Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní

Vydáno: 18 minút čítania

Predmetom príspevku je uvedenie jednotlivých podkladov pre rozhodovanie starostu obce a priblíženie vzťahu starostu obce a spoločného obecného úradu v praxi. Rozhodnutie obce v správnom konaní musí spĺňať jednotlivé formálne a aj obsahové náležitosti, čo je predpokladom jeho právoplatnosti a vykonateľnosti. Tieto obligatórne súčasti rozhodnutia obce v správnom konaní sú tiež predmetom tohto článku.

 
Rozhodnutie starostu obce a spoločný obecný úrad
Starosta obce rozhoduje v záležitostiach samosprávy v rámci originálnych kompetencií a tiež v záležitostiach delegovanej miestnej štátnej správy. Predovšetkým v prípade výkonu decentralizovanej miestnej štátnej správy využíva starosta obce činnosť spoločného obecného úradu. Pri výkone decentralizovaných úloh štátnej správy zohráva teda významnú úlohu spoločný obecný úrad, za predpokladu, že jednotlivé obce uzatvorili zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu.
Príklad č. 1
V obci, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, prebehlo stavebné konanie, ktorého výsledkom je vydané stavebné povolenie. Vzhľadom na to, že jednotlivé procesné úkony, ktoré sa vykonávali v rámci stavebného konania, vykonával zamestnanec obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, tento zamestnanec tiež podpísal písomné vyhotovenie stavebného povolenia. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?
Platný zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") ustanovuje rôzne druhy procesov, ktoré v rámci neho prebiehajú, napríklad územné, stavebné a kolaudačné konanie. V týchto konaniach môže mať obec buď úlohu procesnej strany, ktorá má možnosť vznášať námietky, poskytovať jednotlivé podklady a dôkazné prostriedky (napr. v prípade výstavby líniových stavieb), v iných prípadoch plní úlohy stavebného úradu s rozhodovacou právomocou.
V stavebnom konaní plní spoločný obecný úrad podstatné úlohy administratívneho významu. Spoločný obecný úrad môže napríklad prijať žiadosť o vydanie stavebného povolenia, môže vyhotovovať výzvy a upovedomenia dotknutým účastníkom stavebného konania o začatí stavebného konania, ako aj spracovávať námietky v rámci stavebného konania. V prípade líniovej stavby môže spoločný obecný úrad zabezpečiť zverejnenie upovedomenia o začatí stavebného konania verejnou vyhláškou a takisto môže zabezpečiť miestne zisťovanie skutkového stavu veci v rámci konkrétneho stavebného konania.
Spoločný obecný úrad nemá však vlastnú právnu subjektivitu, a preto ani jeho zamestnanci nemôžu podpisovať stavebné povolenia. Môže ich podpisovať len starosta tej obce, ktorá je podľa stavebného zákona stavebným úradom. Možno preto uviesť, že zamestnanec obce, ktorý plní úlohy spoločného obecného úradu, nekonal v súlade s platným právom a takéto

Související dokumenty

Súvisiace články

Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Organizácia spoločného obecného úradu
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Obsahové náležitosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch
Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (I.)
Posúdenie podania obcou v správnom procese
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Štádiá správneho konania, príklady
Financovanie úloh spoločného obecného úradu
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (9. časť)
Základné pravidlá správneho konania uplatňované obcou
Opravné prostriedky proti rozhodnutiu obce podľa § 5 Občianskeho zákonníka
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Obsah rozhodnutia obce v správnom konaní

Súvisiace otázky a odpovede

Zverejňovanie dohôd
Denný stacionár - účtovanie
Živnostník a s.r.o. ako dodávatelia
Pomoc rodinného príslušníka
Prítomnosť na pracovisku bez pracovnej zmluvy
Odvolanie z funkcie vedúceho štátneho zamestnanca
Dočasné preradenie administratívneho zamestnanca na pozíciu operátora
Čerpanie dovolenky pred nástupom na materskú dovolenku
Prepočet dovolenky
Nárokovateľnosť § 82 ods. 5 zákona č. 138/2019 riaditeľom školy počas jeho funkčného obdobia.
Vymenovanie riaditeľa školy zriaďovateľom na základe návrhu rady školy a jeho reálny nástup do funkcie.
Je možné urobiť zmenu úvazku pedagogických zamestnancov aj v priebehu školského roka?
Cestovné príkazy
Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Rozhodnutie o spojení veci
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)
145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch