Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy (I.)

Dátum: Rubrika: Účtovníctvo Zo seriálu: Obstaranie dlhodobého hmotného majetku v podmienkach štátnej správy

V príspevku venujem pozornosť jednotlivým zložkám dlhodobého hmotného majetku (DHM), najmä možnostiam jeho obstarania a účtovania. Majetok je základným nástrojom, prostredníctvom ktorého účtovná jednotka (ÚJ) zabezpečuje napĺňanie svojich cieľov a riadne plní funkcie, pre ktoré bola zriadená. Všeobecnú charakteristiku majetku upravuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“).

Podľa uvedenej právnej úpravy sa za majetok považujú aktíva ÚJ, ktoré sa dajú spoľahlivo oceniť, sú výsledkom minulých udalostí a je takmer isté, že v budúcnosti zvýšia ekonomické úžitky ÚJ.

Jednotlivé položky majetku ÚJ vykazuje v súvahe na strane aktív alebo vo výkaze ziskov a strát.

Schéma: Základné členenie dlhodobého majetku podľa súvahy

Zdroj: Vlastné spracovanie autora.

ÚJ štátnej správy účtujú o majetku podľa členenia na základe rámcovej účtovej osnovy:

  • účtová skupina 01 – Dlhodobý nehmotný majetok (účty 012, 013, 014, 018, 019),
  • účtová skupina 02 – Dlhodobý hmotný majetok odpisovaný (účty 021, 022, 023, 025, 026, 028, 029),
  • účtová skupina 03 – Dlhodobý hmotný majetok neodpisovaný (účty 031, 032, 033),
  • účtová skupina 04 – Obstaranie dlhodobého majetku (účty 041, 042, 043),
  • účtová skupina 05 – Poskytnuté preddavky na dlhodobý hmotný majetok (účty 051, 052),
  • účtová skupina 06 – Dlhodobý finančný majetok (účty 061, 062, 063, 065, 066, 067, 069).

Podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“) sa pod DHM rozumejú:

  • budovy a iné stavby okrem prevádzkových banských diel, drobných stavieb na lesnej pôde slúžiacich na zabezpečovanie lesnej výroby a poľovníctva,
  • samostatné hnuteľné veci, prípadne súbory hnuteľných vecí, ktoré majú samostatné technicko-­ekonomické určenie, vstupná cena je vyššia ako 1 700 € a prevádzkovo-technické funkcie dlhšie ako 1 rok,
  • zvieratá uvedené v prílohe zákona o dani z príjmov,
  • iný majetok, ktorým sú otvárky nových lomov, pieskovní, hlinísk, skládok odpadov, ak nie sú súčasťou vstupnej alebo zostatkovej ceny, technické rekultivácie, technické zhodnotenie nehnuteľnej kultúrnej pamiatky vyššie ako 1 700 €, technické zhodnotenie prenajatého majetku vyššie ako 1 700 € vykonané a odpisované nájomcom, technické zhodnotenie plne odpísaného hmotného majetku vyššie ako 1 700 € a technické zhodnotenie hmotného majetku obstarávaného formou finančného prenájmu,
  • pestovateľské celky trvalých porastov s dobou plodnosti dlhšou ako tri roky, ktorými sa rozumejú:
    • ovocné stromy vysádzané na súvislom pozemku s výmerou nad 0,25 ha v hustote najmenej 90 stromov na 1 ha,
    • ovocné kríky vysádzané na súvislom pozemku s výmerou nad 0,25 ha v hustote najmenej 1 000 kríkov na 1 ha,
    • chmeľnice a vinice.

ÚJ štátnej správy v prípade nakladania s dlhodobým majetkom sú povinné dodržiavať ustanovenia zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o správe majetku štátu“) a zákona o dani z príjmov. V zmysle § 24 ods. 1 zákona o dani z príjmov sú štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie správcom majetku štátu, tzn., že síce nie sú vlastníkom majetku, ale o majetku riadne účtujú, akoby boli jeho vlastníkom.

Pri obstarávaní dlhodobého majetku sa ÚJ štátnej správy riadia aj zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákonom č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a opatrením Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Postupy účtovania“).

Štátne rozpočtové/príspevkové organizácie môžu obstarať DHM viacerými spôsobmi:

  • kúpou,
  • prevodom správy,
  • darovaním,
  • zámenou,
  • výpožičkou.

Obstaranie DHM kúpou

Štátne rozpočtové organizácie financujú DHM obstaraný kúpou z kapitálových transferov. Kapitálové transfery tvoria prevažne finančné prostriedky poskytnuté zriaďovateľom, prípadne ich poskytovateľom môže byť aj iný správca kapitoly. V niektorých prípadoch môže ÚJ obstarať DHM aj z iných zdrojov, ide najmä o mimorozpočtové prostriedky, ktoré poskytuje Európska únia (EÚ).

♦ Príklad č. 1:

Rozpočtová organizácia obstarala z kapitálového transferu kancelársku techniku – multifunkčné zariadenie, ktorú v súlade s platnou legislatívou odpisuje. Kapitálový transfer poskytol zriaďovateľ.

K dispozícii máme nasledovné informácie:

Názov DHM: kancelárska technika (účet 022),

obstarávacia cena: 1900 €,

doba odpisovania: 4 roky,

ročný odpis: 475 €.

P. č.

Text účtovného prípadu

Suma v €

Má dať

Dal

1.

Obstaranie kancelárskej techniky

1 900

042

321

2.

Úhrada faktúry – kapitálový transfer

1 900

321

225

3.

Zaúčtovanie použitia rozpočtových prostriedkov vo vecnej a časovej súvislosti s výdavkami

1 900

352

353

4.

Zaradenie zariadenia do užívania

1 900

022

042

5.

Odpisovanie dlhodobého majetku za prvý rok používania

475

551

082

6.

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály