Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Novela zákona o finančnej kontrole – zmena základných pravidiel vykonávania finančnej kontroly

Dátum: Rubrika: Legislatívne zmeny

Do legislatívneho procesu bola zo strany Ministerstva financií SR predložená novela zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“), ktorá sa dotkne aj základných pravidiel vykonávania finančnej kontroly a auditu.

Základné pravidlá vykonávania finančnej kontroly a auditu podľa zákona o finančnej kontrole sa v obci uplatňujú pri vykonávaní administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste. Vo svojej kontrolnej činnosti ich aplikujú aj hlavní kontrolóri obcí.

Obec aplikuje základné pravidlá vykonávania finančnej kontroly a auditupri vykonávaní:

  • administratívnej finančnej kontroly, ktorá sa vykonáva povinne, ak obec poskytla verejné financie inej osobe, alebo ich poskytla v súlade s osobitným predpisom,
  • finančnej kontroly na mieste, ktorú vykonáva fakultatívne, ak si chce obec overiť niektoré skutočnosti a získať dôkazy priamo na mieste výkonu finančných operácií.

Základné pravidlá vykonávania finančnej kontroly a auditu sú procesné pravidlá aj pre hlavných kontrolórov obcí. V § 18e zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je ustanovené, že hlavný kontrolór pri výkone kontrolnej činnosti postupuje podľa pravidiel, ktoré ustanovuje osobitný zákon a že ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti môže obec ustanoviť uznesením. Osobitným zákonom je práve zákon o finančnej kontrole a pravidlá, na ktoré zákon o obecnom zriadení odkazuje, sú ustanovené v § 20 až § 27 zákona o finančnej kontrole.

Čo sa týka navrhovaných zmien samotných pravidiel vykonávania finančnej kontroly a auditu, v príspevku upozorníme len na tie, ktoré sa dotknú obcí, a to tak pri vykonávaní administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste, ako aj pri vykonávaní kontroly zo strany hlavného kontrolóra.

Zmena je navrhovaná aj v prípade začatia administratívnej finančnej kontroly. Novelou sa reaguje na poznatky z aplikačnej praxe, že ak z podnetu oprávnenej osoby (obce) je potrebné vykonať administratívnu finančnú kontrolu opätovne, tak sa opätovná administratívna finančná kontrola môže začať aj prvým úkonom zo strany oprávnenej osoby (obce) voči povinnej osobe (kontrolovanému). Doteraz je možné administratívnu finančnú kontrolu začať len prvým úkonom povinnej osoby (kontrolovaného) voči oprávnenej osobe (obci).

Rovnako bude mať oprávnená osoba (obec/hlavný kontrolór) povinnosť vopred oznámiť termín začatia výkonu kontroly (doteraz bola povinnosť oznámiť termín výkonu kontroly).

Navrhuje sa tiež možnosť zastavenia finančnej kontroly, a to z dôvodov hodných osobitného zreteľa, pričom v takomto prípade sa nebude vypracovávať správa z finančnej kontroly, ale sa bude vyhotovovať záznam s uvedením dôvodov jej zastavenia.

Takisto sa navrhuje, aby oprávnená osoba (obec/hlavný kontrolór) mala oprávnenie vyhotovovať si fotokópie dokladov a podkladov a nakladať s nimi za účelom zabezpečenia vyhotovenia spisu z vykonanej finančnej kontroly alebo kontroly a preukázania zistených skutočností.

Najväčšia zmena sa navrhuje v systéme kontroly a overovania plnenia prijatých opatrení.

Na základe poznatkov z aplikačnej praxe sa precizujú práva oprávnenej osoby (obce/hlavného kontrolóra), a to konkrétne:

  • právo na predloženie písomného zoznamu opatrení prijatých na nápravu zistených nedostatkov a na
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály