Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku

Vydáno: 9 minút čítania

Primárnymi orgánmi obce sú starosta obce a obecné zastupiteľstvo, ktoré sú volené v priamych, tajných voľbách obyvateľmi obce na štyri roky.

Starostu obce považujeme za najvyšší výkonný a štatutárny orgán obce vystupujúci v jej mene v pracovnoprávnych, administratívno­právnych, majetkovoprávnych vzťahoch. V mestách je zaužívané pomenovanie primátor. Zastupuje obec voči štátnym orgánom, fyzickým a právnickým osobám, ako aj zvoláva zasadnutie obecného zastupiteľstva a obecnej rady.

Obecné zastupiteľstvo tvorí zastupiteľský zbor zložený z poslancov. Jeho úlohou je predovšetkým rozhodovanie o základných otázkach života a rozvoja obce. Schvaľuje rozpočet obce, program rozvoja, územný plán, nakladanie s majetkom, rozhoduje o zavedení miestnych daní, o zriadení obecných podnikov, o prijatí úveru, o vytvorení orgánov a organizácií obce, vyhlasuje hlasovanie obyvateľov obce, uznáša sa na nariadeniach. Medzi ďalšie orgány obce patria obecná rada, komisie, obecný úrad, prednosta obecného úradu, hlavný kontrolór a obecná polícia. Podrobná organizačná štruktúra obce je znázornená v obrázku č. 1.

Obrázok č. 1: Orgány a usporiadanie obce

Zdroj: ŽÁRSKA, E. a kol. 2010. Verejná správa 1. Bratislava : Ekonóm, 2010. s. 133.

Cieľom fiškálnej decentralizácie je:

  • posilniť štát ako celok a posilniť pozíciu centrálnej vlády a
  • posilniť postavenie územnej samosprávy.

Odovzdanie právomoci na miestnu úroveň (proces decentralizácie) a podpora občianskej spoločnosti by mala umožniť lepšiu spoluprácu občanov, ich volených zástupcov a podnikateľov na miestnej úrovni a umožniť občanom priamu kontrolu plnenia verejných úloh.

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Novely opatrení pre samosprávu
Účtovanie v centrách voľného času
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2020 (2. časť)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtová trieda 5 – Náklady (III.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Účtovné a daňové odpisy (I.)
Len zavedená daň z nehnuteľností sa vyberá
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Bola uložená pokuta nezákonná?
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Kde sa platia miestne dane?
Úrok z omeškania
Počet dní omeškania
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Uloženie pokuty za oneskorené podanie daňového priznania
Vyrubenie sankčného úroku
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Procesný postup správcu dane
Daň za nevýherné hracie prístroje
Pohľadávky obce (daňové aj nedaňové)
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Zmluva o prevzatí dlhu
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Odklad platenia dane
Dodatočné daňové priznanie