Zostavenie rozpočtu obce na roky 2021 - 2023

Vydáno: 20 minút čítania

V príspevku poskytneme odpovede na otázky a príklady zostavenia rozpočtu na roky 2021 - 2023 (ďalej len "rozpočet") so zreteľom na aktuálnu úpravu rozpočtových pravidiel, ktoré sú pre oblasť verejnej správy upravené v zákone č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 523/2004 Z.z.") a pre oblasť územnej samosprávy v zákone č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.").

Aktuálna úprava rozpočtových pravidiel je vykonaná zákonom č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 67/2020 Z.z."). Týmto zákonom sa ustanovili opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 (ďalej len "pandémia"). Opatrenia sa uplatňujú počas obdobia od 12. marca 2020, keď vláda Slovenskej republiky vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu pandémie do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda Slovenskej republiky mimoriadnu situáciu odvolá a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z.z., pričom pre opatrenia podľa § 3 a 4, § 6, § 8 až 12, § 16 až 18a, § 20 až 24a, § 24c až 24h, § 24j, § 24n a 24o, § 33, 34, § 36 ods. 1 a 3, § 36a a § 36c ods. 1 a 2 platí, že sa obdobie pandémie považuje za skončené 30. septembra 2020 a pre opatrenia podľa § 7, 24i a 31 sa obdobie pandémie považuje za skončené 31. decembra 2020 (novela zákona č. 67/2020 Z.z. zákonom č. 264/2020 Z.z., ktorým sa upravila účinnosť uplatňovania opatrení). Ostatné opatrenia ostávajú v platnosti, a to do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda zruší mimoriadnu situáciu, alebo až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z.z.
Pre zostavenie rozpočtu sú dôležité pravidlá ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z., podľa ktorých sa rozpočet zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový. Bežný rozpočet musia zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový ho môžu zostaviť, len ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov. Kapitálový rozpočet tiež musia zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový ho môžu zostaviť, len ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo ak je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku.
V § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z.z. boli práve tieto pravidlá upravené. Na základe tejto úpravy platí, že obec a vyšší územný celok môže počas obdobia pandémie až do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov prostriedky rezervného fondu, kapitálové príjmy a návratné zdroje financovania. Ak obec a vyšš

Související dokumenty

Súvisiace články

Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Dotácie a administratívna kontrola kontrolovanej osoby
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy
Novela zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy
Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obciach a VÚC
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2018 – 2020
Zostavenie a schvaľovanie rozpočtu obce na roky 2018 – 2020
Poskytovanie finančných prostriedkov z rozpočtu obcí
Návratné zdroje financovania po 1. januári 2019 a pravidlá rozpočtovej zodpovednosti v novom volebnom období
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Účtová skupina 35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy (III.)
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2017 až 2019
Návratné zdroje financovania v roku 2020
Zmena pravidiel používania návratných zdrojov financovania a prostriedkov rezervného fondu
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní

Súvisiace otázky a odpovede

Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Použitie kódu zdroja 43
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Doplnenie otázky 5331
Účtovanie vkladu v novovzniknutej s.r.o.
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Postup vzájomného započítania pohľadávok
Účtovanie príjmov a výdavkov prostredníctvom rozpočtu
Účtovanie pôžičky v obci
Dotácie obce právnickej osobe
Dotácie z rozpočtu obce
Predbežná finančná kontrola
Rozpočtovanie zábezpeky
Dotácia – zmena rozpočtu obce
Poslanci obecného zastupiteľstva a tvorba rozpočtu
Príjem za prenájom priestorov
Poskytnutie transferu z rozpočtu

Súvisiace predpisy

523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
526/2010 Z.z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky