Článok sa venuje postaveniu príspevkových organizácií vo verejnej správe, ich povinnostiam pri hospodárení s verejnými prostriedkami, pravidlám rozpočtovania, ako aj právam a obmedzeniam pri vykonávaní podnikateľskej činnosti. Upozorňuje aj na časté chyby pri zúčtovaní a poskytovaní príspevkov zriaďovateľom.
Príspevková organizácia (ďalej aj „PO“) je právnická osoba, ktorú v súlade s § 21 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z.z.“) zriaďuje štát, obec alebo VÚC.
PO možno zriadiť na plnenie úloh štátu, obce alebo VÚC vyplývajúcich z osobitných predpisov, PO nemožno zriadiť na výkon rozhodovacích právomocí, ktoré pre zriaďovateľa vyplývajú z osobitných predpisov. PO odo dňa svojho zriadenia vo vlastnom mene nadobúda práva a povinnosti, má právnu subjektivitu, ktorú uplatňuje vo vzťahu k hospodáreniu s majetkom, ktorý má od zriaďovateľa v správe, ako aj vo vzťahu k rozpočtovému hospodáreniu.
Otázka č. 1:
Musí byť príspevková organizácia vedená v registri? O aký register ide?
Príspevkové organizácie sú právnické osoby verejnej správy a sú vedené v registri organizácií Štatistického úradu Slovenskej republiky, konkrétne v registri subjektov verejného sektora. Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z.z. subjektmi verejnej správy sú právnické osoby zapísané v registri organizácií vedenom Štatistickým úradom Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu a zaradené vo verejnej správe v súlade s jednotnou metodikou platnou pre Európsku úniu, a to v ústrednej správe, územnej samospráve a vo fondoch sociálneho poistenia a fondoch zdravotného poistenia.
Podľa § 3 ods. 2 prvá a tretia veta zákona č. 523/2004 Z.z. v ústrednej správe sa vykazujú štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie, štátne účelové fondy a Slovenský pozemkový fond a v územnej samospráve sa vykazujú obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie.
Podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona č. 540/2001 Z.z. o štátnej štatistike v znení neskorších predpisov Štatistický úrad Slovenskej republiky vedie register organizácií. Subjekty verejnej správy sú právnické osoby zapísané v tomto štatistickom registri organizácií a zaradené vo verejnej správe v súlade s európskou metodikou ESA 2010 ustanovenou nariadením EP a Rady (EÚ) č. 549/2013 z 21. mája 2013 o európskom systéme národných a regionálnych účtov v Európskej únii.
______________________________
Pre rozpočtové hospodárenie PO je charakteristické, že je na rozpočet svojho zriaďovateľa napojená príspevkom a platia pre ňu finančné vzťahy určené zriaďovateľom v rámci jeho rozpočtu.
______________________________
Pravidlá rozpočtového hospodárenia príspevkovej organizácie
Na PO sa vzťahujú pravidlá rozpočtového hospodárenia subjektov verejnej správy ustanovené v § 19 zákona č. 523/2004 Z.z. a osobitné pravidlá ustanovené v § 21 a § 24 zákona č. 523/2004 Z.z.:
•
PO hospodári podľa svojho rozpočtu príjmov a výdavkov; rozpočet PO zahŕňa aj príspevok z rozpočtu zriaďovateľa a prostriedky prijaté od iných subjektov;
•
Finančný vzťah medzi zriaďovateľom a PO je určený záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu a záväznými ukazovateľmi určenými zriaďovateľom;
•
PO musí zabezpečovať úlohy a činnosti, pre ktoré bola zriadená, za dodržiavania záväzných ukazovateľov a limitov určených zriaďovateľom; kladný výsledok hospodárenia PO nemôže byť dosiahnutý nesplnením úloh, obmedzovaním alebo zhoršovaním kvality služieb, alebo zmenou podmienok, za ktorých boli záväzné limity príspevkovej organizácii určené;
•
PO je povinná dosahovať príjmy určené svojím rozpočtom;
•
PO môže príjem z prevodu správy alebo z prevodu vlastníctva majetku štátu v správe štátnej príspevkovej organizácie použiť len na financovanie obstarávania hmotného a nehmotného majetku vrátane jeho technického zhodnotenia a na financovanie opráv a údržby hmotného majetku; uvedené neplatí, ak zriaďovateľ pri rozpise záväzných ukazovateľov na príslušný rozpočtový rok nerozhodne o jeho odvode do príjmov štátneho rozpočtu a ak je štátna PO zdravotníckym zariadením, ktorému patrí úhrada za poskytnutú zdravotnú starostlivosť podľa osobitného predpisu;
•
v PO spravidla menej ako 50 % výrobných nákladov je pokrytých tržbami;
•
PO musí použiť peňažné dary v súlade s ich určeným účelom; ak účel nie je určený, PO použije peňažné dary na ďalší rozvoj a skvalitnenie svojej činnosti;
•
PO sústreďuje všetky príjmy a realizuje všetky výdavky prostredníctvom účtov vedených v Štátnej pokladnici, ak tak ustanovuje zákon č. 291/2002 Z.z. o Štátnej pokladnici a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Otázka č. 2:
Platí pre PO, že jej spravidla menej ako 50 % výrobných nákladov musí byť pokrytých tržbami?
Podľa § 21 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z.z. PO by mala spravidla spĺňať zákonnú podmienku, v praxi často nazývanú „pravidlo 50 %“, podľa ktorej podiel výrobných nákladov príspevkovej organizácie krytých tržbami musí byť menší ako 50 %. Posúdenie pravidla 50 % sa vzťahuje na dosiahnuté tržby k výrobným nákladom z hlavnej aj podnikateľskej činnosti (PO môže vykonávať so súhlasom zriaďovateľa podnikateľskú činnosť nad rámec plnenia úloh hlavnej činnosti). Od 1.1.2019 sa upravila definícia PO v tom slova zmysle, že sa už netrvá na dodržiavaní „pravidla 50 %“, ale postačuje, ak „spravidla menej ako 50 % výrobných nákladov príspevkovej organizácie je pokrytých tržbami“.
Otázka č. 3:
Príspevková organizácia má príjmy od zriaďovateľa (príspevok na prevádzku) a príjmy z vlastnej činnosti. Sú tieto príjmy verejnými prostriedkami?
Verejné prostriedky sú definované v § 2 zákona č. 523/2004 Z.z. ako finančné prostriedky, s ktorými hospodária právnické osoby verejnej správy. Všetky prostriedky, s ktorými hospodári právnická osoba registrovaná v registri subjektov verejnej správy, sú verejnými prostriedkami. Príspevkové organizácie sú právnické osoby verejnej správy a sú vedené v registri organizácií Štatistického úradu SR, v jeho registri subjektov verejného sektora. Príjmy od zriaďovateľa a príjmy z vlastnej činnosti v príspevkovej organizácii sú verejnými prostriedkami.
Príspevky príspevkovej organizácie
Finančný vzťah zriaďovateľa a PO je určený príspevkom. Zriaďovateľ poskytuje PO príspevok len v takej výške, aby bol rozpočet PO vyrovnaný. PO má povinnosť financovať svoje potreby prednostne z vlastných zdrojov a následne, ak jej tieto zdroje nestačia, tak použije príspevok od zriaďovateľa.
Príspevok zriaďovateľa na prevádzku
PO uhrádza výdavky na prevádzku, opravy a údržbu hmotného majetku z vlastných zdrojov a z príspevku od zriaďovateľa, pričom vlastné zdroje používa prednostne. Zriaďovateľ poskytuje PO príspevok na prevádzku v takej výške, aby jej rozpočet bol vyrovnaný. Zriaďovateľ môže PO krátiť alebo zvýšiť príspevok pri nedodržaní alebo zmene podmienok, za ktorých bol určený finančný vzťah medzi ňou a PO.
Príspevok zriaďovateľa na obstaranie hmotného a nehmotného majetku
PO uhrádza výdavky na obstaranie hmotného a nehmotného majetku z vlastných zdrojov a z príspevku od zriaďovateľa, pričom vlastné zdroje používa prednostne. Ak vlastné zdroje na obstaranie hmotného a nehmotného majetku nekryjú potreby PO, zriaďovateľ určí výšku príspevku na obstaranie ním určeného konkrétneho hmotného a nehmotného majetku. Finančné vzťahy medzi zriaďovateľom a PO sú určené záväznými ukazovateľmi, ktoré zriaďovateľ stanoví PO, môže ísť o stanovenie limitu mzdových prostriedkov, účelové určenie výdavkov na reprezentačné výdavky, na opravu a údržbu, na nájomné, na reklamu a pod.
Schéma finančného vzťahu medzi zriaďovateľom a PO:

******************************
UPOZORNENIE:
Povinnosťou PO je podľa § 24 ods. 9 zákona č. 523/2004 Z.z. po uplynutí rozpočtového roka vykonať zúčtovanie finančných vzťahov s rozpočtom zriaďovateľa.
******************************
Výsledok hospodárenia príspevkovej organizácie
Hospodárenie PO musí byť vyrovnané. PO nesmie hospodáriť so záporným výsledkom hospodárenia. Ak je výsledok hospodárenia PO kladný, tento nemôže byť dosiahnutý nesplnením úloh, ich obmedzovaním alebo zhoršovaním kvality služieb, alebo zmenou podmienok, za ktorých boli záväzné ukazovatele PO určené.
******************************
UPOZORNENIE:
Zákonom č. 360/2020 Z.z. sa vykonala novela zákona č. 523/2004 Z.z., ktorá s účinnosťou od 1. januára 2021 vypustila zo zákona č. 523/2004 Z.z. ustanovenie § 26, ktorým sa upravovala tvorba rezervného fondu z dosiahnutého kladného výsledku hospodárenia PO. Po tejto úprave už PO netvorí rezervný fond.
******************************
Otázka č. 4:
Obec má zriadenú svoju PO. V rámci záverečného účtu obce schvaľuje jej hospodárenie vrátane použitia výsledku hospodárenia a použitia rezervného fondu PO ako súčasti rezervného fondu obce. Je to správny postup?
Je chybou stotožňovať rezervný fond príspevkovej organizácie s rezervným fondom obce a navyše od 1. januára 2021 PO netvorí rezervný fond. Rezervný fond obce je peňažným fondom obce a podľa § 15 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov obec vytvára rezervný fond vo výške určenej zastupiteľstvom, najmenej však 10 % z prebytku rozpočtu zisteného podľa § 16 ods. 6 cit. zákona.
Zdrojmi rezervného fondu obce môžu byť najmä prebytok rozpočtu za uplynulý rozpočtový rok, prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi z podnikateľskej činnosti po zdanení a zostatky peňažných fondov z predchádzajúcich rozpočtových rokov a zostatky príjmových finančných operácií s výnimkou zostatkov nepoužitých návratných zdrojov financovania. Výsledok hospodárenia PO nie je súčasťou výsledku hospodárenia obce a nie je zdrojom tvorby rezervného fondu obce.
Na otázku, či je správne v rámci záverečného účtu schvaľovať tvorbu a použitie rezervného fondu PO ako súčasti rezervného fondu obce, je odpoveď jednoznačná - rezervný fond PO nie je súčasť rezervného fondu obce a od 1. januára 2021 PO už netvorí rezervný fond. Postup obce tak v tomto prípade nie je správny.
Práva a povinnosti príspevkovej organizácie
Na PO sa vzťahujú práva a povinnosti subjektov verejnej správy. Osobitné práva a povinnosti pre PO sú vymedzené v § 24 a § 26 zákona č. 523/2004 Z.z.
Povinnosti PO:
•
poskytovať svoje výkony odplatne v súlade s osobitným predpisom, ktorým je zákon č. 18/1996 Z.z. o cenách v z. n. p. (ďalej len „zákon o cenách“),
•
viesť účtovníctvo, zostavovať a predkladať účtovnú závierku podľa osobitného predpisu.
Povinnosť PO poskytovať svoje výkony odplatne
PO majú povinnosť poskytovať svoje výkony odplatne v súlade s osobitným predpisom, ktorým je zákon o cenách. Týmto zákonom sa ustanovuje podmienka pri určovaní ceny poskytovaných výkonov. Podľa § 12 ods. 5 cit. zákona, ak predávajúci, ktorým je PO, poskytuje tovar odplatne, nemôže dohodnúť cenu, ktorá nedosahuje náklady PO na výrobu tohto tovaru. Zákon o cenách vo všeobecnosti upravuje pravidlá dohodovania, uplatňovania, regulácie a kontroly cien výrobkov, výkonov, prác, služieb, nájmu a nehnuteľností. Pri poskytovaní odplatných výkonov v PO je najťažšie stanoviť primeranú odplatu, t.j. cenu. Podľa zákona o cenách cena je peňažná suma dohodnutá pri poskytovaní výkonov.
Cena sa teda stanovuje dohodou dvoch zúčastnených subjektov; spravidla ide vždy o dohodu o výške ceny alebo dohodu o spôsobe, akým sa cena vytvorí, s podmienkou, že tento spôsob cenu dostatočne určuje. Výnimkou pri stanovení ceny dohodou sú regulované alebo vecne usmerňované ceny. V tejto súvislosti je dôležité upozorniť, že dohoda o cene vznikne aj tým, že subjekt, ktorému PO poskytuje svoje výkony, zaplatí cenu vo výške požadovanej PO.
Čo je však veľmi dôležité a PO je povinná to dodržiavať, je, že podľa osobitných ustanovení zákona o cenách PO nemôže dohodnúť cenu, ktorá nedosahuje náklady PO súvisiace s poskytovaním odplatných výkonov. Zákon o cenách v tejto súvislosti poskytuje definíciu ekonomicky oprávnených nákladov, ktorými sa rozumejú náklady na obstaranie zodpovedajúceho množstva priameho materiálu, mzdové a ostatné osobné náklady, technologicky nevyhnutné ostatné priame a nepriame náklady. Súčasťou ceny môžu byť úplne alebo sčasti aj náklady na obstaranie, spracovanie, obeh a aj primeraný zisk.
Ak nie je dohodnuté alebo osobitným predpisom ustanovené inak, súčasťou ceny je aj daň z pridanej hodnoty, ak je PO platiteľom tejto dane. Pri posudzovaní ekonomicky oprávnených nákladov sa vychádza z vývoja obvyklej úrovne týchto nákladov v porovnateľných ekonomických podmienkach s prihliadnutím na osobitosti poskytovaných výkonov.
Oprávnenia PO:
•
použiť kapitálové výdavky na technické zhodnotenie prenajatého majetku alebo majetku vo výpožičke, ak doba nájmu alebo výpožičky trvá aspoň štyri roky od vynaloženia takéhoto výdavku,
•
použiť prostriedky svojho rozpočtu na platenie členského príspevku len so súhlasom zriaďovateľa,
•
uzatvárať zmluvu o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci, ak nájomné bude uhrádzať z vlastných zdrojov alebo z prostriedkov Európskej únie a z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie; zmluvu môže uzatvoriť len po vyhodnotení ponúk najmenej troch nezávislých uchádzačov,
•
uhrádzať výdavky na výplatu miezd a platov, výplatu odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ako aj ostatné peňažné nároky zamestnancov z pracovnoprávnych vzťahov alebo z obdobných právnych vzťahov, ktoré sa vyplácajú spolu so mzdou, odvod poistného a príspevkov do poistných fondov z platov a miezd v nasledujúcom roku zo svojho bežného účtu,
•
združovať prostriedky,
•
vykonávať podnikateľskú činnosť.
Oprávnenie použiť kapitálové výdavky na technické zhodnotenie prenajatého majetku alebo majetku vo výpožičke
PO ako nájomca alebo vypožičiavateľ môže použiť kapitálové výdavky na technické zhodnotenie prenajatého majetku alebo majetku vo výpožičke, ak doba nájmu alebo výpožičky trvá aspoň štyri roky od vynaloženia takéhoto výdavku. V tejto súvislosti však treba upozorniť, že PO je subjekt, ktorý hospodári s verejnými prostriedkami a pri ich používaní je povinný zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Z uvedeného dôvodu treba vždy zvážiť použitie verejných prostriedkov na investície do cudzieho majetku, a tak je PO povinná dodržať minimálne lehotu štyroch rokov trvania nájmu alebo výpožičky od použitia verejných prostriedkov na zhodnotenie majetku v nájme alebo výpožičke.
