený na viacerých pracoviskách a lokalitách?
V takomto prípade odporúčam aplikovať § 30 ods. 4 zákona o účtovníctve, podľa ktorého fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.
Platí povinnosť preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, teda k 31.12.2025, údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od skončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, prípadne za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa skončenia fyzickej inventúry v prvom mesiaci tohto účtovného obdobia.
Otázka č. 7:
Platí, že fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia?
Táto možnosť vyplýva z § 30 ods. 4 zákona o účtovníctve, podľa ktorého fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.
Otázka č. 8:
Môžeme vyhotoviť inventúrny súpis elektronicky? Ak áno, aké náležitosti musí obsahovať?
Podľa § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve inventúrny súpis je účtovný záznam, ktorý zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva. Podľa § 31 ods. 2 písm. b) zákona o účtovníctve elektronickým účtovným záznamom je účtovný záznam vyhotovený v elektronickom formáte a prijatý alebo sprístupnený v elektronickom formáte a účtovný záznam vyhotovený v elektronickom formáte na interné účely účtovnej jednotky.
Na základe uvedeného zastávame názor, že inventúrny súpis sa môže vyhotoviť ako elektronický účtovný záznam, ktorý musí obsahovať údaje v súlade s § 30 ods. 2 písm. a) až h) zákona o účtovníctve. Inventúrny súpis ako elektronický účtovný záznam musí byť vyhotovený v súlade s pravidlami digitalizácie účtovníctva (musí byť dodržaná najmä vierohodnosť, neporušenosť, čitateľnosť podľa § 31 zákona o účtovníctve).
 
Inventarizácia a inventarizačný rozdiel
Po vykonaní inventúry sa vykoná porovnanie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov so stavom v účtovníctve. Výsledky porovnania sa uvedú v inventarizačnom zápise, ktorý je účtovným záznamom, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva.
Výsledkom inventarizácie môže byť inventarizačný rozdiel, ktorý inventarizačná komisia zistí pri porovnávaní skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov so stavom v účtovníctve.
Otázka č. 9:
Čo sa myslí pod inventarizačným rozdielom a ako ho vysporiadať?
Inventarizačný rozdiel môže mať dvojaký charakter, a to manko, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom (pri peňažných prostriedkoch a ceninách sa označuje ako schodok), alebo prebytok, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.
Účtovná jednotka sa musí s inventarizačným rozdielom vysporiadať v súlade s § 30 ods. 5 zákona o účtovníctve, podľa ktorého inventarizačný rozdiel zaúčtuje do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (pri inventarizácii k 31.12.2025 manko alebo prebytok zaúčtuje do roku 2025). Spôsob účtovania inventarizačných rozdielov rovnako upravuje aj § 12 Postupov účtovania.

Související dokumenty

Súvisiace články

Inventarizácia zákonne a bez nedostatkov
Vybrané prípady účtovania v zriaďovateľskej pôsobnosti
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Preukazovanie a preskúmavanie vybraných dokladov v samospráve
Účtovanie majetku obcí
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Inventarizácia majetku účtovnej jednotky
Účtovanie inventarizačných rozdielov, úbytkov a škôd
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Povinnosti obcí na konci roka
Výkon kontroly v územnej samospráve v otázkach a odpovediach
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (III.)
Inventarizácia, vyraďovanie a likvidácia majetku
Združené prostriedky obce
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke
Aktivácia dlhodobého majetku v príspevkových organizáciách
Zatriedenie a účtovanie výdavkov na opravu

Súvisiace otázky a odpovede

Výroba dreveného vyrezávaného kríža
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
S.r.o. a uplatnenie daňových nákladov na kanceláriu
Účtovné odpisy = Daňové odpisy pri DHIM
Oporný múrik - IM?
Mólo - PONTÓN účtovanie
Preradenie HIM do s.r.o.
Rezervačný systém miestností - zaradenie do majetku
Odpisová skupina kamerového systému
Vklad fyzickej osoby do s. r. o.
Správne zaúčtovanie záväzku obce
Zaradenie majetku do obchodného majetku s.r.o.
Inventarizácia podielov v dcérskej účtovnej jednotke
Zaradenie do majetku
Zajištění plynu do skladu
Odpredaj hmotnej časti vývoja
Odpis záväzkov
Riadky DP a oprava chýb minulých účtovných období
Predpis odmien poslancov obecného zastupiteľstva

Súvisiace predpisy

431/2002 Z.z. o účtovníctve
37/2007 (FS) , ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky
369/1990 Zb. o obecnom zriadení