Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zásadné zmeny pri zadávaní zákaziek s využitím elektronického trhoviska účinné od 2. augusta 2021

Dátum: Rubrika: Z legislatívy

 

Od 2. augusta 2021 sú účinné nové obchodné podmienky elektronického trhoviska (ďalej aj ako „OPET“). Predmetom tohto článku je predstavenie tých najvýznamnejších a zásadných zmien, ktoré obchodovanie s využitím elektronického trhoviska menia, a nie vždy je to ku prospechu jednej z hlavných devíz tohto elektronického nástroja, teda rýchly nákup bežne dostupných komodít.

Elektronické trhovisko je informačný systém verejnej správy, ktorý bol zriadený s cieľom nákupu tovarov alebo služieb, ktoré sú bežne dostupné na trhu. Stavebné práce od 1. januára 2019 s využitím elektronického trhoviska nie je možné zadávať, pričom aj pred uvedeným dátumom bola možnosť využiť tento nástroj pre daný segment zákaziek obmedzená a podľa výkladového stanoviska Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len "ÚVO") neboli bežne dostupnými kategórie stavebných prác realizované na základe projektovej dokumentácie. Správcom elektronického trhoviska je Ministerstvo vnútra SR. To sú v skratke základné informácie viažuce sa k tomuto nástroju, ktorý už takmer 10 rokov predstavuje určité špecifikum v rámci nášho nastavenia systému verejného obstarávania v porovnaní s inými členskými štátmi Európskej únie a s účinnosťou novely zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZVO") v prvom kvartáli 2022 bude nahradený elektronickou platformou, ktorá je dosiaľ zahalená určitým rúškom tajomstva. Elektronické trhovisko je synonymom rýchleho, ale aj hospodárneho nákupu, ktorý je vo väčšine prípadov spojený s nadštandardnou úrovňou hospodárskej súťaže, a to aj z dôvodu jednoduchosti vyhlasovania zákaziek, ako aj jednoduchosti predkladania ponúk.
Krátke predstavenie podmienok zadávania zákaziek s využitím elektronického trhoviska, na ktoré boli verejní obstarávatelia zvyknutí
Pokiaľ verejní obstarávatelia zvažujú uplatnenie nástroja, akým je elektronické trhovisko, a ich predmet zákazky úspešne prejde testom bežnej dostupnosti, majú na výber dve procesné možnosti zadávania zákaziek. Využitie postupu podľa § 109 ZVO, t.j. možnosť predbežného akceptovania ponuky s najnižšou cenou zverejnenej na elektronickom trhovisku v katalógu ponúk alebo viac frekventovaný postup podľa § 110 ZVO, keď verejný obstarávateľ vytvorí a následne zverejní opisný formulár zákazky na elektronickom trhovisku. Postup podľa § 110 ZVO je viac využívaný z pochopiteľných dôvodov, keďže opis zákazky v gescii príslušného verejného obstarávateľa je pripravený vzhľadom na osobitné potreby viažuce sa k danému predmetu zákazky a častokrát opis kopíruje požiadavky na rozsah a kvalitu vyplývajúcu zo schváleného projektu, na ktorý bol poskytnutý príspevok z fondov EÚ alebo z iných dotačných schém.
Skúsme si na úvod v krátkosti predstaviť podmienky zadávania zákaziek s využitím elektronického trhoviska podľa § 110 ZVO, ktoré boli účinné do
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.