Financovanie a právna zodpovednosť spoločného obecného úradu

Vydáno: 20 minút čítania
Pri fungovaní spoločného obecného úradu vznikajú určité náklady, ktoré je potrebné uhradiť. Jednotlivé obce si preto musia dohodnúť spôsob, ako sa budú podieľať na spolufinancovaní výdavkov spoločného obecného úradu. Pri plnení kompetencií spoločným obecným úradom je potrebné zvažovať aj vzťahy právnej zodpovednosti, ktoré môžu vzniknúť.
 
Význam a funkcia spoločného obecného úradu
Spoločný obecný úrad zabezpečuje písomnú agendu pre jednotlivé obce, ktoré podpísali zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu. Pritom však nemá rozhodovaciu právomoc a právnu subjektivitu. Uvedené sa prejavuje napríklad v tom, že spoločný obecný úrad síce môže vyhotoviť návrh písomného vyhotovenia rozhodnutia na prenesenom úseku decentralizovanej miestnej štátnej správy, podpísať ho však musí len ten starosta obce, ktorému príslušný zákon priznáva právne postavenie správneho orgánu alebo iného orgánu s rozhodovacou právomocou.
______________________________
V kontexte uvedeného platí, že spoločný obecný úrad nemôže vystupovať v rámci vzťahov verejného práva, ale môže zabezpečiť realizáciu jednotlivých úkonov v konaniach decentralizovanej miestnej štátnej správy podľa osobitnej právnej úpravy.
______________________________
Napríklad môže organizovať miestne zisťovania v oblasti správy školstva, kultúry za účelom zistenia skutkového stavu veci pri výkone decentralizovanej verejnej správy. Význam spoločných obecných úradov teda spočíva v tom, že sa tým zefektívňuje výkon decentralizovanej štátnej správy hlavne v prípade malých obcí, ktoré nemajú dostatočné, predovšetkým personálne zabezpečenie procesov decentralizovanej verejnej správy.
Vzhľadom na veľký okruh kompetencií, ktoré podľa právnej úpravy prešli na miestnu samosprávu a ktoré vykonávajú spoločné obecné úrady, možno spomenúť napríklad úseky školstva, opatrovateľskej služby alebo správy kultúry.
Pod decentralizáciou verejnej správy je vo všeobecnosti možné rozumieť proces postupného presunu kompetencií, kompetenčných okruhov zo štátnej správy na miestnu samosprávu. Cieľom tohto procesu je preniesť na miestnu samosprávu výkon tých kompetenčných okruhov, ktoré dokáže samospráva zabezpečiť efektívnejšie v porovnaní so štátnou správou, nakoľko má blízko k obyvateľovi obce, ktorého práva a oprávnené záujmy má zabezpečiť.
Tento proces sa opiera o ústavnú, rámcovú, ale aj osobitnú právnu úpravu, ktorá je však diferencovaná do veľkého počtu právnych predpisov, ktoré výkon kompetencií robia neprehľadným, dokonca v určitých prípadoch právna úprava chýba, čo spôsobuje, že starostovia obcí sú nútení prijímať vnútorné normatívne predpisy v záujme zabezpečenia výkonu decentralizovanej štátnej správy.
Ide predovšetkým o tieto právne predpisy:
-
Ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p., predovšetkým

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmluva o spoločnom obecnom úrade
Proces vzniku spoločného obecného úradu
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Neplatnosť zmluvy v dôsledku jej nezverejnenia
Sprístupňovanie informácií povinnými osobami
Zámena pozemkov
Nájomná zmluva a inflácia
Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (II.)
Nájomná zmluva na hrobové miesto
Obecné nájomné byty
Spôsoby prenájmu majetku obce
Dodatok k dohode o vykonaní práce
Zverejňovanie zmlúv, faktúr a objednávok – skúsenosti z kontrolnej činnosti
Subjekty verejného práva v platnej právnej úprave Obchodného zákonníka
Splatnosť faktúr a ostatných záväzkov subjektov verejnej správy
Účtovanie spoločného stavebného úradu
Zmeny vo zverejňovaní zmlúv uzatvorených samosprávou
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní

Súvisiace otázky a odpovede

Dočasné preradenie administratívneho zamestnanca na pozíciu operátora
Čerpanie dovolenky pred nástupom na materskú dovolenku
Živnostník a s.r.o. ako dodávatelia
Pomoc rodinného príslušníka
Je možné urobiť zmenu úvazku pedagogických zamestnancov aj v priebehu školského roka?
Nárokovateľnosť § 82 ods. 5 zákona č. 138/2019 riaditeľom školy počas jeho funkčného obdobia.
Vymenovanie riaditeľa školy zriaďovateľom na základe návrhu rady školy a jeho reálny nástup do funkcie.
Prepočet dovolenky
Zverejňovanie dohôd
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Kolektívna zmluva
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Odklad platenia dane a zriadenie záložného práva
Nadobudnutie nehnuteľnosti a vznik daňovej povinnosti
Kolektívna zmluva vyššieho stupňa
Zverejňovanie nájomných zmlúv
Uzatváranie pracovných zmlúv
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Porušenie pracovnej disciplíny hlavným kontrolórom