Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (I.)

Vydáno: 10 minút čítania

 Miestna samospráva musí kvôli procesu decentralizácie verejnej správy zabezpečiť výkon delegovaných úloh štátnej správy, ktoré boli na ňu právnym poriadkom prenesené. Ide pritom o rozsiahly komplex okruhov kompetencií, ktoré pred decentralizáciou verejnej správy vykonával štát a po tomto procese presunu kompetencií je vykonávaný miestnou samosprávou.

Vzhľadom na to, že rozhodovacie procesy, ktoré prebiehajú v rámci samosprávy sú odlišné od procesov prebiehajúcich v rámci štátu, musí sa aj aktuálne miestna samospráva vysporiadať s potrebným odborným personálnym zabezpečením týchto procesov rozhodovania v špecifických konaniach, ktoré v rámci nej prebiehajú. Pritom platná právna úprava vždy nepostihuje každú oblasť, ktorá sa rieši v rámci miestnej samosprávy.
Napríklad právna úprava dostatočne nerieši otázku
vzťahov spoločného obecného úradu k obci, ktorá je jeho sídlom a taktiež k obciam, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
Ide pritom o podstatné funkčné, organizačné a personálne otázky, ktoré sú potrebné vzhľadom na efektívne zabezpečenie procesov, ktoré má zabezpečiť miestna samospráva v rámci delegovanej štátnej správy. Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom pritom závisí od existujúcej platnej právnej úpravy.
 
Zmluva o zriadení spoločného obecného úradu
Právna úprava zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu je rámcová a je koncentrovaná do zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý určuje procesné a aj obsahové náležitosti, ktoré musí rešpektovať každá zmluva o zriadení spoločného obecného úradu.

Související dokumenty

Súvisiace články

Organizácia spoločného obecného úradu
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Obsahové náležitosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu
Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Financovanie úloh spoločného obecného úradu
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Formy finančnej spolupráce obcí
Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (II.)
Fungovanie a organizácia spoločného obecného úradu
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu

Súvisiace otázky a odpovede

Zverejňovanie dohôd
Živnostník a s.r.o. ako dodávatelia
Pomoc rodinného príslušníka
Prítomnosť na pracovisku bez pracovnej zmluvy
Odvolanie z funkcie vedúceho štátneho zamestnanca
Dočasné preradenie administratívneho zamestnanca na pozíciu operátora
Čerpanie dovolenky pred nástupom na materskú dovolenku
Prepočet dovolenky
Nárokovateľnosť § 82 ods. 5 zákona č. 138/2019 riaditeľom školy počas jeho funkčného obdobia.
Vymenovanie riaditeľa školy zriaďovateľom na základe návrhu rady školy a jeho reálny nástup do funkcie.
Je možné urobiť zmenu úvazku pedagogických zamestnancov aj v priebehu školského roka?
Cestovné príkazy
Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Zvolanie ustanovujúceho zastupiteľstva
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Dlhopisový program - VODA SPIEVA

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení