Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Účtovanie združenia obcí bez právnej subjektivity, spoločné úradovne

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Problematiku založenia združenia obcí bez právnej subjektivity rieši zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).

Podľa § 20 zákona o obecnom zriadení obce môžu spolupracovať:

  1. na základe zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti,
  2. na základe zmluvy o zriadení združenia obcí,
  3. zriadením alebo založením právnickej osoby podľa osobitného zákona.

Majetok, ktorý obce získajú na základe zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti alebo z činnosti právnickej osoby, ktorú založili podľa osobitného zákona, stáva sa spoluvlastníctvom všetkých obcí, ktoré sú účastníkom zmluvy. Podiel na majetku získanom spoločnou činnosťou zodpovedá sume vložených prostriedkov, ak sa obce nedohodnú inak. Preto je veľmi dôležité v zmluve uviesť majetkové vysporiadanie po ukončení fungovania združenia obcí.

Združenie obcí je založené na vzájomnej spolupráci obcí, ktorá sa riadi zásadami zákonnosti, vzájomnej výhodnosti a súladu s potrebami obyvateľov obcí. Pritom obce majú pri vzájomnej spolupráci rovnaké postavenie.

Základom vzájomnej spolupráce je zmluva uzavretá na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti. Zmluva sa uzatvára na určitý čas alebo na neurčitý čas. Predmetom zmluvy nemôže byť vznik právnickej osoby. Zmluva musí mať písomnú formu, inak je neplatná.

Podľa zákona o obecnom zriadení musí zmluva obsahovať:

  1. označenie účastníkov zmluvy,
  2. vymedzenie predmetu zmluvy,
  3. vymedzenie času, na ktorý sa uzatvára,
  4. práva a povinnosti účastníkov zmluvy,
  5. podiel každej obce na majetku získanom spoločnou činnosťou,
  6. spôsob využitia stavby, ak je predmetom zmluvy,
  7. spôsob odstúpenia od zmluvy a vysporiadania majetkových a finančných záväzkov.

Ak je však predmetom zmluvy zriadenie spoločného obecného úradu, zmluva musí obsahovať:

  1. určenie sídla spoločného obecného úradu; ak spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy pre obec, ktorá ho uskutočňuje podľa osobitného predpisu aj pre iné obce, je jeho sídlom táto obec,
  2. určenie počtu zamestnancov, spôsobu financovania jeho nákladov a jeho organizáciu,
  3. určenie starostu, ktorý bude štatutárnym orgánom v majetkovoprávnych veciach týkajúcich sa spoločného obecného úradu a v pracovnoprávnych veciach týkajúcich sa zamestnancov v spoločnom obecnom úrade.

Na platnosť zmluvy podľa cit. zákona je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov obecného zastupiteľstva každej obce, ktorá je účastníkom zmluvy. Za záväzky vzniknuté voči tretím osobám zo zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti účastníci zmluvy zodpovedajú spoločne a nerozdielne, ak zmluva neustanovuje inak.

Účtovanie združenia obcí bez právnej subjektivity je riešené v opatrení Ministerstva financií SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších dodatkov (ďalej len „Postupy účtovania“). V Postupoch účtovania na účte 396 – Spojovací účet pri združení sa v účtovníctve správcu združenia a v účtovníctve účastníkov združenia účtuje o vložených prostriedkoch a iných účtovných prípadoch.

V rámci uzatvorenia účtovných kníh sa vzájomne odsúhlasuje účtovanie na účte 396 – Spojovací účet pri združení medzi správcom združenia a jednotlivými účastníkmi združenia. Účtovanie na účte 396 sa usporiada tak, aby sa zabezpečili údaje o podieloch jednotlivých účastníkov združenia na jeho majetku, výnosoch a nákladoch.

! Upozornenie: Dňa 28. 7. 2014 bolo na stránke MF SR zverejnené metodické usmernenie k postupu účtovania združených prostriedkov obcí.

V rámci konsolidácie sa zostatky účtov vykážu nasledovne:

  • záväzok na účte 357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku sa vykáže voči MF SR,
  • záväzok na účte 396 – Spojovací účet pri združení v obci, ktorá je sídlom združenia, sa vykáže voči obci, ktorá je účastníkom združenia,
  • pohľadávka na účte 396 – Spojovací účet pri združení v obci, ktoré je účastníkom združenia, sa vykáže voči obci, v ktorej je sídlo združenia,
  • účet 693 – Výnosy samosprávy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy sa vykáže voči MF SR vo výške zúčtovaného transferu zo štátneho rozpočtu a voči obci, ktorá je účastníkom združenia vo výške vyúčtovaného podielu na nákladoch združenia,
  • účet 585 – Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku ostatným subjektom verejnej správy sa vykáže voči obci, v ktorej je sídlo združenia.

♦ Príklad č. 1:

Združenie obcí bez právnej subjektivity (spoločná úradovňa):

  • prijímateľom transferu zo ŠR je obec, kde sídli spoločná úradovňa tzn. všetky prostriedky prichádzajú do spoločnej úradovne, do jednej obce, kde je sídlo združenia,
  • prostriedky zo ŠR podliehajú ročnému zúčtovaniu.

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prijatý bežný transfer zo ŠR na bankový účet obce

100

221 RK

357 AÚ

2.

Vznik záväzku z realizácie výkonov, napr. FA od dodávateľa za ............,

predpis miezd a poistného

 

100

 

5xx

321, 331,

336, 342

3.

Vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi sa účtuje zúčtovanie bežného transferu zo ŠR do výnosov

 

100

 

357 AÚ

 

693

4.

Úhrada záväzku:

– FA za ..........., úhrada miezd a poistného ...

 

100

321, 331

336, 342

 

221 RK

* * *

♦ Príklad č. 2:

Združenie obcí bez právnej subjektivity (spoločná úradovňa):

  • prijímateľom transferu zo ŠR je obec, ktorá je účastníkom združenia na základe zmluvy o združení obcí (tzn. každá obec, ktorá je účastníkom združenia je prijímateľom bežného transferu zo ŠR),
  • jeden z účastníkov združenia je určený ako správca združenia (sídlo združenia),
  • obec, ktorá je účastníkom združenia zasiela transfer zo ŠR spoločnej úradovni,
  • obec, ktorá je účastníkom združenia zasiela transfer z vlastných prostriedkov spoločnej úradovni,
  • prostriedky zo ŠR neprichádzajú na účet združenia, ale na účet každej obce,
  • prostriedky zo ŠR podliehajú ročnému zúčtovaniu,
  • vlastné prostriedky obce podliehajú ročnému zúčtovaniu.

Účtovanie u účastníkov združenia

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prijatý bežný transfer zo ŠR na bankový účet obce

80

221 RK

357 AÚ

2.

Účastník združenia poskytne bežný transfer zo ŠR združeniu na bankový účet združenia

 80

 396

 221 RK

3.

Účastník združenia poskytne bežný transfer z vlastných prostriedkov združeniu na bankový účet združenia

 

50

 

396

 

221 RK

Účtovanie u správcu združenia na bankovom účte obce

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prijatý bežný transfer zo ŠR na bankový účet obce

20

221 RK

357 AÚ

2.

Prevod prostriedkov zo ŠR na bankový účet združenia

20

395

221 RK

3.

Zúčtovanie bežného transferu zo ŠR na analytickom účte prijatého bežného transferu

 20

 357 AÚ

 395

4.

Správca združenia poskytne bežný transfer z vlastných prostriedkov združeniu

 40

 395

 221 RK

Účtovanie u správcu združenia na samostatnom bankovom účte združenia

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

MD

D

1.

Prijatý bežný transfer zo ŠR od účastníkov združenia na bankový účet združenia

80

221

396

2.

Prijatý bežný transfer z vlastných prostriedkov od účastníkov združenia na bankový účet združenia

 

50

 

221

 

396

3.

Prijatý bežný transfer zo ŠR od správcu združenia na bankový účet združenia

20

221

395

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály