Správa majetku obce

Vydáno: 14 minút čítania
Výkon správy majetku obce predstavuje jednu z kľúčových súčastí samosprávnej pôsobnosti obce. Zásadné zmeny v tejto oblasti nastali už v roku 2009, kedy sa zrušila možnosť výkonu správy majetku aj inými právnickými osobami než rozpočtovými a príspevkovými organizáciami obce. Týmto zásahom zákonodarcu sa však otvoril priestor pre viaceré roky pretrvávajúce právne a interpretačné otázky, na ktoré sa pokúsime odpovedať v tomto článku.
 
Správcovia majetku obce
Podľa aktuálneho znenia § 6 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len ):
„(1) Obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu majetku obce (ďalej len „správca“), ktorým je jej rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia zriadená podľa osobitného predpisu.
(2) Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice zverujú časti svojho majetku do správy mestským častiam. Mestská časť môže majetok, ktorý jej bol zverený do správy, zveriť do správy správcovi, ktorého zriadila podľa osobitného predpisu.
(3) Správa majetku obce je súhrn oprávnení a povinností správcu alebo mestskej časti k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol vlastnou činnosťou. Správca alebo mestská časť sú oprávnení a povinní majetok obce držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním, brať z neho úžitky, udržiavať ho v užívaniaschopnom stave, zhodnocovať ho a nakladať s ním v súlade s týmto zákonom a so zásadami hospodárenia s majetkom obce; mestská časť tiež v súlade so štatútom mesta.
(4) Správca nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý správca nadobúda, je vlastníctvom obce. Správca alebo mestská časť vykonáva právne úkony pri správe majetku obce v mene obce. Správca alebo mestská časť koná v mene obce pred súdmi a inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú majetku obce, ktorý spravuje.
(5) Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej spoločnosti, do kapitálového fondu obchodnej spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť právnickú osobu.“
Podľa znenia § 6 ods. 3 zákona o majetku obcí účinného do 30.6.2009:
„Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do obchodnej spoločnosti alebo môže zo svojho majetku založiť inú právnickú osobu.
Obec môže uzavrieť zmluvu o výkone správy svojho majetku s obchodnou spoločnosťou alebo s inou právnickou osobou.
Zmluva o výkone správy obsahuje najmä účel využitia majetku, čas trvania výkonu správy a práva a povinnosti zmluvných strán; obec nie je oprávnená dať súhlas tejto právnickej osobe na zriadenie záložného práva k majetku obce ani na jeho iné zaťaženie.“
Ustanovenie § 6 ods. 3 zákona o majetku obcí bolo novelizované prostredníctvom zákona č. 258/2009 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „novela“). Predmetnou novelou sa vypustila z § 6 zákona o majetku obcí veta
„Obec môže uzavrieť zmluvu o výkone správy svojho majetku s obchodnou spoločnosťou alebo s inou právnickou osobou“
a tiež na ňu nadväzujúce vety. Predmetná novela už ale ďalej nijak nerozvinula ani neupravila súkromnoprávne vzťahy a ich možnosť kreovania zo strany obcí za účelom výkonu správy majetku obce a táto otázka zostala ďalej do istej miery nezodpovedaná.
Pôvodný zámer zákonodarcu, ktorý vypustil predmetnú vetu zo znenia zákona v časti upravujúcej výkon správy majetku obce, môžeme vyvodiť z dôvodovej správy k novele zákona z roku 2009. Predkladateľ v nej výslovne uviedol, že zákon už nebude upravovať inštitút zmluvy o výkone správy s obchodnou spoločnosťou alebo inou právnickou osobou.
Takýto zmluvný vzťah má podľa predkladateľa iný obsah ako správa majetku rozpočtovými a príspevkovými organizáciami, ktoré nie sú samostatnými subjektmi vlastníckeho práva a majetok im obec zveruje do správy. Ide teda o verejnoprávny inštitút, na rozdiel od obchodných spoločností, ktoré sú subjektmi súkromného práva a vykonávajú správu cudzieho majetku na základe obchodnoprávneho vzťahu.
Z toho možno vyvodiť, že zákonodarca síce považoval za nevhodné upravovať tento typ zmluvného vzťahu v zákone o majetku obcí, avšak nezakázal obciam možnosť uzatvárať zmluvy súkromnoprávneho charakteru s inými právnickými osobami za účelom výkonu činností spätých so správou majetku. Ide o významný moment, ktorý sa opiera o teleologický výklad zákona – teda výklad podľa účelu a cieľa právnej normy.
Teleologický výklad však nie je bezvýhradne prijímaný. Proti nemu možno postaviť gramatický výklad aktuálneho znenia § 6 ods. 1 zákona o majetku obcí, podľa ktorého obec hospodári so svojím majetkom „prostredníctvom správcu majetku obce (ďalej len
„správca“
), ktorým je jej rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia“. Tento výklad neumožňuje výklad extenzívny, ktorý by pripúšťal, že správcom majetku môže byť aj iný subjekt než ten, ktorý je výslovne uvedený.
Ku gramatickému výkladu sa prikláňa aj metodické usmernenie Ministerstva financií SR (ďalej len „MF SR“), ktoré jednoznačne uvádza, že subjekty nezriadené ako rozpočtové alebo príspevkové organizácie nemôžu byť správcom majetku obce podľa zákona o majetku obcí, a to ani v prípade, že ich zriadila obec (napr. obchodná spoločnosť so 100 % účasťou obce).
______________________________
Podľa MF SR možno uzatvárať zmluvy na zabezpečenie služieb týkajúcich sa starostlivosti o majetok podľa Obchodného alebo Občianskeho zákonníka, avšak tieto subjekty nevystupujú ako správca v zmysle zákona o majetku obcí.
______________________________
Metodické usmernenie MF SR uvádza:
„...
Právnické osoby, ktoré nie sú zriadené obcou ako rozpočtové alebo príspevkové organizácie, nemôžu byť správcom majetku obce podľa § 6 zákona o majetku obcí, ani keď sú založené obcou.
Zákon o majetku obcí nevylučuje, aby obec uzavrela s obchodnou spoločnosťou osobitnú zmluvu o poskytovaní služieb na zabezpečenie starostlivosti o svoj majetok podľa Obchodného zákonníka, príp. Občianskeho zákonníka. V tomto prípade však obchodná spoločnosť nemá postavenie správcu podľa zákona o majetku obcí, ale ide o obchodnoprávny vzťah medzi dvomi subjektmi vlastníckeho práva. Na základe takéhoto zmluvného vzťahu obchodná spoločnosť za odplatu poskytuje obci len služby súvisiace s majetkom, nie je oprávnená majetok obce užívať na svoje účely....“
V ďalšej časti metodického usmernenia sa uvádza:
„Do 1.7.2009 mohla obec podľa § 6 ods. 3 zákona o majetku obcí v znení platnom do 1.7.2009 uzavrieť s obchodnou spoločnosťou zmluvu o výkone správy svojho majetku, v ktorej zmluvné strany upravili svoje práva a povinnosti.
Tento zmluvný vzťah mal iný obsah než správa majetku obce rozpočtovými a príspevkovými organizáciami.
Obec mohla využiť tento zmluvný vzťah na zabezpečenie určitých odborných činností spojených s prevádzkou majetku obce prostredníctvom subjektov, ktoré majú na výkon takýchto činností oprávnenie.“
Obsah metodického usmernenia MF SR predstavuje právny názor MF SR, ktorý písomne sformulovalo, ktorý ale nie je právne záväzný, nakoľko ministerstvá ako ústredné orgány štátnej správy sú výkonnými orgánmi štátu. Nedisponujú teda normotvornou právomocou a nie sú oprávnené ani poskytovať záväzný výklad právnych noriem ako súdy (predovšetkým súdy vyšších inštancií).
S uvedeným názorom sa možno stotožniť alebo s ním možno polemizovať. Podľa nášho právneho názoru je vhodnejšie pridržiavať sa textu dôvodovej správy, v ktorej sám zákonodarca (resp. autor a predkladateľ novely) pripúšťa založenie aj súkromnoprávneho vzťahu s iným subjektom, než je rozpočtová alebo príspevková organizácia obce/mesta, obsahom ktorej je výkon správy majetku obce,
bez toho, aby táto činnosť musela byť označovaná osobitným pojmoslovím
. Prirodzene, po kvalitatívnej stránke bude rozsah takejto (súkromnej) správy majetku obce v porovnaní so správou majetku vykonávanou rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou striedmejší.
 
Materiálny obsah pojmu „správa majetku obce“
Pojem „správa majetku obce“ nemá svoju jednoznačnú legálnu definíciu. Nie je výlučne viazaný na zákon o majetku obcí, ale objavuje sa v rôznych právnych predpisoch, a to tak verejnoprávneho, ako aj súkromnoprávneho charakteru. V praxi dochádza k prelínaniu výkonu správy majetku a činností označovaných ako „zabezpečovanie starostlivosti o majetok“. Podstatný teda nie je samotný jazykový výraz, ale reálny obsah vykonávanej činnosti a jej súlad s platnou právnou úpravou.
Podľa MF SR však zásadný rozdiel medzi týmito pojmami spočíva v rozsahu oprávnení. Kým správca podľa zákona o majetku obcí má zverený majetok do správy a môže s ním nakladať v rámci zákonom stanovených limitov, obchodná spoločnosť, ktorá poskytuje služby, nemá právo majetok užívať pre vlastné účely ani s ním inak nakladať.
Z uvedeného je zrejmé, že rozlíšenie medzi správou a poskytovaním služieb nie je len terminologické, ale aj vecné a právne významné. Vznikajú tak otázky o kompetenciách subjektov vykonávajúcich správu, predovšetkým pri vymáhaní pohľadávok, pri zastupovaní obce v sporových konaniach či nakladaní s nehnuteľnosťami.
Súdna prax a interpretácia pojmu „správa majetku“ Najvyšší súd Slovenskej republiky v uznesení sp. zn. 1Cdo/86/2017 (a nadväzujúcom uznesení sp. zn. 1Obdo/18/2021) označil za správcu majetku obce aj cirkevnú základnú školu, teda subjekt zriadený cirkvou, a teda odlišný od príspevkovej alebo rozpočtovej organizácie zriadenej obcou/mestom, čím nepriamo pripustil širší výklad tohto pojmu. Treba však podotknúť, že predmetom súdneho konania nebola otázka oprávneného subjektu výkonu správy majetku, ale otázka aktívnej vecnej legitimácie na podanie žaloby.

Související dokumenty

Súvisiace články

Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (III.)
Obstaranie majetku obce, rozpočtových a príspevkových organizácií na vybraných príkladoch
Zverenie majetku obce do správy správcu
Finančná kontrola v podmienkach samosprávy (II.)
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2024
Financovanie investícií obce
Vykonanie administratívnej finančnej kontroly
Postavenie miestnej samosprávy v rámci verejného a súkromného práva
Zaradenie pozemkov po pozemkových úpravách
Nakladanie s majetkom obce prostredníctvom obchodnej verejnej súťaže
Likvidácia obecného podniku
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni
Vybrané príklady účtovania cenných papierov a podielov obce/VÚC
Príspevok na prevádzku kancelárie spoločného stavebného úradu platené pozadu (napr. za rok 2017, vyfakturované v roku 2018)
Úprava zápisnice obecného zastupiteľstva
Účtovanie dobrovoľnej zbierky pre občana
Zmena VZN priamo na zasadnutí
Daň za užívanie verejného priestranstva pri ambulantnom predaji
Zverejňovanie v praxi organizácií samosprávy

Súvisiace otázky a odpovede

Faktúra za spoluúčasť na projekte
Zaradenie pozemkov po pozemkových úpravách
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Prevádzková doba herne v obci
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
Verejné obstarávanie
preplatenie pracovnej cesty.
Náklady na obecný traktor
Osobný záujem verejného funkcionára
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Prenájom pozemku obce
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Dlhopisový program - VODA SPIEVA
Záverečný účet obce
DPH

Súvisiace predpisy

138/1991 Zb. o majetku obcí
40/1964 Zb. Občiansky zákonník
513/1991 Zb. Obchodný zákonník
160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok