K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite

Vydáno: 12 minút čítania

Ostatná novela zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) zakotvila do procesu realizácie predbežnej finančnej kontroly dva nové stupne.

Normatívny právny akt upravujúci predbežnú finančnú kontrolu spresnil, ale aj vylúčil viaceré povinnosti, a pre ich lepšie pochopenie a uplatnenie v praxi sa nimi zaoberám v tomto príspevku. Viaceré otázky čitateľov, ako aj pohľad zamestnancov zodpovedných za príslušný charakter finančnej operácie boli podnetom k spracovaniu tohto príspevku.

Zámerom príspevku je poukázať na vybrané zmeny týkajúce sa oblasti územnej samosprávy pri výkone predbežnej finančnej kontroly. Príspevok tak reaguje na taxatívne menované ustanovenia zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite s ohľadom na jeho praktické využívanie a dodržiavanie v podmienkach obcí a nimi zriadených príspevkových a rozpočtových organizácií.

Samotná novela zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite sa spája so zákonom č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Eliminovanie zásady pripravenosti finančnej operácie

Prvou oblasťou, ktorú novela zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite podstatne zmenila, je predbežnosť pripravovanej finančnej operácie. Ust. § 6 ods. 1 do doby účinnosti novelizovaného znenia zakotvovalo povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu v jej pripravovanej fáze. Dodržanie zásady pripravenosti (v primárnej fáze) finančnej operácie bola povinnosťou subjektu verejnej správy, ktorá sa spájala s výkonom predbežnej finančnej kontroly. Na uvedený proces nadväzovalo aj ust. § 9 ods. 4 zákona o finančnej kontrol

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Podnety z praxe samosprávy v otázkach a odpovediach
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií

Súvisiace otázky a odpovede

Pomoc rodinného príslušníka
Spotrebná daň z uhlia
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Služby poskytnuté nemeckou spoločnosťou pre slovenskú spoločnosť na území SR
Certifikácia ISO, účtovanie a daňový výdavok
Audit a závierka
Jednorazová náhrada
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Použitie kódu zdroja 43
Dotácie obce právnickej osobe
Verejné obstarávanie v prípade odstránenia havarijného stavu
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Blízka osoba
Zánik mandátu primátora
Použitie rezervného fondu
Účtovanie pôžičky v obci
Používanie súkromného auta starostom
Prepočítanie platu hlavného kontrolóra