Podľa § 720 Občianskeho zákonníka nájom a podnájom nebytových priestorov upravuje osobitný zákon, ktorým je zákon č. 116/1990 Zb. o nájme a podnájme nebytových priestorov v znení neskorších predpisov. Tento zákon upravuje náležitosti nájomnej zmluvy, a keďže nájomné zmluvy majú obvykle zakotvenú povinnosť užívateľa vykonávať zmeny na predmete užívania len so súhlasom prenajímateľa, je dôležité, aby si PO tento súhlas vyžiadali pred vykonávaním technického zhodnotenia majetku v ich užívaní.
Oprávnenie PO platiť členské príspevky
PO môže použiť prostriedky svojho rozpočtu na platenie členského príspevku len so súhlasom zriaďovateľa. Ak je zriaďovateľom PO obec alebo vyšší územný celok, kompetentným orgánom vo veci rozhodnutia je orgán obce, a to buď štatutárny orgán, alebo zastupiteľstvo. Súhlas môže byť daný uznesením v rámci schvaľovania rozpočtu, resp. rozpočtovým opatrením v rámci schvaľovania zmien rozpočtu alebo osobitným rozhodnutím štatutárneho orgánu, ak je tento kompetentným orgánom na udelenie tohto súhlasu. Tento súhlas treba mať pred realizáciou úhrady členského príspevku a keďže sa členské príspevky platia obvykle ročne, je dôležité zabezpečiť si tento súhlas na každý rok (rozpočet sa schvaľuje na príslušný rozpočtový rok).
Oprávnenie PO realizovať finančný prenájom
PO môže uzatvárať zmluvu o nájme veci s právom kúpy prenajatej veci, ak nájomné bude uhrádzať z vlastných zdrojov alebo z prostriedkov Európskej únie a z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie; zmluvu môže uzatvoriť len po vyhodnotení ponúk najmenej troch nezávislých uchádzačov. Z uvedeného vyplýva, že PO na financovanie obstarania dlhodobého hmotného majetku formou finančného prenájmu nemôže použiť prostriedky od zriaďovateľa a prostriedky štátneho rozpočtu (okrem tých, ktoré sú určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie).
Oprávnenie PO uhrádzať výdavky na výplatu miezd a platov, výplatu odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ako aj ostatné peňažné nároky zamestnancov z pracovnoprávnych vzťahov alebo z obdobných právnych vzťahov, ktoré sa vyplácajú spolu so mzdou, odvod poistného a príspevkov do poistných fondov z platov a miezd v nasledujúcom roku zo svojho bežného účtu
Podľa § 26 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z.z. PO uhrádza výdavky z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtu obce alebo rozpočtu vyššieho územného celku za mesiac december, ktoré sa uskutočnia v januári nasledujúceho rozpočtového roka, v nasledujúcom roku zo svojho bežného účtu; ide o výdavky na výplatu miezd a platov zamestnancov PO, výplatu odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ako aj ostatné peňažné nároky zamestnancov z pracovnoprávnych vzťahov alebo z obdobných právnych vzťahov, ktoré sa vyplácajú spolu so mzdou, odvod poistného a príspevkov do poistných fondov z platov a miezd zamestnancov PO a odvod poistného a príspevkov za osoby, za ktoré poistné a príspevok platí štát.
PO zostavuje a sleduje rozpočet príjmov a výdavkov svojej hlavnej činnosti podľa rozpočtovej klasifikácie. Rozpočet výdavkov PO bežného rozpočtového roka obsahuje rozpočtované a zaúčtované výdavky na mzdy a platy za mesiac december predchádzajúceho rozpočtového roka a výdavky na mzdy a platy za mesiace január až november nasledujúceho rozpočtového roka. PO zostavuje a sleduje aj rozpočet nákladov, výnosov a výsledku hospodárenia, tento nezostavuje podľa rozpočtovej klasifikácie.
Rozpočet nákladov PO bežného rozpočtového roka obsahuje rozpočtované a zaúčtované náklady na mzdy za mesiac január až december bežného roka. PO financuje (uhrádza) výdavky na výplatu miezd a platov svojich zamestnancov za mesiac december (a všetkých ostatných osobných vyrovnaní vrátane náhrad miezd a cestovného, odvodov poistného a príspevkov do poistných fondov z miezd) v januári nasledujúceho rozpočtového roka zo svojho bežného účtu.
Podľa zákona o účtovníctve sa účtovné prípady účtujú a vykazujú v období, s ktorým časovo a vecne súvisia; náklady a výnosy účtuje PO v tom období, v ktorom vznikli, bez ohľadu na deň ich úhrady, inkasa alebo na deň vyrovnania iným spôsobom. Z uvedených ustanovení vyplýva, že PO účtuje náklady na mzdy a platy za mesiac december v bežnom účtovnom období. Podľa zákona o účtovníctve výdavky a príjmy PO účtuje vždy v tom účtovnom období, v ktorom dôjde k ich úhrade alebo inkasu. Výdavky v súvislosti s výplatou miezd a platov za mesiac december, ktoré PO realizuje v mesiaci január nasledujúceho účtovného obdobia, účtuje a vykáže v rozpočte výdavkov nasledujúceho rozpočtového roka.
Združovanie prostriedkov v PO
PO má oprávnenie združovať prostriedky podľa § 829 až § 841 Občianskeho zákonníka. Zákonnou podmienkou je, že týmto združením prostriedkov nevznikne iná právnická osoba. Združené prostriedky sa vedú na samostatnom účte. PO uskutočňuje platby podľa uzavretej zmluvy o združení len zo zdrojov, ktoré je oprávnená použiť na činnosť, ktorá je predmetom tejto zmluvy. V prípade získania majetku výkonom spoločnej činnosti financovanej zo združených prostriedkov je PO povinná dohodnúť v zmluve o združení podiel na majetku získanom spoločnou činnosťou zodpovedajúci výške nimi vložených prostriedkov.
Podnikateľská činnosť PO
PO môže so súhlasom zriaďovateľa vykonávať podnikateľskú činnosť nad rámec svojej hlavnej činnosti, pre ktorú bola zriadená, avšak za podmienky, že bude plniť úlohy určené zriaďovateľom.
Podnikateľská činnosť PO je vymedzená týmito znakmi:
•
ide o činnosť vykonávanú nad rámec hlavnej činnosti (činnosti, pre ktorú bola PO zriadená),
•
ide o sústavnú činnosť, ktorá sa nevykonáva príležitostne alebo ojedinele,
•
ide o činnosť, ktorá sa vykonáva vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť a za účelom dosahovania zisku,
•
ide o samostatnú činnosť; PO ako právnická osoba sama rozhoduje o svojom podnikaní,
•
ide o činnosť, ktorá sa vykonáva za podmienok stanovených zákonom č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov.
Náklady na podnikanie v PO musia byť plne kryté výnosmi z podnikania, prostriedky získané z rozdielu medzi výnosmi a nákladmi po zdanení zostávajú v plnom rozsahu ako doplnkový zdroj na zabezpečenie prevádzky, ďalšieho rozvoja a skvalitňovania činnosti PO.
PO aj v rámci podnikateľskej činnosti sleduje príjmy a výdavky na samostatnom účte a príjmy a výdavky na podnikateľskú činnosť rozpočtuje.
PO v podnikateľskej činnosti zastupuje jej štatutárny orgán - riaditeľ PO.
Štatutárny orgán - riaditeľ PO je zodpovedný za hospodárenie PO v rámci podnikateľskej činnosti. Ak je výsledkom hospodárenia podnikateľskej činnosti PO k 30. septembru rozpočtového roka strata, PO je povinná zabezpečiť, aby bolo hospodárenie v rámci podnikateľskej činnosti do konca rozpočtového roka vyrovnané alebo musí urobiť také opatrenia na ukončenie podnikateľskej činnosti, aby sa v ďalšom rozpočtovom roku už podnikateľská činnosť v PO nevykonávala.