Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zákonnosť reprezentačných výdavkov a ich účtovanie v praxi

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Príspevok je venovaný charakteristike reprezentačných (propagačných) nákladov z pohľadu účtovania vybraných prípadov z praxe a právneho rámca, s ktorým sa použitie verejných prostriedkov na reprezentáciu spája. Reprezentačné náklady je možné voľne charakterizovať ako snahu (potrebu) subjektu verejnej správy prezentovať svoju obec, rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu špecifikovanej alebo nešpecifikovanej tretej strane (vonkajšie pôsobenie) či v podmienkach organizácie (vnútorné pôsobenie).

Náklady na reprezentáciu organizácie sú často využívaným prostriedkom, pričom upozorňujem na jeho rozpočtové krytie a dodržanie účelnosti a hospodárnosti použitia. V zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) je povinnosťou organizácie pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.

V súlade s ustanovením § 34 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy subjekt verejnej správy je oprávnený uhrádzať zo svojho rozpočtu v nevyhnutnom rozsahu aj výdavky na reprezentačné a propagačné účely.

V prípade obcí treba uviesť, že v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších zákonov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) sa pri úhradách výdavkov z rozpočtu nespomínajú náklady na reprezentáciu. Podľa ust. § 7 ods. 1 písm. i) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sa z výdavkov rozpočtu uhrádzajú aj iné výdavky, ktoré sú ustanovené osobitnými predpismi. Reprezentačné náklady sa v normatívnych právnych aktoch (odhliadnuc na ich vzťah k daňovým výdavkom v zmysle daňových právnych predpisov a ust. § 34 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy) ako inštitút využívaný v prostredí verejnej správy nedefinuje.

Čo je teda zákonné a hospodárne využívanie verejných prostriedkov na reprezentáciu? Na túto otázku existuje viacero alternatív odpovedí, pričom vo svojom príspevku prezentujem dve. Tie sa spájajú s rozpočtovým krytím reprezentačných (prezentačných) nákladov pri sledovaní neporušenia finančnej disciplíny s ohľadom na hospodárnosť ich vynakladania a vyhotovením internej smernice za účelom dodržiavania účelovosti a účinnosti pri nakladaní s prostriedkami verejného sektora.

Rozpočtové krytie reprezentačných nákladov

Subjekt územnej samosprávy má povinnosť uhrádzať z rozpočtu len také výdavky, ktoré sú nevyhnutné pre riadne a stabilné fungovanie subjektu.

! Upozornenie: V zmysle ust. § 19 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách verejne

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály