Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie

Vydáno: 18 minút čítania

Príspevok sa zaoberá najmä podmienkami a predpokladmi rokovania obecného zastupiteľstva v čase mimoriadnej situácie, ako aj postupom prijímania zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, pričom prináša tiež praktické príklady a upozornenia v tejto súvislosti. Počas mimoriadnej situácie platia špecifické kvóra pre schvaľovanie uznesení a nariadení obecného zastupiteľstva, pokiaľ obecné zastupiteľstvo rozhoduje korešpondenčným hlasovaním alebo elektronickou formou. Špecifické kvórum platí aj v prípade schvaľovania uznesení obecných zastupiteľstiev ohľadom odsúhlasenia zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Aj týmto otázkam bude v predloženom príspevku venovaná pozornosť.

Rokovanie obecného zastupiteľstva predstavuje významný nástroj komunálnej demokracie, keďže umožňuje riadne prerokovanie vecí miestnej samosprávy. Mimoriadna situácia, ktorá bola na území Slovenskej republiky vyhlásená v marci 2020, pričom platí dodnes, a pandémia spôsobili, že obecné zastupiteľstvá nemohli rokovať prezenčnou formou. Bolo preto potrebné umožniť rokovanie obecného zastupiteľstva aj prostredníctvom informačných technológií, na diaľku alebo elektronickou formou. Právne výstupy z uvedených rokovaní obecného zastupiteľstva v prípade, že bol dodržaný postup podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), sú právne relevantné. Musia byť však tiež dodržané predpoklady, za splnenia ktorých môže byť takýmto spôsobom rokovanie obecného zastupiteľstva organizované.

Príklad č. 1:
V dôsledku krízovej situácie sa uskutočnilo rokovanie obecného zastupiteľstva prostredníctvom videokonferencie. Obyvateľ obce sa domáhal, aby mu obec zvukovo-obrazový záznam z takéhoto rokovania obecného zastupiteľstva sprístupnila. Uvedenú žiadosť obec neakceptovala s odôvodnením, že zápisnicu z tohto rokovania zverejnila na svojej úradnej tabuli. Konala obec v súlade s platným právom a je požiadavka obyvateľa obce z právneho hľadiska v poriadku?
Počas krízovej situácie nastáva odlišný právny režim rokovania obecného zastupiteľstva. V § 30f ods. 2 zákon o obecnom zriadení ustanovuje, že rokovanie obecného zastupiteľstva podľa § 12 zákona o obecnom zriadení možno počas krízovej situácie uskutočniť prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie.
Podľa uvedeného prechodného ustanovenia z rokovania obecného zastupiteľstva obec vyhotoví obrazovo-zvukový alebo zvukový záznam, ktorý do 48 hodín po ukončení rokovania zverejní na webovom sídle obce, ak ho má zriadené, a do piatich dní po ukončení rokovania v podobe zápisnice na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce, ak ho má zriadené. Obrazovo-zvukový alebo zvukový záznam podľa predchádzajúcej vety obec komukoľvek bezodkladne sprístupní po skončení rokovania. Zákon o obecnom zriadení pritom ani prostredníctvom demonštratívneho právneho výpočtu neustanovuje spôsoby sprístupnenia.
V kontexte uvedeného preto možno konštatovať, že obec nekonala v súlade so zákonom a obyvateľ obce má právo požadovať sprístupnenie obrazovo-zvukového záznamu v tomto prípade.

Související dokumenty

Súvisiace články

Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Obmedzenie rozhodovania obecných zastupiteľstiev počas krízovej situácie
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas COVID-19
Per rollam hlasovanie obecného zastupiteľstva
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Neúčasť práceneschopného poslanca na zasadnutiach obecného zastupiteľstva
Voľba hlavného kontrolóra počas mimoriadnej situácie
Skončenie výkonu funkcie šéfredaktorky mestského časopisu
Schválenie zvýšenia platu starostu
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Odmeňovanie zástupcu starostu a zásady odmeňovania poslancov
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Nároky zástupcu starostu vyplývajúce zo zákona
Výpočet platu starostu
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni (5. časť)
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pracovné cesty konateľa, spoločníka do Nemecka
Cestovné náhrady spoločníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Strava na služobnej ceste hradené firemnou kreditnou kartou
Maďarská Kft. posiela svojich zamestnancov pracovať na územie Slovenskej republiky
Zmluva o prevzatí dlhu
Predaj obchodného podielu
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Požičanie motorového vozidla
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Náklady poskytovateľa zdrav. starostlivosti
Pomoc rodinného príslušníka
Cestovné náhrady asistenta ako daňový náklad záujmového združenia PO.
Automobil nezaradený v obchodnom majetku SZČO
Komplemenár FO - náklady komanditnej spločnosti
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
138/1991 Zb. o majetku obcí