Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

K základným úlohám obcí pri výkone samosprávy podľa § 4 ods. 3 písm. f) a h) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") patrí aj zabezpečenie výstavby a údržby kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, ako aj vytváranie podmienok na kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport. Nepochybne ide o spoločensky žiaduce činnosti. Každé kultúrne podujatie však sprevádzajú javy, ktoré sú zo strany mnohých obyvateľov obce vnímané ako negatívne. Neželaným, no neodstrániteľným prejavom kultúrnych podujatí v obci je najmä hluk. Obce navyše často prenajímajú kultúrne domy aj na súkromné akcie, najčastejšie oslavy a svadby, a to počas dní pracovného pokoja a v nočných hodinách. Článok analyzuje právne aspekty tejto spoločensky citlivej komunálnej témy.

 

Právna úprava
Ak obec rieši sťažnosti obyvateľov voči hluku z kultúrneho domu, ktorý je vo vlastníctve obce, musí zohľadniť tieto právne predpisy:
-
zákon o obecnom zriadení;
-
zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o sťažnostiach");
-
zákon č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o ochrane zdravia");
-
vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 549/2007 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prípustných hodnotách hluku, infrazvuku a vibrácií a o požiadavkách na objektivizáciu hluku, infrazvuku a vibrácií v životnom prostredí v z. n. p. (ďalej len "vyhláška Ministerstva zdravotníctva SR");
-
zákon č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o verejných kultúrnych podujatiach").
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
 
                                   Podľa § 3 zákona o sťažnostiach:
 
"Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len "sťažovateľ"), ktorým
 
   a) sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli 
      porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len "činnosť") orgánu verejnej správy,
 
   b) poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie 
      je v pôsobnosti
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.