Kompetencie obce ako zriaďovateľa škôl a školských zariadení

Vydáno: 19 minút čítania

V súvislosti s mnohými novelami školských zákonov sa v príspevku venujeme kompetenciám obce, ktorá je zo zákona zriaďovateľom škôl a školských zariadení. Upozorníme na aktuálne práva a povinnosti, ktoré jej vyplývajú z legislatívnej úpravy, najmä zo zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve").

Kompetencie obce ako zriaďovateľa škôl a školských zariadení
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
Kompetenciou obce je v rámci svojej pôsobnosti vytvárať a zabezpečovať podmienky na výchovu a vzdelávanie detí a žiakov tým, že obec zriaďuje školy a školské zariadenia. Túto svoju kompetenciu vykonáva v súlade s
§ 6 ods. 1 a 2 zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve
, podľa ktorého obec zriaďuje a zrušuje siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky všeobecne záväzným nariadením:
a)
pri prenesenom výkone štátnej správy:
-
základné školy,
b)
pri výkone samosprávy:
-
základné umelecké školy,
-
materské školy,
-
školské kluby detí, ktoré sú súčasťou základnej školy
-
centrá voľného času,
-
zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl,
-
jazykové školy pri základných školách,
-
strediská služieb v škole,
-
školské internáty.
Obec v rámci svojej zriaďovateľskej pôsobnosti tak vytvára a zabezpečuje podmienky na:
a)
plnenie povinnej školskej dochádzky v základných školách, ktorých je zriaďovateľom,
b)
zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami a s mimoriadnym nadaním a talentom v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom,
c)
stravovanie detí a žiakov vo všetkých školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom, a to formou zriaďovania zariadení školského stravovania.
Zriaďovateľskou pôsobnosťou obce v prenesenom výkone štátnej správy vo vzťahu k základným školám bez právnej subjek

Související dokumenty

Súvisiace články

Kultúrne poukazy – evidencia a ich účtovanie cez podsúvahu
Oprávnenie poskytnúť pôžičku
Delimitačné protokoly škôl
Prenesené kompetencie
Pozastavenie funkcie počas materskej dovolenky
Prideľovanie príspevku na dopravu žiakov v otázkach a odpovediach
Dotácia CVČ mimo územia obce
VZN na originálne kompetencie
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Nezlučiteľnosť funkcie poslanca s funkciou riaditeľa obcou zriadenej školy
Kompetencie obce pri financovaní škôl a školských zariadení
Poslanec zamestnancom obce, školy a obecnej s. r. o.
Kompetencie obce pri financovaní regionálneho školstva z rozpočtu obce
Depozitný účet v obci
Nezlučiteľnosť funkcie poslanca s funkciou zamestnanca obcou zriadenej školy
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Účtovanie školskej jedálne v materskej škole na samostatnom účte (1. časť)

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Starosta obce - dovolenka
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Predčasný starobný dôchodok
Súbeh činností poslanca
Pracovný pomer hlavného kontrolóra
Forma zamestnania matrikárky
Rozviazanie pracovného pomeru z nadbytočnosti
Príplatok na stravné
Hygiena v materskej škôlke.
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Určenie odmeny zástupcu primátora
Odmena hlavného kontrolóra
Poriadok odmeňovania a postup pri odmeňovaní zamestnancov prijatých cez ÚPSVaR
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Hlavný kontrolór obce
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Odchodné starostu v prípade vzniku nároku na starobný dôchodok

Súvisiace predpisy

596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov