Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Základné pravidlá finančnej kontroly v roku 2019

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku poukážeme na zmeny v základných pravidlách finančnej kontroly a auditu po novele zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákonom č. 177/2018 Z.z.), ktoré sú účinné od 1. januára 2019; a zameriame sa na zmeny pravidiel finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy.

Základné pravidlá finančnej kontroly v roku 2019
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
Základné pravidlá finančnej kontroly a auditu upravuje zákon č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o finančnej kontrole a audite"). Základné pravidlá finančnej kontroly a auditu vytvárajú podmienky na riadny výkon administratívnej finančnej kontroly, finančnej kontroly na mieste a auditu.
Základné pravidlá finančnej kontroly, na ktoré sa zameriame v príspevku, aplikujú zamestnanci obce pri vykonávaní administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste.
Administratívna finančná kontrola
Zamestnanci obce sú povinní vykonávať administratívnu finančnú kontrolu každej finančnej operácie alebo jej časti v súlade s/so:
-
rozpočtom na príslušný rozpočtový rok,
-
osobitnými predpismi alebo medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia,
-
zmluvami uzatvorenými obcou,
-
rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov,
-
vnútornými predpismi alebo
-
inými podmienkami poskytnutia verejných financií.
a to v prípade, ak obec poskytne alebo poskytla verejné financie inej osobe.
Administratívnu finančnú kontrolu na obci vykonávajú vždy dvaja zamestnanci, a to:
1.
štatutárny orgán obce - starosta alebo ním určený vedúci zamestnanec, a
2.
zamestnanec obce zodpovedný za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie alebo jej časti podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu obce - starostu.
Do 31.12.2018 sa administratívna finančná kontrola začínala vykonaním prvého úkonu povinnej osoby voči oprávnenej osobe, napr. zaslaním dokladov k zúčtovaniu dotácie z rozpočtu obce zo strany subjektu, ktorý získal dotáciu od obce. Od 1.1.2019, po novele zákona o finančnej kontrole a audite (§ 20 ods. 1), sa bude môcť administratívna finančná kontrola začať aj z podnetu oprávnenej osoby, t.j., ak bude potrebné vykonať administratívnu finančnú kontrolu opätovne, opätovná administratívna finančná kontrola sa začne prvým úkonom oprávnenej osoby voči povinnej osobe. Od 1.1.2019 bude môcť teda obec vykonať administratívnu finančnú kontrolu na základe vlastného prvého úkonu - rozhodnutia o preverení niektorých skutočností, ktoré sú problematické a ktoré odôvodňujú začatie tejto opätovnej administratívnej finančnej kontroly. Opätovnou administratívnou finančnou kontrolou nemusia byť overené všetky skutočnosti, ktoré boli overené predchádzajúcou administratívnou finančnou kontrolou, ale sa budú už overovať len tie skutočnosti, ktoré odôvodňujú začatie opätovnej administratívnej finančnej kontroly.
Finančná kontrola na mieste
Ak starosta obce potrebuje preveriť nejaké skutočnosti, ktoré zistil základnou finančnou kontrolou alebo administratívnou finančnou kontrolou, má oprávnenie rozhodnúť o vykonaní finančnej kontroly na mieste.
Obec je oprávnená overovať finančnou kontrolou na mieste finančnú operáciu alebo jej časť; v rámci tejto kontroly zamestnanci obce získavajú dôkazy, preverujú a zisťujú skutočnosti, ktoré považujú za potrebné na účely overenia jej súladu so skutočnosťami uvedenými v § 6 ods. 4 zákona o finančnej kontrole a audite.
Obec je oprávnená vykonávať finančnú kontrolu na mieste v:
-
jej organizačných útvaroch,
-
právnickej osobe v jej zriaďovateľskej pôsobnosti alebo zakladateľskej pôsobnosti, alebo v právnickej osobe, v ktorej vykonáva akcionárske práva alebo práva vyplývajúce z vlastníctva majetkových podielov, alebo ktorú spravuje,
-
inej osobe, ktorej poskytla verejné financie z jej rozpočtu alebo ktorej boli poskytnuté verejné financie, za ktoré zodpovedá obec.
Finančnú kontrolu na mieste vykonávajú aspoň dvaja zamestnanci obce na základe písomného poverenia vydaného starostom alebo ním písomne splnomocneným vedúcim zamestnancom.
Finančná kontrola na mieste tak v praxi môže byť vykonávaná:
-
nezávislým organizačným útvarom nezávislým od iných organizačných útvarov obce alebo
-
zamestnancami, ktorí vykonávajú administratívnu finančnú kontrolu a ktorí majú výkon finančnej kontroly na mieste v popise pracovných činností alebo v pracovnej náplni - cieľom je, aby finančnú kontrolu na mieste vykonávali tí istí zamestnanci, ktorí rozhodujú o poskytnutí verejných prostriedkov a poskytnutie kontrolujú prostredníctvom administratívnej finančnej kontroly.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.