Konsolidovaná účtovná závierka – účtovné operácie

Vydáno: 10 minút čítania

Kto má povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku určuje ust. § 22a zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov, v zmysle ktorého ju zostavujú správca kapitoly štátneho rozpočtu, obec/vyšší územný celok (VÚC)a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie alebo dcérske účtovné jednotky na základe ich individuálnych závierok.

Pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky (KÚZ) platia tie isté zásady, ako pre zostavenie individuálnej účtovnej závierky; najdôležitejšími však sú:

  • pravdivý a verný obraz,
  • nepretržité pokračovanie v činnosti,
  • významnosť,
  • zrozumiteľnosť,
  • porovnateľnosť,
  • správnosť,
  • úplnosť,
  • preukázateľnosť,
  • časové rozlišovanie,
  • zákaz vzájomnej kompenzácie majetku a záväzkov, nákladov a výnosov, výdavkov a príjmov,
  • bilančná kontinuita,
  • užitočnosť a
  • včasnosť.

V KÚZ platí zásada rovnakých účtovných zásad a účtovných metód vo všetkých účtovných jednotkách (ÚJ) patriacich do konsolidovaného celku.

Pri rozpočtových a príspevkových organizáciách v praxi nebýva zvyčajne problém, no problémy sa vyskytujú pri obchodných spoločnostiach, ktoré používajú postupy účtovania pre podnikateľov a je potrebné, aby previedli svoje účtovné závierky podľa prevodového mostíka tak, akoby používali postupy účtovania pre RO, PO, štátne fondy, obce a VÚC.

Na to, aby účtovná jednotka (v tomto prípade obec) začala zostavovať konsolidovanú účtovnú ­závierku, treba, aby mala platnú internú smernicu týkajúcu sa KÚZ, v ktorej bude mať uvedený právny rámec vzťahujúci sa na konsolidáciu, základné pojmy, metódy a postupy konsolidácie a v ktorej budú definované jednotlivé kroky potrebné na zostavenie konsolidácie.

Následne starosta/primátor vydá Príkaz na uskutočnenie KÚZ (toto pomenovanie aktivity zostavenia konsolidovanej účtovnej ­závierky je individuálne a môže sa v jednotlivých obciach líšiť), v ktorom uvedie časový harmonogram predkladania jednotlivých individuálnych účtovných závierok, tzv. odsúhlasovacích hárkov od „svojich“ RO, PO a obchodných spoločností, v ktorých budú mať zobrazené vzájomne odsúhlasené pohľadávky/záväzky, náklady/výnosy a obchodné spoločnosti aj vlastné imanie.

Vzor č. 1: tzv. odsúhlasovací hárok

V tomto príkaze sa uvedenie aj ďalší postup prác na zostavení KÚZ, t. j. sumarizovanie údajov, zostavenie agregovaných výkazov, konsolidačné operácie, opravy atď., až kým do 20. júna bežného roka neuloží kompletnú konsolidovanú účtovnú závierku do Registra účtovných závierok cez informačný systém RIS.SAM.

Vzor č. 2: Časový harmonogram

Spôsob zostavenia KÚZ v praxi:

  • vydanie internej smernice na vykonanie konsolidácie konsolidujúcou materskou ÚJ pre všetky konsolidované ÚJ v konsolidovanom celku,
  • odovzdanie individuálnych účtovných závierok (IÚZ) konsolidovaných spoločností, vlastných tzv. odsúhlasovacích hárkov podľa stanoveného harmonogramu a internej smernice,
  • transformácia účtovných výkazov podnikateľských subjektov vstupujúcich do konsolidácie podľa prevodového mostíka,
  • overenie časovej a vecnej správnosti účtovania a použitých účtovných metód,
  • zistenie a odstránenie rozdielov medzi ÚJ konsolidovaného celku (pravé a nepravé rozdiely),
  • vykonanie nevyhnutných úprav pred zostavením agregovaných výkazov,

Související dokumenty

Súvisiace články

Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Účtovanie bežných a kapitálových transferov v rámci konsolidovaného celku
Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve
Účtová trieda 6 – Výnosy (III.)
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Súčasti konsolidovaného celku obce/mesta
Pripravme sa na individuálnu účtovnú závierku za rok 2014
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Zmeny v účtovníctve verejného sektora
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Komentár k novele postupov účtovania pre ROPO, štátne fondy, obce a VÚC
Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Účtovná závierka a daňové priznanie k dani z príjmov novovzniknutej spoločnosti
Predaj elektriny výnosový účet
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Realizovateľné cenné papiere
Realizovateľné cenné papiere
Vystavenie dobropisu k faktúre z minulého roka
Nadobudnutie nehnuteľnosti v krajine EÚ a dane
Daňové a účtovné odpisy pri predaji podniku v priebehu účtovného obdobia
DHIM poskytnutý na prenájom
Odpis (vymazanie) pohľadávky z účovníctva
Kúpa auta a predlžená záruka
Nulovanie faktúry
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
Účtovanie regionálneho príspevku v s. r. o.