Príspevok sa zaoberá postupom a podmienkami v súvislosti so zmenou zmluvnej ceny v rámci verejného obstarávania v prípade vzniku mimoriadnych okolností, pričom táto problematika je v súčasnosti aktuálna aj pre obce a mestá ako verejných obstarávateľov najmä v súvislosti s navýšením cien stavebných materiálov.
Na základe situácie vyvolanej ochorením COVID-19, vojnovým konfliktom medzi Ruskom a Ukrajinou a aj na základe aktuálneho nestabilného cenového vývoja na trhoch s niektorými komoditami
možno zmeniť zmluvu, rámcovú dohodu alebo koncesnú zmluvu
podľa § 18 ods. 1 písm. c) zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o verejnom obstarávaní")
počas jej trvania bez nového verejného obstarávania, ak potreba zmeny vyplynula z okolností, ktoré verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ
(ďalej len "obstarávateľ")
nemohol pri vynaložení náležitej starostlivosti predvídať, a zmenou sa nemení charakter zmluvy,
rámcovej dohody alebo koncesnej listiny. Ide o tieto zmeny:-
navýšenie hodnoty plnenia,
-
predĺženie lehoty plnenia,
-
zmeny (úpravy) v predmete plnenia.
Odklonenie od zásady, že zmluvy sa majú dodržiavať, môže pri uplatnení zásady podstatnej zmeny pomerov predstavovať skutočnosť, že nastane nepredvídateľná zmena okolností, za ktorých bola pôvodná zmluva uzatváraná, ktorá naruší rovnováhu medzi účastníkmi právneho vzťahu v takom rozsahu, že splnenie zmluvných záväzkov môže viesť k nespravodlivosti. Takúto skutočnosť môžu predstavovať uvedené okolnosti, je však nevyhnutné aj ďalšie p