Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu

Vydáno: 21 minút čítania

Spoločný obecný úrad predstavuje jednu z možností zabezpečenia výkonu kompetencií decentralizovanej štátnej správy. Ak majú niektoré obce nedostatok personálneho a materiálno-technického zabezpečenia pre výkon decentralizovaných kompetencií, možno zriadiť spoločný obecný úrad, ktorý ich výkon zabezpečí. V zmluve o zriadení spoločného obecného úradu sú však ustanovené len rámcové otázky fungovania a organizácie spoločného obecného úradu, preto starosta obce, ktorá je jeho sídlom, prijíma aj vnútorné predpisy spoločného obecného úradu. Viac o nich sa dozviete v článku.

 
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu je naviazaný na platnosť a účinnosť zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, na vykonanie ktorej sa prijíma, a preto platí, že nemôže byť prijatý pred platnosťou a účinnosťou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
Príklad č. 1:
Starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, nepredložil písomné vyhotovenie organizačného poriadku jednotlivým starostom obcí, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Uvedený postoj odôvodňoval tým, že organizačný poriadok upravuje len fungovanie a organizáciu zamestnancov, ktorí plnia úlohy spoločného obecného úradu, a preto postačuje jeho prijatie ako vnútorného predpisu. Je postoj starostu obce v súlade s platným právom?
Vzhľadom na to, že organizačný poriadok upravuje organizáciu a fungovanie spoločného obecného úradu ako celku, existujú tieto procesné možnosti jeho schvaľovania:
1.
rovnakým procesným postupom ako zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu,
2.
ako vnútorný predpis obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu.
V prípade prvej možnosti je procesný postup schvaľovania organizačného poriadku rovnaký ako v prípade zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. V tomto prípade je vhodné, aby starostom obcí, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, predložil starosta obce popri zmluve aj organizačný poriadok spoločného obecného úradu s cieľom jeho súbežného schválenia a podpisu.
Relatívne jednoduchšou cestou je schvaľovanie organizačného poriadku výlučne starostom obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, pričom tento postup je výsledkom myšlienky,
že organizačný poriadok je vnútorným predpisom obce, normatívnou internou inštrukciou
, a preto nemusí byť schvaľovaný zastupiteľstvami a starostami obcí, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") neustanovuje procesný postup schvaľovania a prijímania organizačného poriadku, ale len v prípade zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Postup starostu obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, je v súlade s platným právom.
Príklad č. 2:
Pretože organizačný poriadok stanovuje organizáciu a fungovanie spoločného obecného úradu, určoval tento predpis niektoré právne povinnosti aj zamestnancom iných obcí, ktorých starostovia podpísali zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu. Starosta obce, ktorý organizačný poriadok vyhotovil, pritom argumentoval, že organizačný poriadok zohľadňuje výkon decentralizovanej štátnej správy, teda musí zohľadňovať aj spoluprácu jeho obce s ostatnými obcami a ukladať aj ich zamestnancom právne povinnosti v súlade s právnou úpravou. Je ukladanie právnych povinností zamestnancom iných obcí v súlade s platným právom?
______________________________
Upozornenie:
Organizačný poriadok je normatívny interný predpis, a preto má obmedzenú personálnu pôsobnosť

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Nájomná zmluva na hrobové miesto
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (II.)
Vyúčtovanie príspevkov na cestovné
Dodatok k dohode o vykonaní práce
Porušenie niektorých povinností obcami
Pracovný poriadok obce (1. časť)
Oznamovanie protispoločenskej činnosti v územnej samospráve
Dokumentácia zodpovednej osoby v samospráve
Organizačný poriadok a organizačná zmena
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Zmluva o spoločnom obecnom úrade
Financovanie a právna zodpovednosť spoločného obecného úradu
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Proces vzniku spoločného obecného úradu
Refundácia mzdových nákladov
Skončenie pracovného pomeru na základe § 63 ods. 1 písm. c) Zákonníka práce

Súvisiace otázky a odpovede

Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Príspevok do DDS
Vedúca školskej jedálne
Zastupovanie prednostu obecného úradu iným (vedúcim) zamestnancom obecného úradu
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Návšteva lekára
Sloves - kolektivna zmluva - platnosť
Jubilejná odmena a starostovia
Účtovanie odchodného pri predčasnom dôchodku učiteľky materskej školy
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Zástupca starostu a jeho nároky
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Pracovné voľno na výkon odborovej funkcie
Vedľajšia zárobková činnosť
Rozsah úväzku starostu