Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom

Vydáno: 12 minút čítania

V príspevku sa venujeme spôsobu vykonávania základnej finančnej kontroly v praxi organizácií verejnej správy formou otázok a odpovedí. Rozoberáme najmä oblasť mzdovej agendy a verejného obstarávania tovarov a služieb, nakladania s majetkom a formálnej správnosti základnej finančnej kontroly.

Treba spomenúť, že v priebehu jesene 2018 bude predložený na rokovanie Národnej rady SR návrh novely zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). Novela zákona o finančnej kontrole sa týka i výkonu zá­kladnej finančnej kontroly, pričom rozsah formálnych náležitostí má byť podľa navrhovanej novely nezmenený. Povinným má byť striktné označenie súhlasu (vyjadrenia), či možno finančnú operáciu vykonať alebo v nej pokračovať, prípadne vymáhať poskytnuté plnenie. Odpovede na časté otázky položené zamestnancom, ktorým sa v príspevku venujeme, korešpondujú so záväzným aktom – Metodickým usmernením sekcie auditu a kontroly Ministerstva financií SR č. MF/010871/2016 - 1411 k finančnej kontrole vykonávanej podľa zákona o finančnej kontrole.

? Otázka č. 1

Je postačujúce, aby všetky doklady predkladané spoločne a súvisiace s výplatou a zrážkami platu za daný mesiac boli overené spoločne jednou základnou finančnou kontrolou, a teda nie je potrebné overovať všetky prílohy predkladané finančnému orgánu aj samostatne?

Je postačujúce a tiež administratívne menej náročné, ak súvisiace finančné operácie sú overené základnou finančnou kontrolou na spoločnom krycom liste, kde prílohami krycieho listu sú príslušné doklady. Základná finančná kontrola sa vykoná na spoločnom krycom liste zodpovednými zamestnancami (pozn. autora: vždy treba brať do úvahy ustanovenia § 7 ods. 2 a 3 zákona o finančnej kontrole a audite).

? Otázka č. 2

Možno v obci považovať za časť finančnej operácie v procese prípravy verejného obstarávania aj zadanie Požiadavky na zabezp

Související dokumenty

Súvisiace články

Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (5. časť)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (IV.)
Niektoré nedostatky v činnosti obcí
Základná finančná kontrola v príkladoch
Úryvok z publikácie Hlavný kontrolór. Otázky a odpovede.
Odmena hlavného kontrolóra
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (1. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (2. časť)
Postavenie hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (3. časť)
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly
Hlavný kontrolór obce pracujúci na skrátený pracovný úväzok
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Garant - dĺžka pracovného úväzku
Príspevok zamestnávateľa na poistenie zamestnanca
Starosta obce - dovolenka
Súbeh činností poslanca
Pracovný pomer hlavného kontrolóra
Forma zamestnania matrikárky
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Odmena hlavného kontrolóra
Poriadok odmeňovania a postup pri odmeňovaní zamestnancov prijatých cez ÚPSVaR
Zaradenie do platovej triedy
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Hlavný kontrolór obce
Školenie zamestnanca obce
Úväzok hlavného kontrolóra
Ochrana osobných údajov
Nárok na odchodné hlavného kontrolóra obce
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Mzdy - prenesený výkon