Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Vyraďovanie a likvidácia majetku

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Po inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov k termínu účtovnej závierky pristupujú účtovné jednotky k procesu vyraďovania a likvidácie majetku. V príspevku sa venujeme práve tejto problematike a na úvod si objasníme, aký majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie a čo znamená vyraďovanie a likvidácia majetku.

S majetkom obce hospodári a nakladá obec ako vlastník majetku a tiež rozpočtová organizácia a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce. K základným povinnostiam pri hospodárnom, efektívnom a účinnom hospodárení a nakladaní s majetkom obce patrí okrem iného chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím.

Na úvod je dôležité objasniť, ktorý majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie, a tiež, aký je rozdiel medzi prebytočným a neupotrebiteľným majetkom.

Prebytočný majetok je majetok, ktorý neslúži a ani v budúcnosti nebude slúžiť vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním. Prechodne prebytočný majetok je majetok, ktorý prechodne neslúži vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním.

Neupotrebiteľný majetok sú hnuteľné veci alebo stavby, ktoré pre svoje úplné opotrebovanie alebo poškodenie, zrejmú fyzickú, technickú a morálnu zastaranosť alebo z iných závažných dôvodov už nemôžu slúžiť svojmu účelu či určeniu. Za neupotrebiteľný majetok sa považujú aj hnuteľné veci, s ktorými sa nepodarilo naložiť v ponukovom a v osobitnom ponukovom konaní, ktoré obec alebo rozpočtová a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce realizovali.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku z právneho hľadiska

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku nie je upravený v žiadnom všeobecne záväznom právnom predpise. Účtovné jednotky si proces vyraďovania a likvidácie zvyčajne upravia vlastnou právnou úpravou – v aplikačnej praxi vydajú vnútorný predpis upravujúci vyraďovanie a likvidáciu majetku, napr. „Smernicu upravujúcu postup pri vyradení a likvidácii majetku“ alebo si postup vyraďovania a likvidácie upravia v štatútoch komisií, ktoré tento proces realizujú, napr. „Štatút vyraďovacej a likvidačnej komisie“.

Upozornenie: V podmienkach obcí, rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou môže byť proces vyraďovania a likvidácie upravený aj v Zásadách hospodárenia s majetkom obce.

Odporúča sa, aby vlastná právna úprava (smernica, štatút alebo zásady) obsahovala najmä:

  1. určenie postupu pri vyraďovaní a likvidácii majetku,
  2. určenie komisie, ktorá bude posudzovať vyradenie a likvidáciu majetku – určenie jej zloženia, pôsobnosti, vymedzenie kompetencií,
  3. určenie dokumentácie z činnosti komisie – návrh na vyradenie majetku, zápisnica, vyraďovací protokol, likvidačný protokol a iné.

Vyraďovacia a likvidačná komisia

Vyraďovacia a likvidačná komisia (ďalej len „komisia“) sa zriaďuje ako poradný orgán štatutárneho orgánu obce, rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“).

V aplikačnej praxi sa zriaďuje buď jedna komisia:

  • vyraďovacia a likvidačná komisia,

alebo dve komisie:

  • vyraďovacia komisia, ktorá posúdi majetok a navrhne jeho vyradenie, a
  • likvidačná komisia, ktorá majetok likviduje – zabezpečí odpis z majetkovej evidencie a účtovníctva a skontroluje postup pri jeho likvidácii.

Komisia býva zriadená najmä na posudzovanie návrhov na vyradenie majetku z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti, ako aj na posudzovanie návrhov na likvidáciu neupotrebiteľného majetku.

Náplň činnosti komisie:

  1. prerokúva a posudzuje návrhy na vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný majetok a návrhy na nakladanie s neupotrebiteľným majetkom,
  2. posudzuje technický stav majetku navrhnutého na vyradenie; vykonáva fyzickú obhliadku neupotrebiteľného majetku,
  3. posudzuje oprávnenosť vyradenia majetku z evidencie majetku a účtovníctva z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti,
  4. pripravuje návrhy ­rozhodnutí štatutárneho orgánu o vyhlásení majetku za neupotrebiteľný a o vyradení neupotrebiteľného majetku,
  5. navrhuje spôsob hospodárnej a efektívnej likvidácie neupotrebiteľného majetku,
  6. dohliada na realizáciu likvidácie neupotrebiteľného majetku.

Komisia sa schádza spravidla po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo v priebehu roka podľa potreby.

Odporúča sa, aby členmi komisie boli zamestnanci, ktorí zodpovedajú za evidenciu majetku, a zamestnanci, ktorí sú odborne spôsobilí na posúdenie technickej stránky vyraďovaného majetku s prihliadnutím na fyzickú a morálnu zastaranosť.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku

Vyraďovanie neupotrebiteľného majetku sa spravidla realizuje po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo aj v priebehu roka podľa potreby.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku možno rozvrhnúť do niekoľkých etáp:

a) „Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“

„Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „Vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“ sa spravidla spracúva určeným zamestnancom/organizačným útvarom, ktorý zodpovedá za správu a evidenciu majetku, a to v termínoch:

  • po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku, a to inventarizačnou komisiou,
  • v priebehu roka podľa potreby.

b) Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku

Zamestnanec/organizačný útvar zodpovedný za evidenciu majetku na základe „rozhodnutia o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenia majetku za neupotrebiteľný“ spracuje „návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“, ktorý spolu s podrobnou špecifikáciou tohto majetku predloží komisii. Podrobná špecifikácia neupotrebiteľného majetku môže byť generovaná aplikačným programovým vybavením na evidenciu majetku.

„Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“ by mal obsahovať najmä:

  • inventárne číslo,
  • presné označenie majetku,
  • dátum zaradenia,
  • obstarávaciu hodnotu,
  • zostatkovú hodnotu,
  • umiestnenie majetku,
  • dôvod navrhnutého majetku na vyradenie,
  • spôsob naloženia s neupotrebiteľným majetkom

c) Vyraďovanie majetku

V procese vyraďovania majetku komisia zvyčajne:

  1. prerokúva a posudzuje návrhy na vyhlásenie vyradenie majetku,
  2. posudzuje technický stav majetku navrhnutého na vyradenie, vykonáva fyzickú obhliadku neupotrebiteľného majetku,
  3. posudzuje oprávnenosť vyradenia majetku z evidencie majetku a účtovníctva z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti.

Obhliadku neupotrebiteľného majetku navrhnutého na vyradenie vykonáva komisia spravidla po oboznámení sa so všetkými skutočnosťami.

Z rokovania komisie sa môže vyhotoviť zápisnica, ktorú podpíšu všetci prítomní členovia komisie. Odporúča sa, aby zápisnica obsahovala najmä:

  • názov majetku a jeho inventárne číslo,
  • obstarávaciu a zostatkovú cenu majetku,
  • rok zaradenia do používania a umiestnenie majetku,
  • dátum vykonania fyzickej obhliadky neupotrebiteľného majetku a podpis členov komisie, ktorí obhliadku vykonali,
  • návrh na vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný,
  • návrh na rozhodnutie o vyradení neupotrebiteľného majetku,
  • návrh spôsobu likvidácie neupotrebiteľného majetku,
  • dátum vyhotovenia zápisnice a podpis prítomných členov komisie,
  • odborný technický posudok, ak je potrebný podľa ustanovení tejto smernice.

Zápisnica slúži ako podklad na „rozhodnutie o vyradení neupotrebiteľného majetku“.

V praxi sa zvykne k zápisnici vypracúvať vyraďovací protokol s podrobnou špecifikáciou neupotrebiteľného majetku. ­Vyraďovací protokol je formulár, v ktorom je prehľadný súhrn všetkých relevantných informácií o neupotrebiteľnom majetku – podrobná špecifikácia neupotrebiteľného majetku, ktorý komisia odporúča na vyradenie.

„Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „Vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“, „Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“, zápisnica, vyraďovací protokol a „Rozhodnutie o vyradení neupotrebiteľného majetku“sú dokumentáciou z procesu vyraďovania majetku a predkladajú sa štatutárnemu orgánu na schválenie.

Za účelom ďalšieho postupu sa dokumentácia rovnako predkladá likvidačnej komisii, ak je takto samostatne zriadená alebo zamestnancovi/organizačnému útvaru zodpovednému za likvidáciu vyradeného majetku.

d) Likvidácia majetku

V aplikačnej praxi likvidáciu majetku podľa predloženej dokumentácie organizačne zabezpečuje zamestnanec/organizačný útvar zodpovedný za evidenciu a správu majetku.

Likvidačná komisia zodpovedá za technickú stránku likvidácie neupotrebiteľného majetku a zabezpečuje určený spôsob fyzickej likvidácie – prípravu majetku na likvidáciu, spoluprácu so skládkou odpadu, zberným dvorom, podnikom zabezpečujúcou odvoz a likvidáciu, odovzdanie predmetného majetku na likvidáciu, resp. vykonanie vlastnej likvidácie.

Fyzická likvidácia neupotrebiteľného majetku môže byť uskutočnená:

  • odvozom do spoločnosti zameranej na likvidáciu odpadu (ďalej len „zberné suroviny“); ako doklad o likvidácii predseda likvidačnej komisie k likvidačnému protokolu pripojí preberací list zo zberných surovín a prípadne aj doklad o poukázaní finan­čných prostriedkov za odovzdanú vyradenú vec,
  • využitím na náhradné diely a súčiastky,
  • vyhodením do nádoby na zber komunálneho odpadu, pričom treba postupovať podľa platného všeobecne záväzného nariadenia o nakladaní s komunálnym odpadom,
  • spálením, ktoré sa musí uskutočniť v súlade so všeobecne záväznými predpismi,
  • zabezpečením ich odvozu a likvidácie prostredníctvom na to špecializovaných podnikov.

Pri likvidácii elektrospotrebičov, elektroniky a nebezpečných odpadov komisia postupuje v súlade s ustanoveniami zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a s ustanoveniami iných právnych predpisov.

Z rokovania komisie sa môže vyhotoviť zápisnica, ktorú podpíšu všetci prítomní členovia komisie. Súčasťou zápisnice bežne býva likvidačný protokol, ktorý obsahuje najmä:

  • dátum začiatku a ukončenia fyzickej likvidácie,
  • spôsob likvidácie,
  • ďalšie potrebné náležitosti.

Zápisnica a likvidačný protokol sú súčasťou dokumentácie z procesu likvidácie neupotrebiteľného majetku, ktorá sa predkladá štatutárnemu orgánu na schválenie. Táto dokumentácia býva zvyčajne uložená u zamestnanca/na organizačnom útvare, ktorý zodpovedá za evidenciu a správu majetku.

Po fyzickej likvidácii majetku a na základe dokumentácie z vyradenia a likvidácie majetku, zabezpečí zamestnanec/organizačný útvar, ktorý zodpovedá za evidenciu a správu majetku vyradenie majetku podľa jednotlivých účtov z účtovného stavu, resp. z podsúvahovej evidencie účtovnej jednotky.

Vyradenie a likvidáciu majetku je nutné zaznamenať aj na inventárnej karte majetku. Na inventárnej karte majetku sa zaznamenáva dátum a spôsob vyradenia majetku a aj jednorazový odpis zostatkovej ceny, ak vyradený majetok nie je celkom odpísaný.

Účtovanie vyradenia majetku v obci a rozpočtovej a príspevkovej organizácii

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály