Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Poskytovanie a účtovanie záloh a preddavkov u subjektov územnej samosprávy

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo

Poskytovanie záloh (preddavkov) vo verejnej správe je známym a nie zriedkavým pojmom, a to aj u subjektov územnej samosprávy. Témou príspevku je charakteristika preddavkov, ich účtovanie na názorných príkladoch a odpovede na otázky z aplikačnej praxe. Zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) umožňuje poskytovanie preddavkov vo verejnej správe na základe zmluvného zabezpečenia. Predmetný zákon povoľuje aj výnimky, ktorých okruh sa nemôže rozširovať.

Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy pri realizovaní preddavku nehľadí na výšku poskytnutého preddavku, ani na iný finančný limit, a teda okrem prípadov definovaných v ustanoveniach § 19, vždy treba mať disponovanie s preddavkami v prostredí verejnej správy zakotvené v zmluvnom vzťahu s dodávateľom.

Subjekt verejnej správy na základe písomného zmluvného vzťahu o dodávke tovarov alebo služieb môže v zmysle ust. § 19 ods. 8 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy poskytovať preddavok najviac na obdobie troch mesiacov, ktoré po sebe nasledujú.

Poskytnutie preddavku sa v uvedenej lehote uskutočňuje v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov. Ustanovením, ktorým zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy limitoval lehotu poskytnutia preddavku, sa má docieliť, aby subjekt verejnej správy dodržiaval efektívnosť pri nakladaní s verejnými prostriedkami, ktoré boli použité formou preddavku na vopred stanovenú dodávku tovaru alebo služby. Zároveň tým zákonodarca sleduje právo subjektu verejnej správy na včasné vyúčtovanie zálohovej (preddavkovej) faktúry za dodané tovary alebo služby.

Povinnosťou právnických aj fyzických osôb, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, je hospodárne, efektívne a účinne nakladať s verejnými prostriedkami (preddavkami).

Porušenie finančnej disciplíny

Tak ako aj pri iných formách výdavkových operácií v prostredí územnej samosprávy treba dodržiavať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.

! Pripomínam, že povinnosťou obce, ako aj rozpočtovej/príspevkovej organizácie ňou zriadených, je krytie len takých samosprávnych potrieb, ktoré sú nevyhnuté pre riadny a bežný chod organizácie.

Konaním, ktoré je v rozpore s hospodárnym, efektívnym a účinným vynakladaním verejných prostriedkov sa charakterizuje ako porušenie finančnej disciplíny. V súlade s ust. § 31 ods. 1 písm. l) zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy je porušením finančnej disciplíny poskytnutie preddavku v rozpore s § 19, ako aj s osobitnými predpismi.

S poskytnutím preddavku sa spája aj povinnosť ich vyúčtovania, ktorá je v súlade s ust. § 19 ods. 10 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy stanovená do konca kalendárneho roka, v ktorom sa preddavky poskytli.

Výnimky zo zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy

Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy obsahuje aj výnimky z povinnosti vyúčtovania preddavku do konca kalendárneho roka, v ktorom sa preddavok poskytol. Podľa ust. § 19 ods. 8 a 10 ide o výdavky na zabezpečenie potrieb subjektov verejnej správy, ktoré zväčša presahujú dobu jedného kalendárneho roka alebo zmluvného vzťahu, ktorý je nevyhnutý na chod orgánu verejnej správy. Sú to oblasti, ktoré sú v prostredí verejnej správy najčastejšie sa opakujúce, alebo naopak, realizované iba jedenkrát v priebehu kalendárneho roka.

Cieľom tejto úpravy je v zmysle ust. § 19 ods. 10 cit. zákona zabezpečenie riadneho chodu verejnej správy a zbytočného limitovania pri tých potrebách, ktoré sa charakterizujú ako nevyhnutné.

Medzi tieto výdavky patria dodávky tepla, vody, elektrickej energie, plynu, periodickej a neperiodickej tlače. Taktiež sem patria úhrady nájomného a preddavkov na pohonné látky poskytované prostredníctvom platobných kariet.

Pri týchto výdavkoch sa teda neuplatňuje povinnosť zmluvného zabezpečenia poskytovania preddavkov, povinnosť vyúčtovania do konca kalendárneho roka, a ani povinnosť v súvislosti s poskytnutím preddavku najviac na obdobie troch mesiacov. Obce, ako aj rozpočtové či príspevkové organizácie v jej zriaďovateľskej pôsobnosti nemajú právo na rozšírenie okruhu preddavkov, ktoré by boli poskytované bez zmluvného zabezpečenia formou internej smernice či príkazu.

! Pripomínam, že uvedené povinnosti vyplývajúce z ustanovení zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy sa neuplatňujú pri spoločných projektoch Slovenskej republiky a Európskej únie.

Zákonnosť a účtovanie vybraných poskytnutých preddavkov v aplikačnej praxi

♦ Príklad č. 1:

Akým spôsobom sa účtuje poskytnutie zálohy na dodávku služby v rozpočtovej organizácii obce – tepovanie koberca v hotovosti?

Dodávku služby zabezpečenú formou

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály