Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Prax obcí pri zostavení návrhu záverečného účtu 2017

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Príspevok sa venuje aktuálnej téme týchto dní, a to spracovaniu návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením obecným zastupiteľstvom. Cieľom príspevku je objasniť okruhy a oblasti týkajúce sa oblasti spracovania záverečného účtu vzhľadom na povinnosť zverejnenia, vykázania prebytku/schodku výsledku hospodárenia a spracovania odborného stanoviska hlavného kontrolóra obce. Na úvod treba objasniť, že záverečný účet sa pripravuje vo forme návrhu záverečného účtu pred jeho schválením. Obecné zastupiteľstvo schvaľuje celoročné hospodárenie roka 2017. Súčasťou je aj použitie prebytku rozpočtu a zákonný prídel do rezervného fondu (minimálne 10 %, pričom táto hranica zostáva nezmenená):

Aké zmeny ovplyvňujú tvorbu záverečného účtu za rozpočtový rok 2017 v roku 2018?

V tejto časti príspevku opisujeme prehľad základných zmien, ktoré sa týkajú procesu záverečného účtu za rok 2017:

  1. Poslednou novelou zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len,,zákon č. 583/2004 Z. z.“) sa uviedla nová povinnosť audítora pri overovaní záverečného účtu obce. Touto novou povinnosťou je oznamovacia povinnosť, a to v prípade, keď prichádza k porušeniu povinností vyplývajúcich zo zákona č. 583/2004 Z. z., audítor je povinný tieto skutočnosti písomne oznámiť Ministerstvu financií SR. Ministerstvo financií SR alebo ním poverený Úrad vládneho auditu je oprávnený tieto skutočnosti následne preveriť.
  2. Zmenu prináša aj novela zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. Obec musí zverejniť návrh záverečného účtu obce najmenej pätnásť kalendárnych dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva na úradnej tabuli obce a povinne i na webovom sídle obce (internetovej stránke). Dňom vyvesenia návrhu záverečného účtu začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu záverečného účtu v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Zároveň povinnosťou obce je predložiť poslancom obecného zastupiteľstva vyhodnotenie pripomienok, a to v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva (pozn.: rokovanie, na ktorom sa bude prerokúvať návrh záverečného účtu).
  3. V januári 2018 zverejnil Štatistický úrad SR mieru inflácie za rok 2017, pričom bolo potvrdené, že miera inflácie dosiahla v roku 2017 oproti roku 2016 v priemere 1,3 % (pozn.: v roku 2016 bola konštatovaná deflácia a pre rok 2017 opäť vystúpil index spotrebiteľských cien nad nulu, a to na spomínanú hodnotu 1,3 %).
  4. Stravné od zákonných zástupcov a poplatky za školský klub detí sa v roku 2017 nerozpočtoval a tak aj v záverečnom účte ešte nebudú reagovať na súčasne platný zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.

Tvorba záverečného účtu za rok 2017

Tvorba záverečného účtu ­zostáva nezmenená, pričom záverečný účet (v jeho navrhovanej podobe pre účely schválenia obecným zastupiteľstvom) sa zostavuje z okruhov, ktoré platili aj pre predošlé roky 2015 – 2016. Medzi ne patria okruhy:

  1. Rozpočet obce na rok 2017:
    1. rozbor plnenia príjmov za rok 2017,
    2. rozbor čerpania výdavkov za rok 2017,
    3. prebytok/schodok rozpočtového hospodárenia za rok 2017,
    4. tvorba a použitie prostriedkov fondov.
  2. Bilancia aktív a pasív k 31. 12. 2017.
  3. Prehľad o stave a vývoji dlhu k 31. 12. 2017.
  4. Údaje o hospodárení príspevkových organizácií.
  5. Prehľad o poskytnutých dotá­ciách právnickým a fyzickým osobám – podnikateľom (poskytovaných podľa ustanovenia § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z. z.).
  6. Údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti.
  7. Finančné usporiadanie finan­čných vzťahov voči:
    1. zriadeným a založeným právnickým osobám,
    2. štátnemu rozpočtu,
    3. štátnym fondom,
    4. rozpočtom iných obcí,
    5. rozpočtom vyšších územných celkov,
    6. združeným subjektom (združenia obcí, záujmové združenia, spoločné obecné úrady a pod.).
  8. Hodnotenie plnenia výdavkových programov obce za rok 2017.

Komentár k tvorbe návrhu záverečného účtu – príjmy

Základnou zásadou skladby záverečného účtu je dodržanie rozpočtovej klasifikácie, a to:

  1. rozpočtu príjmov (bežných a kapitálových),
  2. rozpočtu výdavkov (bežných a kapitálových)
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály