Nový zákon o whistleblowingu účinný od 1. marca 2019

Vydáno: 15 minút čítania

Dňa 30. januára 2019 Národná rada SR prijala zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o whistleblowingu“), ktorý je účinný od 1. 3. 2019. Zákon o whistleblowingu nahradil v praxi zákon č. 307/2014 Z. z. o niektorých opatreniach súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 307/2014 Z. z.“), ktorý bol účinný od 1. 7. 2014. Zákon o whistleblowingu vychádza vo svojich ustanoveniach zo zákona č. 307/2014 Z. z., ale zároveň reaguje aj na poznatky z aplikačnej praxe. Cieľom novej právnej úpravy je prehĺbiť a zefektívniť právnu ochranu poskytovanú oznamovateľom protispoločenskej činnosti, tzv. whistleblowerom.

Nová právna úprava prináša napr. tieto zmeny:

  • zriadenie Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti (ďalej len „úrad“), ktorý ako nezávislý orgán štátnej správy s celoštátnou pôsobnosťou bude poskytovať ochranu oznamovateľom (namiesto inšpektorátov práce, ktoré ju poskytovali v zmysle zákona č. 307/2014 Z. z.) a ktorý bude kontrolovať dodržiavanie zákona o whistleblowingu,
  • rozširuje definíciu závažnej protispoločenskej činnosti aj o trestné činy právnických osôb,
  • ustanovuje kvalitatívne kritériá odbornosti zodpovednej osoby a precizovaním úpravy jej postavenia vrátane zvýšenia jej ochrany, a tým aj posilnenia jej nezávislosti,
  • zavedením administratívnej zodpovednosti osoby, ktorá urobí voči whistleblowerovi pracovnoprávny úkon bez súhlasu úradu alebo ktorá vyzradí totožnosť whistleblowera.

Cieľom tohto príspevku je poukázať na jednotlivé zmeny, ktoré nová právna úprava prináša vo vzťahu k orgánom verejnej moci, ktorými sú aj obce alebo vyššie územné ­celky.

Povinný subjekt

Povinnosti v súvislosti s § 10 zákona o whistleblowingu sa vzťahujú na orgán verejnej moci, ktorý zamestnáva najmenej 5 zamestnancov. Tu zákonodarca zohľadnil malé obce, pretože predošlá právna úprava ustanovila povinnosti pre orgány verejnej moci bez ohľadu na to, koľko zamestnancov zamestnávali.

Ustanovenie § 2 písm. g) zákona o whistleblowingu považuje za orgán verejnej moci:

  1. štátny orgán, obec, vyšší územný celok,
  2. právnickú osobu zriadenú zákonom a právnickú osobu zriadenú štátom, obcou alebo vyšším územným celkom podľa osobitného predpisu (osobitným predpisom je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.),
  3. právnickú osobu založenú osobou uvedenou v prvom alebo v druhom bode,
  4. právnickú o

Související dokumenty

Súvisiace články

Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Príspevok na prevádzku kancelárie spoločného stavebného úradu platené pozadu (napr. za rok 2017, vyfakturované v roku 2018)
Úprava zápisnice obecného zastupiteľstva
Zmena VZN priamo na zasadnutí
Daň za užívanie verejného priestranstva pri ambulantnom predaji
Zverejňovanie v praxi organizácií samosprávy
Novela zákona o finančnej kontrole – zmena pri výkone základnej finančnej kontroly
Zrážky zo mzdy pri nútenom výkone rozhodnutia
Informačná povinnosť zamestnávateľov voči zamestnancom podľa nariadenia GDPR
Účtovanie transferov rozpočtových a príspevkových organizácií a obcí v praxi
Verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva účtovnej jednotky verejnej správy
Špecifiká miezd a platov zamestnancov štátnej služby
Daň za ubytovanie
Príklad na vyplnenie daňového priznania za rok 2016
Postup pri vyrubení dane z nehnuteľností
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2017
Zverejňovanie faktúr v praxi
Vzor pečiatok na vykonávanie základnej finančnej kontroly
Individuálna účtovná závierka za rok 2017 (2. časť)
Účet cudzích prostriedkov v rozpočtových organizáciách

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Jednorazová náhrada
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Výber dividend
Pomoc rodinného príslušníka
Dividendy ako predmet dane fyzickej osoby
Podiely na zisku vyplatené zamestnancom
Dividenda vyplatená právnickej osobe českou spoločnosťou