Rozpočet škôl a školských zariadení

Vydáno: 17 minút čítania

Väčšina škôl a školských zariadení sú zriadené ako samostatné rozpočtové organizácie. Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku (VÚC), ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet VÚC. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Pritom sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom.

Rozpočet verejnej správy

Rozpočtom verejnej správy sa prerozdeľujú verejné prostriedky na zabezpečenie financovania funkcií štátu. Zostavuje sa každoročne najmenej na tri rozpočtové roky. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom.

Rozpočet verejnej správy tvoria: štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a na nasledujúce dva rozpočtové roky, pričom záväzný je len rozpočet na príslušný rozpočtový rok. Rozpočet tvoria príjmy, výdavky a finančné operácie.

Rozpočtová klasifikácia

Školy a školské zariadenia použí­vajú na zostavenie návrhu svojho rozpočtu rozpočtovú klasifikáciu schválenú opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov (Uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 14/2004).

Ekonomická klasifikácia

Ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie triedi rovnorodé druhy príjmov/výdavkov na hlavné kategórie, kategórie, položky a podpoložky. Slúži na identifikáciu rozpočtových operácií podľa príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy, finančných operácií s finančnými aktívami, pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov ŠR.

Funkčná klasifikácia

Funkčná klasifikácia sa ­použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 195/2003 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Umožňuje sledovanie výdavkov podľa ich účelu a slúži tiež na medzinárodné porovnania.

Zdroje financovania

Podobne ako na strane príjmov, tak aj na strane výdavkov sa sleduje čerpanie podľa jednotlivých kódov zdrojov. Uvedené kódovanie slúži na rozlíšenie a samostatné sledovanie prostriedkov ŠR, Európskej únie a prijatých grantov a transferov; na strane príjmov ŠR sa zaviedlo tzv. kódovanie prostriedkov, ktoré slúži na rozlíšenie toho, či výdavky ŠR boli hradené z prostriedkov Slovenskej republiky, Európskej únie, prostriedkov ŠR určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie (prostriedky na spolufinancovanie) a mimorozpočtových zdrojov.

V rozpočte školy sa na strane príjmov, aj na strane výdavkov sleduje čerpanie povinne podľa jednotlivých kódov zdrojov.

Príjmy podľa ekonomickej klasifikácie

Podľa hlavných kategórií a kategórií sa príjmy triedia na:

  • daňové príjmy – dane z príjmov a kapitálového majetku, dane z majetku, dane za tovary a služby, dane z medzinárodného obchodu a transakcií, poistné, sankcie uložené v daňovom konaní, sankcie súvisiace so zdravotným po

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Postavenie súkromnej umeleckej školy
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Zmeny v rozpočtovej klasifikácii
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Novely opatrení pre samosprávu
Účtovníctvo rozpočtových organizácií a postupy účtovania (X.)
Spracovanie záverečného účtu obce

Súvisiace otázky a odpovede

Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Spotrebná daň z uhlia
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Jednorazová náhrada
Predaj nehnuteľnosti
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Realizovateľné cenné papiere
Realizovateľné cenné papiere
Vystavenie dobropisu k faktúre z minulého roka