Verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva účtovnej jednotky verejnej správy

Vydáno: 31 minút čítania

Individuálna účtovná závierka účtovnej jednotky verejnej správy poskytuje základné informácie o účtovnej jednotke verejnej správy svojím používateľom. Zákonnou podmienkou tohto zostaveného účtovného záznamu účtovnou jednotkou verejnej správy je, aby údaje uvádzané v tomto dokumente účtovnou jednotkou verejnej správy boli vykazované verne a pravdivo. Túto skutočnosť deklaruje štatutárny orgán účtovnej jednotky verejnej správy pripojením podpisového záznamu na titulnej strane účtovnej závierky. Podľa svojej činnosti a právneho postavenia účtovná jednotka verejnej správy využíva účtovné metódy a účtovné zásady v rámci účtovného obdobia vrátane svojej kreativity. Možnosť voľby účtovného postupu, techniky a metód oceňovania a vykazovania je za určitej situácie prospešné, ale v rámci vylepšenia obrazu o účtovnej jednotke verejnej správy však môže nastať situácia, ktorá tento obraz znehodnotení z dôvodu chyby alebo podvodu.

Aj účtovná jednotka verejnej správy sa môže stať obeťou hospodárskej kriminality. Ide napríklad o spreneveru zvereného majetku účtovnej jednotky verejnej správy zamestnancom, manipuláciu účtovných údajov, falšovanie dokumentov, korupciu a počítačovú kriminalitu. Kľúčovú úlohu má v účtovnej jednotke verejnej správy systém vykonávania vnútornej kontroly, či už finančnej kontroly (základnej kontroly, administratívnej kontroly a kontroly na mieste), ale aj kontroly vecnej správnosti účtovných prípadov a schvaľovania účtovných prípadov zamestnancami účtovnej jednotky verejnej správy v rámci kolobehu účtovných dokladov. Podstatnú úlohu má určovanie právomoci schvaľovania účtovných prípadov vnútri účtovnej jednotky verejnej správy a jej delegovanie. Ide o elimináciu a predchádzanie príležitostí vo vnútornom prostredí účtovnej jednotky verejnej správy, ktoré vyvolávajú pravdepodobnú možnosť vzniku podvodu. Ide o trojuholník podvodu, ktorý obsahuje motív, príležitosť a zdôvodnenie.

Motív spáchania podvodu môže byť akýkoľvek, napríklad chamtivosť, závisť, pomsta, frustrácia, hnev na vedenie účtovnej jednotky, finančné problémy zamestnanca, rodinné problémy. Motívom takisto môžu byť zvýšené očakávania verejnosti pri zmene vedenia, uzatvorené prostredie so silnými politickými väzbami alebo personálne zmeny nového vedenia účtovnej jednotky verejnej správy zavedením byrokratickej organizačnej štruktúry a z nej vyplývajúca kultúra oddanosti zamestnancov k vedeniu. Ďalším motívom môže byť možnosť získania významného postavenia po ukončení pôsobenia vo verejnej funkcii v súkromnom sektore za odmenu (napr. kúpa verejného majetku, získanie dotácie, úľavy, iné neoprávnené výhody).

Existencia príležitosti vnútri účtovnej jednotky umožňuje spáchať podvod. Príležitosťou môže byť poznanie procesu vnútornej kontroly a jej slabých stránok, napríklad formálne vykonávanie kontroly, minimálne výdavky, ktoré účtovná jednotka vynakladá na svoj vnútorný systém kontroly v kontexte kvality jej výkonu, účtovná jednotka neobsadí v rámci organizačnej štruktúry pozíciu kontrolóra alebo vnútorného audítora, alebo zľahčovanie ­významnosti kontroly vo vnútornom prostredí účtovnej jednotky. V účtovnej jednotke je slabá podpora etických noriem alebo sa vedenie účtovnej jednotky zaväzuje k nereálnym výsledkom. Ďalšie skutočnosti, ktoré môžu vyvolať príležitosť na spáchanie podvodu v účtovníctve sú významné účtovné prípady (transakcie) s prepojenými osobami, ktoré nemajú povinnosť si nechať overiť svoje účtovné závierky audítormi. Nepreverovanie si osôb, ktoré prijímajú finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu obce, z rozpočtu vyššieho územného celku, z európskych štrukturálnych a investičných fondov, alebo osôb, ktoré prijímajú ­plnenie, ktorého predmetom sú majetok, práva k majetku alebo iné majetkové práva štátu, obce, VÚC môže vytvoriť priestor na spáchanie podvodu aj z titulu nečinnosti účtovnej jednotky verejnej správy. Ide o osoby, ktoré sú konečnými užívateľmi výhod a majú povinnosť sa zapisovať do registra verejného sektora podľa § 4, § 17 zákona č. 315/2016 Z. z. Ide o identifikáciu konečného užívateľa výhod účtovnou jednotkou verejnej správy, napr. pri verejnom obstarávaní.

Osoba, ktorá spácha podvod, si pred sebou zdôvodňuje, že je vysoká pravdepodobnosť, že nikto nato nepríde. Osoba si ospravedlňuje svoje konanie pred sebou samým v zmysle: „kto nekradne, okráda svoju rodinu“ alebo „to, čo si beriem, mi dlhujú“, alebo „neskôr to vrátim, veď to teraz nebude nikomu chýbať“. Toto ospravedlnenie súvisí s výchovou a so zamýšľaním samotnej osoby.

Situácie, ktoré zvyšujú riziko spáchania podvodu, sú najmä:

  • zložitá štruktúra účtovnej jednotky,
  • vedenie účtovnej jednotky, v ktorom dominuje iba jedna osoba,
  • fluktuácia kľúčových zamestnancov účtovnej jednotky,
  • zmena vedenia účtovnej jednotky,
  • zložitý informačný systém účtovnej jednotky,
  • spory medzi jednotlivými organizačnými útvarmi účtovnej jednotky,
  • napäté vzťahy medzi vedením účtovnej jednotky a kontrolórom, audítorom,
  • nejasné kompetencie alebo právomoc v rámci organizačnej štruktúry účtovnej jednotky,
  • nejasné ustanovenia vo vnútorných smerniciach alebo ich absencia,
  • nejasné pracovné postupy a manuály k jednotlivým úkonom,
  • vysoká administratívna záťaž zamestnancov vedením účtovnej jednotky,
  • formálne vykonávanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielov majetku a záväzkov,
  • vedenie účtovnej jednotky ospravedlňuje chyby účtovania na základe zásady významnosti,
  • nezvy

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovná závierka v samospráve za rok 2018 (1. časť)
Proces zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky
Poznámky účtovnej závierky k 31. 12. 2018
Konsolidovaná účtovná závierka vo verejnej správe
Poznámky k účtovnej závierke za rok 2017
Účtovná závierka v samospráve za rok 2018 (2. časť)
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Individuálna účtovná závierka za rok 2017 (2. časť)
Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy
Povinnosti v mzdovej učtárni pri ročnej uzávierke za rok 2017
Individuálna účtovná závierka za rok 2019 v samospráve
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Spracovanie záverečného účtu obce
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky štátnych ROPO
Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Audit a závierka
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Dodatočné DPPO
Dohoda o splátkach
Likvidácia akciovej spoločnosti
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Predaj elektriny výnosový účet
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Realizovateľné cenné papiere
Realizovateľné cenné papiere
Vystavenie dobropisu k faktúre z minulého roka
Nadobudnutie nehnuteľnosti v krajine EÚ a dane
Daňové a účtovné odpisy pri predaji podniku v priebehu účtovného obdobia
DHIM poskytnutý na prenájom