Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Pripravme sa na individuálnu účtovnú závierku za rok 2014

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

S blížiacim sa koncom roka nastáva obdobie príprav dôležitého dokumentu zaznamenávajúceho kalendárny rok 2014 z účtovného pohľadu. Tým dokumentom je účtovná závierka, ktorú zostavujú organizácie štátnej správy a samosprávy ako povinnosť vyplývajúcu zo zákona č. 431/2001 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) definovanú ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva a poskytovanú osobám, ktoré tieto informácie vyžadujú, pričom účtovná závierka tvorí jeden celok.

Účtovná závierka zahŕňa súvahu, výkaz ziskov a strát, poznámky a tieto všeobecné náležitosti:

  • obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky (ÚJ), sídlo,
  • identifikačné číslo (ak ho má ÚJ pridelené),
  • deň, ku ktorému sa zostavuje (k 31. 12., resp. k poslednému dňu účtovného obdobia),
  • deň jej zostavenia (napr. 3. 2. alebo iný dátum v nasledujúcom účtovnom období),
  • obdobie, za ktoré sa zostavuje (napr. 1. 1. – 31. 12.),
  • iné údaje uvedené na úvodnej strane účtovnej závierky,
  • podpisový záznam štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu ÚJ.

! Upozornenie: Riadna indivi­duálna účtovná závierka sa v elektronickej podobe ukladá do registra účtovných závierok prostredníctvom systému štátnej pokladnice v termíne do 5. februára 2015 (účtovné výkazy) a do 30. apríla 2015, resp. do iného termínu v nadväznosti na daňové priznanie.

Mimoriadna účtovná závierka sa v elektronickej podobe ukladá do registra účtovných závierok prostredníctvom systému štátnej pokladnice do 30 kalendárnych dní odo dňa, ku ktorému sa zostavuje.

Účtovnú závierku ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva, ovplyvňujú tieto právne predpisy vydávané v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve:

  • opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“),
  • opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

Sumarizácia závierkových činnosti:

  • inventarizácia,
  • kontrola bilančnej kontinuity,
  • kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
  • tvorba rezerv,
  • tvorba a zúčtovanie opravných položiek,
  • zaúčtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov,
  • kontrola zaúčtovania odpisov,
  • kontrola zaúčtovania transferov,
  • zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré k 31. decembru nemajú mať konečný zostatok,
  • doúčtovanie účtovných prípadov bežného účtovného roka,
  • zaúčtovanie nevyfakturovaných dodávok,
  • zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nesmú mať konečný zostatok,
  • v prípade rozpočtových organizácií prevod peňažných prostriedkov v súvislosti s výplatou miezd za mesiac december,
  • účtovanie kurzových rozdielov, prepočet majetku a záväzkov v cudzej mene na eurá,
  • výpočet výsledku hospodárenia,
  • výpočet a zaúčtovanie splatnej dane z príjmov.

Proces zostavenia účtovnej závierky v štátnej správe a VÚC:

  • prípravné práce,
  • zostavenie účtovných výkazov, podpis,
  • odovzdanie výkazov v elektronickej podobe,
  • vypracovanie poznámok (textová časť, konsolidačný balík),
  • odovzdanie tabuliek v elektronickej podobe, podpis,
  • odovzdanie podpísaných krycích listov (poznámky, súvaha, výkaz ziskov strát) a textovej časti poznámok.

Proces zostavenia účtovnej závierky v obciach a ich podriadených organizáciách:

  • prípravné práce,
  • zostavenie účtovných výkazov, podpis,
  • odovzdanie výkazov v elektronickej podobe – AZUV,
  • vypracovanie poznámok (textová časť, tabuľky), podpis,
  • odovzdanie tabuliek v elektronickej podobe – AZUV,
  • odovzdanie podpísaných krycích listov (poznámky, súvaha, výkaz ziskov strát) a textovej časti poznámok.

Povinnosť auditu

Zákon o účtovníctve v § 19 stanovuje povinnosť overenia individuálnej účtovnej závierky okrem iných aj pre tie ÚJ, ktorým túto povinnosť ustanovuje osobitný predpis. V rámci ÚJ štátnej správy a samosprávy sú takýmito ÚJ obce a vyššie územné celky (VÚC).Povinnosť auditu individuálnej účtovnej závierky ustanovuje pre obce § 9 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. a pre VÚC § 9 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v z. n. p.

Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje tiež dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p.

Ust. § 10 ods. 7 a 8:

  • rozpočet obce/VÚC sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový,
  • obec/VÚC sú povinní zostaviť svoj bežný rozpočet ako vyrovnaný alebo prebytkový, bežný rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu (ŠR), z rozpočtu Európskej únie (EÚ) alebo na základe osobitného predpisu nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov,
  • kapitálový rozpočet sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový, kapitálový rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce/VÚC z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku,
  • ak je bežný rozpočet alebo kapitálový rozpočet zostavený ako prebytkový, prebytok príslušného rozpočtu možno použiť na úhradu návratných zdrojov financovania.

Ust. § 16 ods. 12:

  • návrh záverečného účtu obec/VÚC sú povinní prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.

Ust. § 17:

  • obec/VÚC môžu použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov; na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu,
  • obec/VÚC môžu vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania a záväzkov z investičných dodávateľských úverov, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch,
  • obec/VÚC nesmú prevziať záväzok z úveru, pôžičky alebo iného dlhu fyzickej/právnickej osoby okrem prevzatia záväzku právnickej osoby v zriaďovateľskej pôsobnosti obce/VÚC, ani záruku za úver, pôžičku, alebo iný dlh fyzickej/právnickej osoby okrem záruky prevzatej obcou za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo ŠR,
  • obec/VÚC môžu na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak
    • celková suma dlhu obce/VÚC neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
    • suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka,
  • celkovou sumou dlhu obce/VÚC sa na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce/VÚC,
  • do celkovej sumy dlhu obce sa nezapočítavajú záväzky z pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu a z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB) na výstavbu obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty; ďalej sa do celkovej sumy dlhu obce/VÚC nezapočítavajú záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi najviac v sume nenávratného finančného príspevku,
  • dodržanie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania preveruje pred ich prijatím hlavný kontrolór obce/VÚC,
  • dodržanie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania podľa ods. 6 preveruje pred ich prijatím hlavný kontrolór obce/VÚC; porušenie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania obce/VÚC je hlavný kontrolór obce/VÚC povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií.

Ust. § 19 ods. 1:

  • ozdravný režim predchádza zavedeniu nútenej správy,
  • obec je povinná zaviesť ozdravný režim, ak celková výška jej záväzkov po lehote splatnosti presiahne 15 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka a ak neuhradila niektorý uznaný záväzok do 60 dní odo dňa jeho splatnosti,
  • pre potreby zavedenia ozdravného režimu sa do celkovej výšky záväzkov obce po lehote splatnosti 60 dní nezapočítavajú záväzky z realizácie spoločných programov SR a EÚ, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi najviac v sume zmluvne dohodnutého nenávratného finančného príspevku.

Pri súvahe ako účtovnom výkaze vyjadrujúcom zostatky majetkových a záväzkových účtoch platí základná zásada bilančnej kontinuity, t. j. konečné zostatky účtov, ktoré sa vykazujú v súvahe k poslednému dňu účtovného obdobia, musia byť zhodné so začiatočnými stavmi týchto účtov k prvému dňu bezprostredne nasledujúceho účtovného obdobia.

Inventarizácia

Nielen štandardnou, ale predovšetkým nevyhnutnou súčasťou činností spojených s účtovnou závierkou je inventarizácia.

Inventarizáciou sa zaoberajú tieto dva právne predpisy:

1. zákon o účtovníctve (ustanovuje základné pravidlá, povinnosti, lehoty a dokumenty súvisiace s inventarizáciou):

Povinnosť inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov

§ 6 ods. 3

Inventarizácia ako podmienka preukázateľnosti účtovníctva

§ 8 ods. 4

Úprava ocenenia pri inventarizácii

§ 26 a § 27

Cieľ inventarizácie

§ 29 ods. 1

Určenie dňa, ku ktorému sa vykonáva inventarizácia

§ 29 ods. 2

Úprava periodicity vykonávania inventarizácie rozdielne v prípade hmotného majetku okrem zásob a v prípade peňažných prostriedkov v hotovosti

§ 29 ods. 3

Inventúra, druhy inventúr (fyzická, dokladová a ich kombinácia)

§ 30 ods. 1

Inventúrny súpis a jeho náležitosti

§ 30 ods. 2

Inventarizačný zápis a jeho náležitosti

§ 30 ods. 3

Lehoty pre vykonanie inventúr

§ 30 ods. 4

Inventarizačný rozdiel, manko/schodok, prebytok

§ 30 ods. 5

Kategórie rozdielov, ktoré sa nepovažujú za inventarizačný rozdiel

§ 30 ods. 6

Určenie účtovného obdobia zaúčtovania inventarizačného rozdielu

§ 30 ods. 7

2. Postupy účtovania

Povinnosť vykonať pri účtoch časového rozlíšenia dokladovú inventúru a pri inventarizácii posúdiť ich výšku a odôvodnenosť

§ 6 ods. 5

Účtovanie inventarizačných rozdielov

§ 13

Povinnosť vykonať pri rezervách dokladovú inventúru a pri inventarizácii posúdiť ich výšku a odôvodnenosť

§ 14 ods. 7

Posúdenie opodstatnenosti opravnej položky k majetku

§ 15 ods. 7

Účtovanie o rozdieloch pri záväzkoch

§ 15 ods. 10

Tvorba opravných položiek pri inventarizácii dlhodobého majetku

§ 15 ods. 3

Tvorba opravných položiek pri inventarizácii zásob

§ 15 ods. 4

Oceňovanie zásob ku dňu inventarizácie

§ 35 ods. 10

Spôsob, ako sa upravuje stav zásob z výsledkov inventarizácie a ako sa účtujú inventarizačné rozdiely pri spôsobe účtovania zásob A a B

§ 36

Charakteristické znaky inventarizácie:

  • je kontrolou vecnej správnosti účtovníctva,
  • je základným predpokladom úspešnej účtovnej uzávierky a závierky,
  • vykonaním inventarizácie sa zabezpečuje preukázateľnosť vedenia účtovníctva,
  • jej prostredníctvom sa zisťuje, či je zabezpečená ochrana majetku a zodpovednosť za majetok,
  • overuje riadne udržiavanie majetku a jeho opráv,
  • jej prostredníctvom sa zisťuje využiteľnosť majetku.

Druhy inventarizácie:

  • dobrovoľná – realizovaná na základe rozhodnutia ÚJ,
  • povinná – realizovaná podľa zákona ku dňu, ku ktorému sa zostavuje riadna alebo mimoriadna účtovná závierka.

! Upozornenie: ÚJ je povinná preukázať vykonanie inventarizácie počas 5 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa inventarizácia týkala (inventúrne súpisy, inventarizačné zápisy).

Pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov v hotovosti ÚJ môže vykonať inventarizáciu v inej lehote, ktorá však nesmie prekročiť štyri roky.

Peňažné prostriedky v hotovosti musí ÚJinventarizovať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Praktický výkon inventarizácie charakterizujeme týmito krokmi:

  • príkaz na vykonanie inventarizácie
  • inventúra – inventúrny súpis,
  • porovnanie skutočného stavu so stavom účtovným,
  • inventarizácia – inventarizačný zápis
    • výsledky porovnania skutočného stavu so stavom účtovným,
    • zistenie inventarizačných rozdielov,
    • vysporiadanie inventarizačných rozdielov.

Vydaním tzv. príkazu na vykonanie inventarizácie sa začína proces inventarizácie. Vydáva hoštatutárny zástupca organizácie, pričom sú zohľadnené špecifiká konkrétnej ÚJ. Príkaz na vykonanie inventarizácie nemá žiadnu predpísanú legislatívnu formu.

Odporúčaný obsah príkazu na vykonanie inventarizácie:

  • názov ÚJ,
  • názov dokumentu napr.: „Príkaz na vykonanie inventarizácie majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov“,
  • predmet inventarizácie – presné definovanie majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov, ktoré sa budú inventarizovať,
  • preverenie platnosti dohôd o hmotnej zodpovednosti,
  • termíny vykonania inventúry a inventarizácie (harmonogram prác),
  • spôsoby vykonania inventarizácie (fyzická, dokladová, kombinovaná),
  • osoby zodpovedné za vykonanie inventúry (členovia inventúrnych komisií, menovacie dekréty, povinnosti inventarizačnej komisie),
  • osoby zodpovedné za vykonanie inventarizácie (členovia inventarizačnej komisie, menovacie dekréty, povinnosti čiastkových inventarizačných komisií a ústrednej inventarizačnej komisie).

Skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa zisťuje inventúrou.

Inventúra je činnosť, pri ktorej sa zisťujú a dokumentujú skutočné stavy majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v peňažných jednotkách, a pokiaľ to charakter majetku dovoľuje, tak aj v jednotkách množstva (kusy, bežné metre, štvorcové metre, kubické metre, litre, kilogramy, atď.) k určitému dňu.

Pri majetku hmotnej povahy a nehmotnej povahy sa skutočný stav zisťuje fyzickou inventúrou. Pri záväzkoch, rozdiele majetku a záväzkov a pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou.

Ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry.

Fyzická inventúra

Pri fyzickej inventúre sa zisťujú skutočné stavy majetku spočítavaním, meraním, vážením a pod. Fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia.

Fyzickú inventúru zásob ÚJmôže vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia. Pritom sa musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od skončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, prípadne za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa skončenia fyzickej inventúry v prvom mesiaci tohto účtovného obdobia.

Dokladová inventúra

Dokladová inventúra sa prakticky vykonáva až po 31. 12. bežného roka. Predpokladom dokladovej inventúry je doúčtovanie všetkých účtovných prípadov, ktoré časovo a vecne súvisia s príslušným účtovným obdobím. Dokladová inventúra sa vykonáva pri majetku, pri ktorom nie je možné vykonať fyzickú inventúru (napr. pohľadávky voči odberateľom, peňažné prostriedky na bankových účtoch, materiál na ceste, opravné položky), záväzkoch (napr. voči dodávateľom, úverujúcej banke, rezervy) a pri rozdiele majetku a záväzkov (vlastné imanie).

Dokladovou inventúrou sa zisťuje skutočný stav príslušného druhu majetku a záväzkov pomocou rôznych písomností, účtovných dokladov, faktúr, výplatných listín, zmlúv, daňového priznania, potvrdenia úverových zmlúv, dohôd, spisov a pod.

Kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry

Pri pozemkoch, stavbách a budovách na základe listov vlastníctva (dokladová inventúra) sa overuje vlastnícke právo a fyzickou inventúrou sa overuje skutočný stav. Pri nedokončených investíciách sa fyzickou inventúrou, napr. obhliadkou na mieste zisťuje, či rozsah stavebných prác na rozostavaných objektoch zodpovedá skutočnej fakturácii, alebo či je technologické zariadenie úplné a tiež, ako je chránené pred externými vplyvmi, napr. vplyvmi počasia. Obhliadkou tiež možno odhaliť nerealizované projekty.

K dokladovej inventúre sa používajú dodávateľské faktúry, vydané stavebné povolenie, rozpočet stavby a pod. Pri zásobách mate­riálu vedených na sklade, kde sú dokladmi skladové karty, sa musia overiť údaje na týchto kartách (dokladová inventúra) a musí sa uskutočniť fyzická inventúra (spočítanie, odváženie a pod.).

Zistené skutočné stavy majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa sumarizujú v inventúrnom súpise. Inventúrny súpis je účtovný záznam, ktorým sa zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva.

Inventúrny súpis obsahuje:

  • názov a sídlo ÚJ,
  • deň začatia inventúry, deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná, a deň skončenia inventúry,
  • stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny,
  • miesto uloženia majetku,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby alebo zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
  • zoznam záväzkov a ich ocenenie,
  • zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
  • odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov, ak sú takéto skutočnosti známe osobám, ktoré vykonali inventúru,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku záväzkov,
  • poznámky.

Inventarizačné rozdiely:

  • manko, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom, účtuje sa do nákladov na účet 549 – Manká a škody so súvzťažným zápisom na účet oprávok v prípade odpisovaného dlhodobého majetku a následne vyradenie, v prípade neodpisovaného dlhodobého majetku sa účtuje do nákladov na účet 549 súvzťažne s účtom konkrétneho neodpisovaného dlhodobého majetku; za manko sa nepovažuje rozdiel na zásobách, ktorý je v rámci normy prirodzených úbytkov; na peňažných prostriedkoch v hotovosti (pokladnica) a na ceninách sa nižší skutočný stav ako stav v účtovníctve označuje ako schodok a účtuje sa ako pohľadávka voči hmotne zodpovednej osobe (pokladníkovi) na účte 335 – Pohľadávky voči zamestnancom,
  • prebytok, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom, účtuje sa ako prírastok dlhodobého majetku odpisovaného so súvzťažným zápisom na účet 384 – Výnosy budúcich období a pri odpisovaní sa vo výške nákladov, resp. pri tvorbe opravných položiek sa účet 384 preúčtováva do výnosov; v prípade prebytku na dlhodobom hmotnom majetku neodpisovanom sa postupuje podľa toho, o akú organizáciu ide – príspevkové organizácie, obce a VÚC účtujú prebytok na príslušnom majetkovom účte súvzťažne s účtom 648 – Ostatné prevádzkové výnosy; rozpočtové organizácie účtujú inventarizačný prebytok dlhodobého majetku neodpisovaného na príslušnom majetkovom účte súvzťažne s účtom vyjadrujúcim vzťah k rozpočtu zriaďovateľa, čiže účet 353 – Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu v prípade štátnej správy a účet 355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku v prípade územnej samosprávy.

Účtovanie inventarizačných rozdielov dlhodobého nehmotného majetku

Text účtovného prípadu

MD

D

Inventarizačný rozdiel – prebytok

Prebytok DNM zistený pri inventarizácii majetku v účtovníctve doteraz nezaúčtovaný; novozistený DNM je ocenený reprodukčnou obstarávacou cenou

01x

384

Účtovné odpisy novozisteného DNM

551

07x

Vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi sa účtuje zúčtovanie novozisteného DNM do výnosov

384

648

Prebytok drobného DNM zistený pri inventarizácii majetku v účtovníctve doteraz nezaúčtovaný; novozistený drobný DNM je ocenený reprodukčnou obstarávacou cenou

018

384

Účtovné odpisy novozisteného drobného DNM

551

078

Vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi sa účtuje zúčtovanie novozisteného drobného DNM do výnosov

384

648

Inventarizačný rozdiel – manko

Vyradenie DNM v dôsledku manka zisteného pri inventarizácii, ktorý nie je plne odpísaný;

vyradenie DNM v obstarávacej cene

549

07x

07x

01x

Vyradenie drobného DNM v dôsledku manka zisteného pri inventarizácii, ktorý nie je plne odpísaný;

vyradenie drobného DNM v obstarávacej cene

549

078

078

018

Legenda: DNM - dlhodobý nehmotný majetok.

Účtovanie inventarizačných rozdielov dlhodobé hmotného majetku

Text účtovného prípadu

MD

D

Inventarizačný rozdiel prebytok

Prebytok odpisovaného DHM zistený pri inventarizácii majetku v účtovníctve doteraz nezaúčtovaný; novozistený DHM je ocenený reprodukčnou obstarávacou cenou

02x

384

Účtovné odpisy novozisteného DHM

551

08x

Vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi sa účtuje zúčtovanie novozisteného DHM do výnosov

384

648

Prebytok odpisovaného drobného DHM zistený pri inventarizácii majetku v účtovníctve doteraz nezaúčtovaný; novozistený drobný DHM je ocenený reprodukčnou obstarávacou cenou

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály