Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kontrola vybavovania sťažností

Dátum: Rubrika: Správne právo

V príspevku sa venujeme kontrole vybavovania sťažností zo strany hlavného kontrolóra. Poukážeme na najčastejšie sa vyskytujúce nedostatky, ktoré hlavní kontrolóri pri kontrolách zisťujú.

Kontrolu vybavovania sťažností vo všeobecnosti rieši zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o sťažnostiach") v § 23, podľa ktorého:
-
orgány verejnej správy vykonávajú kontrolu vybavovania sťažností (§ 23 ods. 1),
-
orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia (§ 23 ods. 2).
KONTROLA PLNENIA OPATRENÍ PRIJATÝCH NA ODSTRÁNENIE NEDOSTATKOV A PRÍČIN ICH VZNIKU ZO STRANY ORGÁNU VEREJNEJ SPRÁVY, KTORÝ SŤAŽNOSŤ VYBAVIL
Podľa zákona o sťažnostiach, ktorý upravuje postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti alebo prekontrolovania sťažnosti, postupujú orgány verejnej správy, ktorými sú:
-
orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
-
orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
-
osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach iných osôb.
Orgány verejnej správy majú povinnosť upraviť vybavovanie sťažností vlastným vnútorným predpisom; táto povinnosť im vyplýva z § 11 ods. 1 zákona o sťažnostiach. Pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností orgán verejnej správy postupuje podľa zákona o sťažnostiach a vnútorného predpisu. Na postup pri vybavovaní sťažností sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní.
Pri prešetrovaní sťažnosti sa zisťuje skutočný stav veci a jeho súlad alebo rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi a s vnútornými predpismi. Ak sa zistí nesúlad alebo rozpor so všeobecne záväznými právnymi predpismi a s vnútornými predpismi, tak sa zisťujú aj príčiny vzniku zistených nedostatkov a ich následkov. V prípade zistenia nedostatkov sa ukladá povinnosť:
1.
určiť osobu zodpovednú za zistené nedostatky,
2.
prijať opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov a príčin ich vzniku,
3.
predložiť prijaté opatrenia orgánu prešetrujúcemu sťažnosť,
4.
predložiť orgánu prešetrujúcemu sťažnosť správu o splnení opatrení a uplatnení právnej zodpovednosti.
Uloženie tejto povinnosti je zaznamenané aj v zápisnici o prešetrení sťažnosti a rovnako aj v písomnom oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti. Sťažnosť je vybavená odoslaním písomného oznámenia výsledku jej prešetrenia sťažovateľovi. Následne má orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, oprávnenie kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia.
KONTROLA VYBAVOVANIA SŤAŽNOSTÍ ZO STRANY HLAVNÉHO KONTROLÓRA
Hlavný kontrolór vybavuje sťažnosti podľa § 23 ods. 1 zákona o sťažnostiach. Oprávnenie pre hlavného kontrolóra vykonávať kontrolu vybavovania sťažností je ustanovené aj priamo v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), kde v § 18d ods. 1 sa uvádza, že kontrolnou činnosťou hlavného kontrolóra sa okrem iného rozumie kontrola vybavovania sťažností.
Hlavný kontrolór v rámci kontroly vybavovania sťažností kontroluje predovšetkým dodržiavanie a uplatňovanie zákona o sťažnostiach a vnútorného predpisu, ktorý upravuje prešetrovanie a vybavovanie sťažností v podmienkach územnej samosprávy.
Hlavný kontrolór okrem kontroly dodržiavania jednotlivých ustanovení zákona o sťažnostiach a vnútorného predpisu preveruje procesný postup prešetrovania a vybavovania sťažností, najmä:
-
spôsob posudzovania sťažností, t.j. či sú na obci evidované a vybavované podania, ktoré sú v zmysle zákona sťažnosťami, či tieto podania spĺňajú základné znaky sťažnosti, či sťažnosti obsahujú zákonom stanovené náležitosti,
-
proces prijímania a odstupovania sťažností, ak obec nie je prí­slušná na ich vybavenie,
-
proces prešetrovania a vybavovania sťažností,
-
dodržiavanie zákonných postupov a lehôt.
Hlavný kontrolór kontroluje dodržiavanie povinností, ktoré územnej samospráve vyplývajú zo všeobecne záväzných právnych predpisov, najmä či obec:
-
prijíma všetky sťažnosti a vedie operatívnu evidenciu sťažností v súlade so zákonom o sťažnostiach,
-
má na webovom sídle zvere
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.