Vyraďovanie a likvidácia majetku

Vydáno: 16 minút čítania

Po inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov k termínu účtovnej závierky pristupujú účtovné jednotky k procesu vyraďovania a likvidácie majetku. V príspevku sa venujeme práve tejto problematike a na úvod si objasníme, aký majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie a čo znamená vyraďovanie a likvidácia majetku.

S majetkom obce hospodári a nakladá obec ako vlastník majetku a tiež rozpočtová organizácia a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce. K základným povinnostiam pri hospodárnom, efektívnom a účinnom hospodárení a nakladaní s majetkom obce patrí okrem iného chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím.

Na úvod je dôležité objasniť, ktorý majetok býva predmetom vyraďovania a likvidácie, a tiež, aký je rozdiel medzi prebytočným a neupotrebiteľným majetkom.

Prebytočný majetok je majetok, ktorý neslúži a ani v budúcnosti nebude slúžiť vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním. Prechodne prebytočný majetok je majetok, ktorý prechodne neslúži vlastníkovi alebo správcovi na plnenie úloh v rámci predmetu jeho činnosti, alebo v súvislosti s ním.

Neupotrebiteľný majetok sú hnuteľné veci alebo stavby, ktoré pre svoje úplné opotrebovanie alebo poškodenie, zrejmú fyzickú, technickú a morálnu zastaranosť alebo z iných závažných dôvodov už nemôžu slúžiť svojmu účelu či určeniu. Za neupotrebiteľný majetok sa považujú aj hnuteľné veci, s ktorými sa nepodarilo naložiť v ponukovom a v osobitnom ponukovom konaní, ktoré obec alebo rozpočtová a príspevková organizácia zriadená obcou ako správca majetku obce realizovali.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku z právneho hľadiska

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku nie je upravený v žiadnom všeobecne záväznom právnom predpise. Účtovné jednotky si proces vyraďovania a likvidácie zvyčajne upravia vlastnou právnou úpravou – v aplikačnej praxi vydajú vnútorný predpis upravujúci vyraďovanie a likvidáciu majetku, napr. „Smernicu upravujúcu postup pri vyradení a likvidácii majetku“ alebo si postup vyraďovania a likvidácie upravia v štatútoch komisií, ktoré tento proces realizujú, napr. „Štatút vyraďovacej a likvidačnej komisie“.

Upozornenie: V podmienkach obcí, rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou môže byť proces vyraďovania a likvidácie upravený aj v Zásadách hospodárenia s majetkom obce.

Odporúča sa, aby vlastná právna úprava (smernica, štatút alebo zásady) obsahovala najmä:

  1. určenie postupu pri vyraďovaní a likvidácii majetku,
  2. určenie komisie, ktorá bude posudzovať vyradenie a likvidáciu majetku – určenie jej zloženia, pôsobnosti, vymedzenie kompetencií,
  3. určenie dokumentácie z činnosti komisie – návrh na vyradenie majetku, zápisnica, vyraďovací protokol, likvidačný protokol a iné.

Vyraďovacia a likvidačná komisia

Vyraďovacia a likvidačná komisia (ďalej len „komisia“) sa zriaďuje ako poradný orgán štatutárneho orgánu obce, rozpočtovej organizácie a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“).

V aplikačnej praxi sa zriaďuje buď jedna komisia:

  • vyraďovacia a likvidačná komisia,

alebo dve komisie:

  • vyraďovacia komisia, ktorá posúdi majetok a navrhne jeho vyradenie, a
  • likvidačná komisia, ktorá majetok likviduje – zabezpečí odpis z majetkovej evidencie a účtovníctva a skontroluje postup pri jeho likvidácii.

Komisia býva zriadená najmä na posudzovanie návrhov na vyradenie majetku z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti, ako aj na posudzovanie návrhov na likvidáciu neupotrebiteľného majetku.

Náplň činnosti komisie:

  1. prerokúva a posudzuje návrhy na vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný majetok a návrhy na nakladanie s neupotrebiteľným majetkom,
  2. posudzuje technický stav majetku navrhnutého na vyradenie; vykonáva fyzickú obhliadku neupotrebiteľného majetku,
  3. posudzuje oprávnenosť vyradenia majetku z evidencie majetku a účtovníctva z dôvodu jeho neupotrebiteľnosti,
  4. pripravuje návrhy ­rozhodnutí štatutárneho orgánu o vyhlásení majetku za neupotrebiteľný a o vyradení neupotrebiteľného majetku,
  5. navrhuje spôsob hospodárnej a efektívnej likvidácie neupotrebiteľného majetku,
  6. dohliada na realizáciu likvidácie neupotrebiteľného majetku.

Komisia sa schádza spravidla po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo v priebehu roka podľa potreby.

Odporúča sa, aby členmi komisie boli zamestnanci, ktorí zodpovedajú za evidenciu majetku, a zamestnanci, ktorí sú odborne spôsobilí na posúdenie technickej stránky vyraďovaného majetku s prihliadnutím na fyzickú a morálnu zastaranosť.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku

Vyraďovanie neupotrebiteľného majetku sa spravidla realizuje po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku inventarizačnou komisiou alebo aj v priebehu roka podľa potreby.

Postup pri vyraďovaní a likvidácii majetku možno rozvrhnúť do niekoľkých etáp:

a) „Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“

„Rozhodnutie o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „Vyhlásenie majetku za neupotrebiteľný“ sa spravidla spracúva určeným zamestnancom/organizačným útvarom, ktorý zodpovedá za správu a evidenciu majetku, a to v termínoch:

  • po ukončení inventarizácie majetku k termínu zostavenia účtovnej závierky na základe zistenia neupotrebiteľného majetku, a to inventarizačnou komisiou,
  • v priebehu roka podľa potreby.

b) Návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku

Zamestnanec/organizačný útvar zodpovedný za evidenciu majetku na základe „rozhodnutia o neupotrebiteľnosti majetku“ alebo „vyhlásenia majetku za neupotrebiteľný“ spracuje „návrh na vyradenie neupotrebiteľného majetku“, ktorý spolu s podrobnou špecifikáciou tohto majetku predloží komisii. Podr

Související dokumenty

Súvisiace články

Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Výpožička majetku a lízing v zriadených organizáciách
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola
Dlhodobý majetok nadobudnutý bezodplatne
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Účtovanie rekonštrukcie ihriska
Odňatie majetku zo správy v rozpočtových a príspevkových organizáciách
Majetok a evidencia majetku
Zverenie majetku do správy v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Účtová trieda 0 – Dlhodobý majetok (I.)
Účtová trieda 0 – Dlhodobý majetok (II.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Postup účtovania rozpočtových výdavkov v organizáciách zriadených samosprávou
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Ocenenie majetku obce
Obstaranie majetku a základná finančná kontrola
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO

Súvisiace otázky a odpovede

Zaúčtovanie a zaradenie daru do obchodného majetku
Požičovňa náradia
Zaúčtovanie materiálu
Cena pozemku
Odpisovanie majetku
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Uplatnenie daňových odpisov
Odpisovanie nehmotného majetku
Nepeňažný vklad
Technické zhodnotenie odpísaného nehmotného majetku
Daňový odpis z prenajatého majetku
Investície do zariadenia firmy
Odpisovanie majetku obstaraného cez finančný lízing z ČR
Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Nehmotný majetok alebo služba
Účtovné a daňové odpisy pri finančnom prenájme
Posúdenie zaradenia majetku a vplyv na daňové odpisy
Rezervačný systém miestností - zaradenie do majetku
Vklad fyzickej osoby do s. r. o.
Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku