Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Doručovanie písomností obcou v daňovom procese

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Pri výkone správy daní a poplatkov má príslušná obec právne postavenie správcu dane, čo sa týka celého daňového procesu. Potreba doručovania písomností obcou pritom vyplýva z každého štádia daňového konania a musí byť rešpektovaný spôsob doručovania podľa právnej úpravy. Pokiaľ ide o významnú písomnosť v daňovom konaní, treba ju doručiť do vlastných rúk daňového subjektu. Predmetom tohto článku je objasnenie spôsobov doručovania písomností, ktoré môže obec využiť v daňovom procese, vrátane príkladov z praxe.

Doručovanie do vlastných rúk
V § 31 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") sú prostredníctvom taxatívneho právneho výpočtu ustanovené prípady, za splnenia ktorých sa doručujú písomnosti správcu dane do vlastných rúk daňového subjektu.
Ide o písomnosti:
-
o ktorých tak výslovne ustanovuje daňový poriadok, napríklad podľa § 92 ods. 3 daňového poriadku sa daňový exekučný príkaz doručuje účastníkom daňového exekučného konania do vlastných rúk,
-
ak je deň doručenia rozhodujúci pre začiatok plynutia lehoty, ktorej nesplnenie by pre adresáta mohlo byť spojené s právnou ujmou; naplnenie uvedeného predpokladu pre doručovanie písomnosti do vlastných rúk je potrebné posúdiť vždy individuálne; pokiaľ ide o rozhodnutie v daňovom konaní, proti ktorému možno podľa § 72 daňového poriadku podať odvolanie, má sa doručiť daňovému subjektu, ktorého sa týka, do vlastných rúk; takýmto rozhodnutím je napríklad rozhodnutie o zriadení záložného práva na majetok daňového dlžníka podľa § 81 ods. 1 daňového poriadku,
-
ak tak určí správca dane, ktorý posúdi potrebu doručiť písomnosť do vlastných rúk daňového subjektu individuálne.
Príklad č. 1:
Obec, ktorá je správcom dane z nehnuteľností, zaslala výzvu na podanie daňového priznania podľa § 15 ods. 2 daňového poriadku daňovému subjektu, pretože ho nepodal riadne a včas. Treba zaslať danému daňovému subjektu uvedenú výzvu do vlastných rúk?
Podľa § 15 ods. 2 daňového poriadku platí, že ak nebolo podané daňové priznanie v lehote podľa osobitných predpisov, správca dane vyzve daňový subjekt na jeho podanie. Vo výzve správca dane poučí daňový subjekt o následkoch nepodania daňového priznania. Pretože s neuposlúchnutím predmetnej výzvy obce spája daňový poriadok nepriaznivé právne následky, treba túto výzvu podľa § 31 ods. 1 písm. b) daňového poriadku doručiť danému daňovému subjektu do vlastných rúk, a to aj napriek tomu, že v § 15 ods. 2 daňového poriadku sa neustanovuje špecificky právna povinnosť správcu dane doručiť takúto písomnosť do vlastných rúk.
Prípadné nepriaznivé následky v sú­vislosti s neuposlúchnutím výzvy správcu dane na podanie daňového priznania sú tieto:
-
daňovému subjektu bude uložená pokuta podľa § 155 ods. 1 písm. b) daňového poriadku za správny delikt podľa § 154 ods. 1 písm. a) 3. bodu daňového poriadku,
-
správca dane musí podľa § 15 ods. 3 daňového poriadku začať konanie o určenie dane podľa pomôcok obligatórne, ktorého výsledkom je vždy len odhadné určenie základu dane a daňovej povinnosti daňového subjektu,
-
pokiaľ po začatí konania o určení dane podľa pomôcok daňový subjekt podá daňové priznanie, tak správca dane ho môže, ale nemusí brať za pomôcku.
Doručovanie písomností počas mimoriadnej situácie
Počas obdobia pandémie bol prijatý zákon č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 67/2020 Z.z."), ktorý predstavuje špecifickú právnu úpravu správy daní počas mimoriadnej situácie. Jednotlivé ustanovenia prvej hlavy zákona č. 67/2020 Z.z.tak majú prednosť, predstavujú špecifickú právnu úpravu, preddaňovým poriadkom, ktorý je všeobecnou právnou úpravou.
Cieľom právnej úpravy zákona č. 67/2020 Z.z. je upraviť opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo financií") a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 (ďalej len "pandémia").
Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z.z. opatrenia podľa tohto zákona sa uplatňujú počas obdobia od 12. marca 2020, keď vláda Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa osobitného predpisu (§ 8 zákona NR SR č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p.) v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá, ak § 2 odsek 3 zákona č. 67/2020 Z.z. neustanovuje inak (ďalej len "obdobie pandémie") a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona.
Vláda môže rozhodnúť, že opatrenia podľa zákona č. 67/2020 Z.z. sa uplatnia aj po lehotách uvedených v predošlom odseku, ak si to vyžiada ekonomická, sociálna alebo zdravotná situácia v súvislosti s pandémiou v Slovenskej republike. Predĺženie uplatňovania opatrení podľa zákona č. 67/2020 Z.z. ustanoví vláda nariadením. Vláda môže nariadením ustanoviť aj rozsah uplatňovania, oso
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály