Územná samospráva

Počet vyhľadaných dokumentov: 127

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 127

Zoradiť podľa:

Na pracovnom rokovaní prerokovali aktuálnu verziu pozičného dokumentu Územná samospráva ako stabilný a silný partner štátu k reforme verejnej správy. 
Viac ako 1 200 predstaviteľov miest a obcí spolu s predstaviteľmi Ministerstva vnútra SR a Národnej rady SR sa 27. októbra 2025 stretlo na celonárodnom kongrese, na ktorom pri príležitosti 35. výročia vzniku samospráv boli ocenení predstavitelia samospráv.
  • Článek
Obec vystupuje raz ako správny orgán s autoritatívnymi právomocami, inokedy ako rovný partner v súkromnoprávnych vzťahoch. Článok jasne odlišuje obe roviny a ukazuje, čo z nich pre samosprávu vyplýva pri dokazovaní, rozhodovaní a uzatváraní zmlúv. Dozviete sa, kedy má obec nadradené postavenie a kedy musí rešpektovať zásadu rovnosti strán. Získate praktické opory v zákonoch aj tipy, ako sa vyhnúť procesným nedostatkom pri výkone verejnej správy obcami.
Subjekt územnej samosprávy ................. (upraví sa interne) je verejným obstarávateľom v zmysle ustanovení § 7 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej v smernici len „zákon“). Predmetom a účelom tejto smernice je zabezpečiť jednotný postup pri príprave a uskutočňovaní verejného obstarávania zákaziek na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác a poskytnutie služieb v rámci nášho subjektu územnej samosprávy ................... (ďalej len ako verejný obstarávateľ). Táto smernica sa vzťahuje aj na zadávanie zákaziek spolufinancovaných zo zdrojov Európskej únie, prípadne iných externých finančných mechanizmov a dotácií spoločne s príslušnými riadiacimi dokumentmi pre daný finančný mechanizmus, a to v častiach, kde smernica obsahuje prísnejšiu úpravu. Pri zadávaní zákaziek sa musí uplatňovať princíp rovnakého zaobchádzania, princíp nediskriminácie uchádzačov alebo záujemcov, princíp transparentnosti a princíp hospodárnosti a efektívnosti, a preto smernica je spracovaná v nasledovnom znení:
  • Článek
Príspevok sa zameriava na prostredie územnej samosprávy, ktoré dlhodobo zápasí s rastúcimi nákladmi na riadenie odpadového hospodárstva a zodpovedné nakladanie s komunálnym odpadom. Príkladom v uvedených súvislostiach môže byť Španielsko, ktoré pred niekoľkými rokmi zmenilo právnu úpravu nakladania s odpadmi a do legislatívy zakotvilo požiadavku zavádzania digitálnych technológií, resp. systémov umelej inteligencie. Na príkladoch z Valencie sa príspevok snaží analyzovať potenciálne výhody využívania systémov umelej inteligencie v oblasti odpadového hospodárstva v komunálnom priestore a praxi.
Nesúhlasí ani s prezentovanou úsporou verejných financií vďaka zníženiu počtu samosprávnych vyšších územných celkov. 
Piaty ročník konferencie sa uskutoční pod záštitou Združenia miest a obcí Slovenska.
Predsedníctvo ZMOS diskutovalo o pracovnom návrhu spoločného pozičného dokumentu ZMOS a SK8 s názvom „Územná samospráva ako stabilný a silný partner štátu“. V rámci rokovania sa riešili aj aktuálne témy...
Stal sa ním Michal Kaliňák, súčasný štátny tajomník Ministerstva vnútra SR.
Na stretnutí starostov obcí združených v Komore obcí ZMOS so štátnym tajomníkom ministerstva vnútra sa diskutovalo o modernizácii samosprávy, ako aj o modernizácii miestnej štátnej správy. 
Rozhodnutie č. 68/2025 Z. z. o vyhlásení volieb do orgánov samosprávy obcí bolo schválené 8. apríla 2025 a účinnosť nadobudlo 10. apríla 2025.
  • Článek
Transfery sú jednou z oblastí, ktorá je špecifická pre organizácie územnej samosprávy. V nasledujúcom článku sa podrobne venujeme účtovaniu bežných a kapitálových transferov v obciach a v rozpočtových a príspevkových organizáciách nimi zriadených.
  • Článek
Tlačivo daňového priznania je jednotné pre všetky právnické osoby v Slovenskej republike. Cieľom príspevku je na príklade obce s hlavnou a podnikateľskou činnosťou vypracovať daňové priznanie k dani z príjmov. Ostatné subjekty, ako sú vyššie územné celky, rozpočtové a príspevkové organizácie, môžu postupovať obdobne.
Započítava sa do počtu žiakov pre financovanie školskej jedálne aj počet detí v MŠ alebo toto stravovanie je už započítané v normatíve MŠ?
  • Článek
Článok sa zaoberá ochranou hospodárskej súťaže v územnej samospráve, niektorými formami nedovoleného obmedzovania hospodárskej súťaže, rozhodnutiami vo veci porušenia hospodárskej súťaže zo strany územnej samosprávy a tiež konaním vo veci ochrany hospodárskej súťaže a konaním o správnej žalobe.
  • Článek
Témou príspevku je definovanie vybraných pravidiel financovania a kontrolovania v organizáciách územnej samosprávy. V podstatnej miere sa venuje disponovaniu s verejnými prostriedkami z hľadiska viacerých normatívnych právnych aktov, ako aj prípadom poskytovania dotácií z rozpočtu subjektu územnej samosprávy.
  • Článek
V príspevku sa venujeme téme návratných zdrojov financovania, pravidlám ich prijímania a použitia v obci a vo vyššom územnom celku. Uvedieme aj postup účtovania návratných zdrojov financovania a vysvetlíme obsah finančného výkazu FIN 6-04.
  • Článek
V príspevku sa venujeme novelám rozpočtových pravidiel, konkrétne novele zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a novelám zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
  • Článek
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám určuje jednotlivým subjektom rozsiahle aktívne aj pasívne informačné povinnosti. Tento právny predpis sa vzťahuje nielen na obce, resp. rozpočtové a príspevkové organizácie obcí, ale aj na obecné obchodné spoločnosti. Práve táto posledne zmieňovaná kategória povinných osôb má s aplikovaním uvedeného zákona v praxi neraz problémy. V nasledujúcom príspevku preto sumarizujeme všetky aktívne aj pasívne informačné povinnosti obecných firiem.
  • Článek
V roku 2023 bolo prijatých mnoho legislatívnych zmien, ktoré sa týkajú samosprávy. V 1. časti nášho seriálu prinášame prehľad zmien, ktoré sa týkajú oblasti volieb do orgánov samosprávy obcí a samosprávnych krajov, finančnej oblasti a majetku obcí.