Interná smernica
Počet vyhľadaných dokumentov: 14
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 14
Zoradiť podľa:
Smernica o sociálnom fonde stanovuje systém tvorby a využívania prostriedkov na podporu sociálnej starostlivosti zamestnancov v súlade s novelizovaným zákonom č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde. Definuje výšku, spôsob a zdroje tvorby fondu, ako aj oblasti, v ktorých možno poskytovať príspevky zamestnancom a ďalším oprávneným osobám. Funkciou fondu je zabezpečenie sociálnych potrieb a podporovanie kultúrnej, rekreačnej činnosti zamestnancov a ich pracovnej regenerácie.
- Článek
Interné predpisy sú nevyhnutnou súčasťou riadenia v samospráve, no ich spracovanie a aktualizácia nebývajú vždy jednoduché. V článku sa dozviete, aké druhy vnútorných predpisov sa v praxi používajú, ako ich správne pripraviť, členiť, číslovať a ako nastaviť pripomienkové konanie či zabezpečiť ich aktualizáciu.
Subjekt územnej samosprávy ................. (upraví sa interne) je verejným obstarávateľom v zmysle ustanovení § 7 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v smernici len „zákon“). Predmetom a účelom tejto smernice je zabezpečiť jednotný postup pri príprave a uskutočňovaní verejného obstarávania zákaziek na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác a poskytnutie služieb v rámci nášho subjektu územnej samosprávy ................... (ďalej len ako verejný obstarávateľ).
Táto smernica sa vzťahuje aj na zadávanie zákaziek spolufinancovaných zo zdrojov Európskej únie, prípadne iných externých finančných mechanizmov a dotácií spoločne s príslušnými riadiacimi dokumentmi pre daný finančný mechanizmus, a to v častiach, kde smernica obsahuje prísnejšiu úpravu. Pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti, a preto smernica je spracovaná v nasledovnom znení:
Smernica k vyúčtovaniu poskytnutých dotácií v obci predstavuje komplexný dokument určený na reguláciu finančných procesov v rámci územnej samosprávy. V súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. a zákonom č. 357/2015 Z. z., ako aj vnútornými smernicami obce táto smernica definuje účel, podmienky, rozsah, spôsob a kontrolu poskytovania dotácií. Úprava stanovuje konkrétne oblasti, v ktorých je možné dotácie poskytnúť, vrátane vzdelávania, kultúrnych aktivít a podpory zamestnanosti, pričom zdôrazňuje zodpovednosť prijímateľov za transparentné a efektívne využitie poskytnutých finančných prostriedkov. Smernica taktiež upravuje podmienky vyúčtovania a kontroly dotácií, pričom sleduje zabezpečenie riadneho plnenia zmluvných podmienok zo strany prijímateľov dotácií.
Tento prevádzkový poriadok umelého kúpaliska ....... je vypracovaný v zmysle vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 308/2012 Z. z. o požiadavkách na kvalitu vody, kontrolu kvality vody a o požiadavkách na prevádzku, vybavenie prevádzkových plôch, priestorov a zariadení na prírodnom a na umelom kúpalisku v znení neskorších predpisov a organizačného poriadku subjektu .......... (upraví sa interne) č. ....... zo dňa ....... v znení ...... .
Tento poriadok nadväzuje na zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v znení neskorších predpisov v spojitosti s vyhláškou Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 585/2008 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevencii a kontrole prenosných ochorení v znení neskorších predpisov, a zákonom č. 126/2006 Z. z. o verejnom zdravotníctve v znení neskorších predpisov.
Táto interná smernica upravuje postupy pri vykonávaní administratívnej finančnej kontroly vyúčtovania dotácií v súlade s príslušnými právnymi predpismi. Smernica poskytuje rámec pre kontrolu súladu finančných operácií s rozpočtom, zmluvami a vnútornými aktmi riadenia, čím zabezpečuje efektívne a transparentné využívanie verejných prostriedkov. Upravuje povinnosti a oprávnenia osôb vykonávajúcich kontrolu, ako aj povinnosti prijímateľov dotácií, a to vrátane mechanizmov na nápravu zistených nedostatkov. Je neoddeliteľnou súčasťou organizačného poriadku príslušného subjektu a nadväzuje na ustanovenia zákona o finančnej kontrole a audite.
Konfliktom záujmu je presadenie a uprednostnenie vlastného prospechu nad verejným prospechom. Predmetné uprednostnenie vlastného prospechu pred verejným prospechom musí byť preukázané a na túto skutočnosť môže poukázať ktokoľvek. Preto v spracovanej vzorovej smernici je uvedená aj časť kontroly, respektíve zasadnutí etických komisií (nepárnych a menovaných štatutárom).
Odporúčam, aby sa v rámci Etického kódexu uviedla aj oblasť preverenia porušenia Etického kódexu voči štatutárovi, jeho zástupcovi, kontrolórovi, spoločnému vedúcemu úradu, prednostovi obecnému úradu a pod. Etický kódex má nadväzovať aj na ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v platnom znení (najmä obce, mestá a vyššie územné celky). Treba mať na pamäti, že zamestnanec vo verejnej správe vykonáva pracovnú činnosť (ako závislú prácu, ktorá je založená na princípe podriadenosti a nadriadenosti) vo verejnom záujme, čo definuje spracovaný vzorový Etický kódex.
Podľa ustanovenia § 36 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je subjekt verejnej správy/územnej samosprávy (ďalej len „subjekt“) oprávnený uhrádzať zo svojho rozpočtu v nevyhnutnom rozsahu aj výdavky na reprezentačné a propagačné účely. Súčasne je povinný pri ich používaní zachovávať hospodárnosť, efektívnosť, účelnosť a účinnosť ich použitia v rozpočtovom roku 2025 v územnej samospráve.
Pozn. autora k právnemu zakotveniu:
V územnej samospráve sa neuplatňuje výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 11251/2004-42 z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o hospodárení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií v znení posledného opatrenia č. MF/017340/2017-421 (oznámenie č. 307/2017 Z. z., Finančný spravodajca č. 13/2017). Predmetný výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky je platný a účinný iba pre štátne rozpočtové a príspevkové organizácie.
Odporúča sa mať vypracovanú samostatnú smernicu (alebo zásady, či príkaz starostu/primátora/predsedu vyššieho územného celku) k riadeniu rizík, nakoľko formalizácia procesov vykonávaných subjektom, napríklad vo forme vnútorného predpisu, prispieva k lepšiemu pochopeniu samotného procesu nielen pre zamestnancov, ktorí uvedený proces vykonávajú, ale predovšetkým umožňuje včasné odhalenie rizík, ktoré môžu v súvislosti s vykonávaným procesom nastať, a tak zabezpečiť prijatie adekvátnych opatrení na odstránenie, resp. zníženie potenciálnych rizík.
Riadenie rizík možno realizovať v aplikačnej praxi písomne, resp. s využitím informačných systémov, napríklad v rámci systému RIS v module Riadenie rizík. Nasledujúci vzor smernice vyplýva z metodického usmernenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/011160/2024-1411 k riadeniu rizík s účinnosťou od 29. mája 2024.
- Článek
Zriaďovateľ od nás vyžaduje internú smernicu o nakladaní s odpadom tak, aby bola v súlade so záväzkom obce "iniciatívy ZERO WASTE", t.j. dosiahnuť minimálne množstvo ďalej nespracovateľného odpadu vyprodukovaného v základnej škole, materskej škole. Ako máme takúto smernicu vypracovať?
Chcela by som sa informovať, či môžeme ako obec zasielať občanom doklady elektronicky (za obedy, nájmy, upomienky) z nášho ekonomického SW, a teda nie cez registratúru či oficiálne evidenčné portály obce. Faktúra by bola, samozrejme, zašifrovaná a s občanmi by sme mali podpísané súhlasy so zasielaním elektronickej faktúry, kde by bola uvedená mailová adresa odberateľa. V akom prípade by sa dali takýmto spôsobom zasielať faktúry (potreba vypracovať internú smernicu? oznam na webovej stránke ?.....), nakoľko by sme radi ušetrili čas a peniaze za klasické posielanie dokladov poštou a neboli v rozpore s legislatívou.
Príkaz štatutára č. ..../Smernica č. ..... Kompetenčný poriadok subjektu ..... (vzor pre štatutárny orgán územnej samosprávy, resp. zriadenú organizáciu) Kompetenčný poriadok subjektu verejnej správy/územnej samosprávy určuje kompetencie štatutára (riaditeľa, primátora,...
- Článek
Príspevok reaguje na novelizované ustanovenie § 10 a nasl. zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení zákonom č. 189/2023 Z. z. (ďalej len „zákon č. 54/2019 Z. z.“) z hľadiska praktickej dokumentácie zamestnávateľa/zodpovednej osoby v samospráve.
Smernica pre tvorbu a vydávanie vnútorných predpisov samosprávnej jednotky .......... ÚVODNÉ USTANOVENIA Článok 1 Účel smernice Smernica pre tvorbu a vydávanie vnútorných predpisov (ďalej v texte interného aktu riadenia len „smernica“) v našom subjekte...