Príspevok sa zaoberá najmä podmienkami a predpokladmi rokovania obecného zastupiteľstva v čase mimoriadnej situácie, ako aj postupom prijímania zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, pričom prináša tiež praktické príklady a upozornenia v tejto súvislosti. Počas mimoriadnej situácie platia špecifické kvóra pre schvaľovanie uznesení a nariadení obecného zastupiteľstva, pokiaľ obecné zastupiteľstvo rozhoduje korešpondenčným hlasovaním alebo elektronickou formou. Špecifické kvórum platí aj v prípade schvaľovania uznesení obecných zastupiteľstiev ohľadom odsúhlasenia zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Aj týmto otázkam bude v predloženom príspevku venovaná pozornosť.
Rokovanie obecného zastupiteľstva predstavuje významný nástroj komunálnej demokracie, keďže umožňuje riadne prerokovanie vecí miestnej samosprávy. Mimoriadna situácia, ktorá bola na území Slovenskej republiky vyhlásená v marci 2020, pričom platí dodnes, a pandémia spôsobili, že obecné zastupiteľstvá nemohli rokovať prezenčnou formou. Bolo preto potrebné umožniť rokovanie obecného zastupiteľstva aj prostredníctvom informačných technológií, na diaľku alebo elektronickou formou. Právne výstupy z uvedených rokovaní obecného zastupiteľstva v prípade, že bol dodržaný postup podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), sú právne relevantné. Musia byť však tiež dodržané predpoklady, za splnenia ktorých môže byť takýmto spôsobom rokovanie obecného zastupiteľstva organizované.