Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Návratné zdroje financovania v roku 2020

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku prinášame odpovede na najčastejšie otázky týkajúcich sa pravidiel prijímania a použitia návratných zdrojov financovania v obci a vo vyššom územnom celku.

Návratné zdroje financovania sú prostriedky rozpočtu obce/rozpočtu vyššieho územného celku (ďalej len „VÚC“) z prijatých úverov (aj dodávateľských úverov), pôžičiek, návratných finančných výpomocí, zo zmeniek a z komunálnych obligácií vydaných obcou/VÚC.

Prijatie a používanie návratných zdrojov financovania je regulované prostredníctvom pravidiel, ktoré ustanovuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) v § 17 ods. 2 až 7; tieto pravidlá by mali zamedziť neodôvodnenému zadlžovaniu obce/VÚC.

? Čo chápeme pod investičným dodávateľským úverom? Započítava sa investičný dodávateľský úver do celkovej sumy dlhu?

V súlade s opatrením Ministerstva financií SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. a manuálom Ministerstvom financií SR k obsahu finančných výkazov je investičný dodávateľský úver definovaný ako dlhodobý záväzok, pri ktorom sa na základe zmluvy medzi obcou/VÚC a dodávateľom po dodaní diela začne uplatňovať jeho splácanie (splátkový kalendár) vrátane splácania úrokov. Charakteristickou a typickou črtou investičného dodávateľského úveru je jeho úročenie, t. j. splácanie úrokov. Ak obec/VÚC spláca investičný dodávateľský úver, používa ekonomickú rozpočtovú klasifikáciu:

821 – Splácanie tuzemskej istiny/821009 – Z dodávateľských úverov

651 – Splácanie úrokov v tuzemsku/651004 – Ostatnému veriteľovi.

Investičný dodávateľský úver sa do celkovej sumy dlhu započítava, vyplýva to z § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z.

? Čo je to kontokorentný úver? Je obec oprávnená prijať kontokorentný úver?

Kontokorentný úver je možnosť prečerpať finančné prostriedky na vlastnom účte. Poskytujú ho banky ako doplnok k bežnému účtu, ktorý má obec/VÚC v banke zriadený. Kontokorentný úver je tak kombináciou vkladového a úverového účtu. Obec/VÚC má v banke otvorený bežný účet a k nemu má schválený úverový rámec, tzn. sumu, do ktorej môže obec/VÚC čerpať úver. Obec/VÚC obyčajne prijímajú kontokorentný úver na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka. Toto použitie je v súlade s § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z., podľa ktorého výnimočne možno návratné zdroje financovania použiť aj na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka. Treba upozorniť, že v súlade s § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. kontokorentný úver, ktorý sa použije na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu, sa musí do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu aj splatiť.

? Platia rovnaké podmienky prijatia návratných zdrojov financovania aj v roku 2020?

Podmienky prijatia návratných zdrojov financovania sa pre rok 2020 nezmenili. Sú zadefinované v § 17 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z. z. takto:

Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály