Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Financovanie originálnych školských kompetencií v roku 2022

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V článku sa venujeme problematike financovania originálnych školských kompetencií – základnej umeleckej školy, jazykovej školy, materskej školy a školského zariadenia z rozpočtu obce v roku 2022. Poskytneme odpovede na množstvo otázok spojených s aplikáciou novely zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Zákonom č. 507/2021 Z.z.
boli novelizované dva zákony:
ktoré upravujú financovanie originálnych školských kompetencií - základných umeleckých škôl, jazykových škôl, materských škôl a školských zariadení (ďalej len "školy a školské zariadenia").
Novela zákonov nadobudla účinnosť 1. januára 2022.
Povinnosť obce zabezpečiť financovanie škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti ostáva, rozdiel je v tom, že od 1. januára 2022 bude obec financovať:
-
školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti
na základe všeobecne záväzného nariadenia
a
-
školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi, náboženskej osoby alebo inej právnickej a fyzickej osoby (ďalej len "cirkevné a súkromné školy a školské zariadenia")
na základe zmluvy o poskytnutí finančných prostriedkov na mzdy a prevádzku na dieťa, žiaka alebo na poslucháča.
Zdroj financovania ostáva rovnaký, je ním rozpočet obce, do ktorého na tento účel plynie výnos z dane z príjmov fyzických osôb s výnimkou dane z príjmov, ktorá sa vyberá zrážkou (ďalej len "výnos dane z príjmov") v súlade so zákonom č. 564/2004 Z.z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a nariadení vlády Slovenskej republiky č. 668/2004 Z.z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve v znení neskorších predpisov.
Spôsob rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam na nasledujúci kalendárny rok a zber údajov o počte žiakov, detí a poslucháčov škôl a školských zariadení v územnej pôsobnosti obce k 15. septembru začínajúceho školského roka v súlade s § 7a zákona č. 597/2003 Z.z. sa nemení.
Novelou zákonov
sa mení kritérium veku, konkrétne ide o
zvýšenie veku detí, žiakov a poslucháčov, na ktoré sa majú poskytovať finančné prostriedky na mzdy a prevádzku, z 15 na 25 rokov u skupiny detí, poslucháčov a žiakov škôl (základné umelecké školy a jazykové školy), na ktoré bude obec poskytovať finančné prostriedky na mzdy a prevádzku
. Upravil sa aj rozsah financovania vo vzťahu k cirkevným a súkromným školám a školským zariadeniam na deti, žiakov a poslucháčov do dovŕšenia 25 rokov veku. Na základe veku sa upravuje financovanie niektorých cirkevných a súkromných škôl a školských zariadení nasledovne:
a)
ak ide o základné umelecké školy, vo všeobecnosti bez ohľadu na vek (do 25 rokov), finančné prostriedky na mzdy a prevádzku bude poskytovať obec,
b)
ak ide o materské školy, vo všeobecnosti bez ohľadu na vek (do 15 rokov vzhľadom na charakter tejto školy) bude finančné prostriedky na mzdy a prevádzku poskytovať obec,
c)
ak ide o jazykové školy, tieto budú vo všeobecnosti financované do 25 rokov veku, pričom:
-
jazykovým školám, ktoré sa zriaďujú pri základných školách, bude finančné prostriedky na mzdy a prevádzku poskytovať obec a
-
ostatným jazykovým školám bude finančné prostriedky na mzdy a prevádzku poskytovať samosprávny kraj,
d)
ak ide o školské zariadenia, tieto:
-
do 15 rokov bude finančné prostriedky na mzdy a prevádzku poskytovať obec, ak ide o školské zariadenia, ktoré môžu byť zriadené obcou,
-
do 25 rokov bude poskytovať finančné prostriedky na mzdy a prevádzku samosprávny kraj, ak ide o školské zariadenia, ktoré môžu byť zriadené samosprávnym krajom, pričom v osobitných prípadoch tých škôl a školských zariadení, ktorým môže poskytovať finančné prostriedky aj obec podľa § 6 ods. 12 písm. b) návrhu zákona, budú financované tieto školské zariadenia len obcou,
-
nad 15 rokov bude poskytovať finančné prostriedky na mzdy a prevádzku samosprávny kraj, ak ide o zariadenia školského stravovania, školský internát a také školské zariadenia, ktorého zriaďovateľom môže byť aj regionálny úrad (najmä špeciálne výchovné zariadenia a školské zariadenia pre deti so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami) - toto delenie má význam aj z hľadiska rozdelenia financovania podľa kritéria veku pri niektorých školských zariadeniach (z dôvodu predchádzania možnej duplicity financovania oboma subjektmi, t.j. odstránenia možnosti požiadania o finančné prostriedky na mzdy a prevádzku príslušným subjektom aj obec aj samosprávny kraj).
Po
novele zákonov
sa pre zabezpečenie spravodlivého spôsobu rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam na nasledujúci kalendárny rok sa v súlade s § 7a zákona č. 597/2003 Z.z. budú zbierať údaje o počte žiakov, detí a poslucháčov škôl a školských zariadení v územnej pôsobnosti obce k 15. septembru začínajúceho školského roka, konkrétne pôjde o údaje o počte:
a)
žiakov základnej umeleckej školy v individuálnej forme vzdelávania a v skupinovej forme vzdelávania od piatich rokov veku do dovŕšenia 25 rokov veku podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka;
b)
detí materskej školy podľa stavu k 15. septembru začínajúceho školského roka,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály