Konflikt záujmov vo verejnom obstarávaní (III.)

Vydáno: 13 minút čítania
Z každej situácie, keď bol identifikovaný konflikt záujmov, je potrebné spracovať dokumentáciu. Overenie existencie potenciálnych konfliktov záujmov a prijatie opatrení, aby im verejný obstarávateľ zabránil, je dôležité preskúmateľne zdokumentovať a pripojiť k dokumentácii z verejného obstarávania.
 
Dokumentácia ku konfliktu záujmov
Podrobné zdokumentovanie jednotlivých krokov v rámci posudzovania konfliktu záujmov prispieva k zvýšeniu transparentnosti celého procesu verejného obstarávania.
Dôležitosť aktívnej úlohy verejného obstarávateľa je podčiarknutá aj tým, že pri preukazovaní ne­existencie konfliktu záujmov v rámci napr. kontroly daného verejného obstarávania alebo v rámci konania o námietkach nesie dôkazné bremeno verejný obstarávateľ.
Zákon explicitne neurčuje spôsob, akým má verejný obstarávateľ preukazovať existenciu možného konfliktu záujmov. Čiastkový návod sa uvádza vo výkladovom stanovisku Úradu pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) č. 2/2016
„Povaha, resp. formálny akt vysporiadania sa s danou skutočnosťou je v závislosti od okolností konkrétneho prípadu a kompetencií prislúchajúcich subjektu uskutočňujúcemu verejné obstarávanie. Týmto môže byť napr. odôvodnenie riešenia konfliktu záujmov v zápisnici o vyhodnotení ponúk, resp. v zápisnici o vyhodnotení splnenia podmienok účasti, prípadne oznámenie všetkým uchádzačom/záujemcom, resp. iný formálny úkon v procese verejného obstarávania, ktorý ho robí transparentnejším a čitateľnejším.“
Dokumentácii konfliktu záujmov v procese verejného obstarávania sa venujú aj metodické usmernenia úradu č. 7480-5000/2020, 6549-5000/2019 a 10026-5000/2018.
 
Z rozhodovacej praxe úradu
Príkladom nedostatočnej preskúmateľnosti toho, ako sa verejný obstarávateľ vysporiadal s možným konfliktom záujmov, je napr. rozhodnutie úradu v konaní o preskúmaní úkonov kontrolovaného na základe námietok č. 4609-6000/2018-OD.

Související dokumenty

Súvisiace články

Preukazovanie a preskúmavanie vybraných dokladov v samospráve
Účtová trieda 6 – Výnosy
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Použitie rezervného fondu
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (II.)
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Národný potravinový katalóg
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Ako súvisí novela zákona o eurofondoch s „malou“ novelou zákona o verejnom obstarávaní
Kontrola zverejňovania zmlúv, objednávok a faktúr
Kontrola zverejňovania súhrnných správ podľa zákona o verejnom obstarávaní
Zásadné zmeny pri zadávaní zákaziek s využitím elektronického trhoviska účinné od 2. augusta 2021
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Možnosti zmeny zmluvnej ceny vo verejnom obstarávaní pre mimoriadne okolnosti
Prehľad registrov vo verejnom obstarávaní

Súvisiace otázky a odpovede

Predaj elektriny výnosový účet
Náklady na obecný traktor
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie spoločného stavebného úradu
Účtovanie úveru
Bežný alebo kapitálový výdavok
Účtovanie príspevku na stravovanie
Ďalší peňažný vklad nezvyšujúci základné imanie
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Poskytnutie návratnej finančnej pôžičky OZ
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Recyklačný poplatok
Výroba dreveného vyrezávaného kríža
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu