Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra

Vydáno: 9 minút čítania

Práva, kompetencie a povinnosti hlavného kontrolóra obce sú v súčasnosti veľmi diskutovanými témami, a to najmä vzhľadom na novelizáciu zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ktoré boli predložené na rokovanie NR SR. Príspevok sa venuje najmä praktickému pohľadu na situácie, ktoré sa môžu spájať s výkonom funkcie hlavného kontrolóra obce ako riadneho zamestnanca v pracovnom pomere k obci, a takisto výkonu podnikateľskej činnosti hlavného kontrolóra obce, kompetencii výkonu kontroly za účasti poslancov obecného zastupiteľstva, výstupov z kontroly, ako aj prešetrovaniu oznámenia o protispoločenskej činnosti a pod. Na konci príspevku sa venujeme aktuálnym informáciám týkajúcich sa novelizácie zákona o obecnom zriadení. Novela zákona o obecnom zriadení nadobudne účinnosť 1. apríla 2018.

Výkon podnikateľskej činnosti hlavného kontrolóra obce

Zákon o obecnom zriadení umožňuje hlavnému kontrolórovi obce, aby vykonával podnikateľskú činnosť alebo bol členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť len na základe vopred udeleného súhlasu obecným zastupiteľstvom. Ak by sme chceli definovať podnikateľskú činnosť právnickej osoby, kde hlavný kontrolór je členom dozornej rady, museli by sme v súlade so zákonom č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. určiť základné znaky podnikania a porovnať ich s činnosťou spoločenstva. Podnikanie v spoločenstve nie je vylúčené, keďže samotný zákon mu túto právomoc priznáva a zároveň ho špecifikuje ako právnickú osobu. Odporúčame, aby hlavný kontrolór obce požiadal obecné zastupiteľstvo o súhlas s vykonávaním činností spojených v dozornej rade spoločenstva a v prípade, ak by mu nebol tento súhlas daný, aby sa ho bez zbytočného odkladu vzdal. V súlade so zákonom o obecnom zriadení sa hlavný kontrolór obce definuje ako vedúci zamestnanec, ktorého povinnosti upravuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorná administratívna kontrola v otázkach a odpovediach
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Praktické poznatky z finančnej kontroly
Finančná kontrola na mieste
Odmena hlavného kontrolóra
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Hlavný kontrolór obce
Administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste v podmienkach územnej samosprávy
Finančná kontrola v obci
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Hlavný kontrolór a majetkové priznanie

Súvisiace otázky a odpovede

Pomoc rodinného príslušníka
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Spotrebná daň z uhlia
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Jednorazová náhrada
Predaj nehnuteľnosti
Zmena úväzku hlavného kontrolóra
Odvolanie hlavnej kontrolórky počas materskej dovolenky
Nárok na odchodné pre hlavného kontrolóra
Výkon kontroly hlavného kontrolóra, na základe prijatého uznesenia obecným zastupiteľstvom
Prepočítanie platu hlavného kontrolóra
Hlavný kontrolór - dovolenka
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie