Kompetencie obce ako zriaďovateľa škôl a školských zariadení

Vydáno: 19 minút čítania

V súvislosti s mnohými novelami školských zákonov sa v príspevku venujeme kompetenciám obce, ktorá je zo zákona zriaďovateľom škôl a školských zariadení. Upozorníme na aktuálne práva a povinnosti, ktoré jej vyplývajú z legislatívnej úpravy, najmä zo zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve").

Kompetencie obce ako zriaďovateľa škôl a školských zariadení
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
Kompetenciou obce je v rámci svojej pôsobnosti vytvárať a zabezpečovať podmienky na výchovu a vzdelávanie detí a žiakov tým, že obec zriaďuje školy a školské zariadenia. Túto svoju kompetenciu vykonáva v súlade s
§ 6 ods. 1 a 2 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
, podľa ktorého obec zriaďuje a zrušuje siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky všeobecne záväzným nariadením:
a)
pri prenesenom výkone štátnej správy:
-
základné školy,
b)
pri výkone samosprávy:
-
základné umelecké školy,
-
materské školy,
-
školské kluby detí, ktoré sú súčasťou základnej školy
-
centrá voľného času,
-
zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl,
-
jazykové školy pri základných školách,
-
strediská služieb v škole,
-
školské internáty.
Obec v rámci svojej zriaďovateľskej pôsobnosti tak vytvára a zabezpečuje podmienky na:
a)
plnenie povinnej školskej dochádzky v základných školách, ktorých je zriaďovateľom,
b)
zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami a s mimoriadnym nadaním a talentom v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom,
c)
stravovanie detí a žiakov vo všetkých školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom, a to formou zriaďovania zariadení školského stravovania.
Zriaďovateľskou pôsobnosťou obce v prenesenom výkone štátnej správy vo vzťahu k základným školám bez právnej subjek

Související dokumenty

Súvisiace články

Prideľovanie príspevku na dopravu žiakov v otázkach a odpovediach
Kultúrne poukazy – evidencia a ich účtovanie cez podsúvahu
Oprávnenie poskytnúť pôžičku
Delimitačné protokoly škôl
Prenesené kompetencie
Pozastavenie funkcie počas materskej dovolenky
Dotácia CVČ mimo územia obce
VZN na originálne kompetencie
Kontrolná právomoc obce vo vzťahu k školám a školským zariadeniam
Stavba školskej telocvične obcou
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Financovanie originálnych školských kompetencií
Mzdový a prevádzkový normatív v škole
Stravovanie základnej školy podľa aktuálneho zákona o  rozpočtových pravidlách
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Účtovanie školskej jedálne v materskej škole na samostatnom účte (1. časť)
Účtovanie školského stravovania
Účtovanie stravy v základnej a materskej škole
Porušenie pracovnej disciplíny
Účtovanie stravného

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Starosta obce - dovolenka
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Predčasný starobný dôchodok
Súbeh činností poslanca
Pracovný pomer hlavného kontrolóra
Forma zamestnania matrikárky
Rozviazanie pracovného pomeru z nadbytočnosti
Príplatok na stravné
Hygiena v materskej škôlke.
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Určenie odmeny zástupcu primátora
Odmena hlavného kontrolóra
Poriadok odmeňovania a postup pri odmeňovaní zamestnancov prijatých cez ÚPSVaR
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Hlavný kontrolór obce
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Odchodné starostu v prípade vzniku nároku na starobný dôchodok

Súvisiace predpisy

596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov