Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Účtovanie garantovaných energetických služieb

Dátum: Rubrika: Poznatky z praxe

Podstatou garantovanej energetickej služby (ďalej len „GES“) je poskytovanie služby v podobe garantovanej energetickej úspory a zároveň realizácia opatrení na energetickom zhodnotení majetku, ktorý je vo vlastníctve subjektu verejnej správy. Za tieto služby patrí poskytovateľovi GES dohodnutá odplata. Z uvedeného ­vyplýva, že poskytovateľ GES zrealizuje na majetku prijímateľa také opatrenia, ktoré majú za následok zníženie spotreby jeho energie (a teda aj úsporu na nákladoch za energie) na zmluvne stanovenú hodnotu, ktorá je garantovaná zo strany poskytovateľa GES, počas celej doby trvania zmluvy o energetickej efektívnosti (ďalej len „zmluvy o GES“). Poskytovateľovi GES za tieto služby patrí dohodnutá odmena.

Energetickým zhodnotením sa ro­zumejú nielen opatrenia, ktoré vedú k zníženiu spotreby energie so zameraním na budovy a ich vykurovanie, ale aj iné opatrenia, napr. opatrenia vykonané na osvetlení, klimatizačných zariadeniach, ale aj zariadeniach využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.

Garantovaná energetická služba pochádza z anglického výrazu „Energy Performance Contracting“ (EPC), zaužívaný anglický výraz je „Energy Service Company“ (ESCO).

Základným legislatívnym dokumentom upravujúcim celý proces realizácie GES je zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o energetickej efektívnosti“) a vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky č. 99/2015 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti pri poskytovaní podpornej energetickej služby a garantovanej energetickej služby v z. n. p.

Zákon o energetickej efektívnosti upravuje:

  • opatrenia na podporu a zlepšenie energetickej efektívnosti;
  • povinnosti pri tvorbe koncepčných dokumentov v oblasti energetickej efektívnosti;
  • práva a povinnosti osôb v oblasti energetickej efektívnosti;
  • pravidlá pri výkone energetického auditu;
  • podnikanie v oblasti poskytovania energetických služieb.

Ministerstvo financií Slovenskej republiky v spolupráci s Ministerstvom hospodárstva Slovenskej republiky vypracovalo Koncepciu rozvoja garantovaných energetických služieb vo verejnej správe Slovenskej republiky. Materiál je vypracovaný v súlade s usmerneniami Eurostatu pre oblasť poskytovania a využívania garantovaných energetických služieb tak, aby využívanie týchto služieb vo verejnej správe nemalo vplyv na maastrichtský dlh Slovenskej republiky počítaný metodikou ESA 2010.

GES je služba poskytovaná na základe zmluvy o energetickej efektívnosti s garantovanou úsporou energie. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky vedie na svojom webovom sídle zoznamy poskytovateľov podpornej energetickej služby a GES a zoznam odborne spôsobilých osôb na vykonávanie GES.

Eurostat v spolupráci s Európskou investičnou bankou zverejnil podrobnejšie usmernenie o náležitostiach, ktoré musia spĺňať zmluvy o GES, aby sa zmluvné záväzky subjektov verejnej správy nezapočítavali do verejného dlhu krajiny.

Zákon o energetickej efektívnosti upravuje v § 17 povinný obsah zmluvy o energetickej efektívnosti, ak sa poskytovanie energetickej služby týka verejného sektora.

Predmetom zmluvy podľa § 17 ods. 3 zákona o energetickej efektívnosti je:

„...
a) spracovanie energetickej analýzy a realizácia opatrení navrhnutých v energetickej analýze,
b) spracovanie energetického auditu a realizácia opatrení navrhnutých v energetickom audite,
c) návrh a príprava uceleného projektu zameraného na energetickú efektívnosť (ďalej len «projekt»), ktorý obsahuje najmä:
     1. analýzu existujúceho stavu;
     2. návrh opatrení;
     3. projektovanie a realizáciu opatrení, inštaláciu projektu a skúšobnú prevádzku;
     4. zabezpečenie a ­preukazovanie do­sahovania garantovaných úspor;
     5. financovanie projektu,
d) prevádzka a údržba energetických zariadení68) vrátane školenia používateľa, monitorovania a prevádzky systému,
e) monitorovanie a hodnotenie spotreby energie po prijatí opatrení na zlepšenie energetickej efektívnosti,
f) zabezpečenie palív a energie na účel poskytovania výkonov najmä v oblasti kvality vnútornej klímy v budovách, osvetlenia a prevádzky zariadení, ktoré spotrebúvajú energiu,
g) dodávka energetických zariadení alebo
h) dlhodobá záruka prevádzky inštalovaného nového zariadenia a dosahovaných úspor.“

Na základe rozhodnutia subjektu verejnej správy o vykonaní GES, by si mal subjekt obstarať odborného nezávislého poradcu podľa § 12 alebo § 19 zákona o energetickej efektívnosti s cieľom prípravy technickej špecifikácie a iných potrebných podkladov.

V § 18 ods. 2 zákona o energetickej efektívnosti sú taxatívne vymenované náležitosti, ktoré musí zmluva o energetickej efektívnosti pre verejný sektor povinne obsahovať:

„...
a) zmluvne určené hodnoty zlepšenia energetickej efektívnosti,
b) záruku garantovaných úspor energie počas trvania zmluvy alebo dátum, kedy sa má zmluvne určená hodnota zlepšenia energetickej efektívnosti dosiahnuť,
c) referenčnú spotrebu energie v energetickom a finančnom vyjadrení
d) prepočet garantovaných úspor energie, ak sa zmenia vstupné parametre oproti referenčnej spotrebe energie,
e) povinnosti zmluvných strán, ak sa nedosiahnu zmluvne

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály