Uplatnenie zásady legality v správnom trestaní

Vydáno: 12 minút čítania

Pre naplnenie skutkovej podstaty iného správneho deliktu podľa § 37 ods. 1 písm. m) zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o IPKZ“) je nevyhnutné, vychádzajúc z použitia spojky „a“ v skutkovej podstate tohto iného správaneho deliktu, preukázať kumulatívne porušenie povinností ustanovených v § 26 ods. 1 písm. a) aj písm. b) zákona o IPKZ, keďže páchateľa možno postihnúť len za porušenie povinností výslovne ustanovených zákonom (zásada legality) a akýkoľvek rozširujúci výklad skutkových podstát správnych deliktov, naviac v neprospech páchateľa, je neprípustný.

Podľa rozsudku Najvyššieho súdu SR z 26. apríla 2018, sp. zn. 8 Sžo 41/2016, vec GEOPOL PREŠOV, s.r.o..
 
Vymedzenie veci
Napadnutým rozsudkom Krajský súd v Prešove (ďalej len "krajský súd") podľa § 250j ods. 2 písm. a) zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len ,,OSP") zrušil rozhodnutie žalovaného z 8. decembra 2014 v spojení s rozhodnutím Slovenskej inšpekcie životného prostredia, Inšpektorátu životného prostredia Banská Bystrica z 25. augusta 2014 (ďalej len "rozhodnutie správneho orgánu prvého stupňa"). Žalovaný ako príslušný orgán podľa § 9 a § 10 zákona č. 525/2003 Z.z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. rozhodol o odvolaní žalobcu proti rozhodnutiu správneho orgánu prvého stupňa tak, že odvolanie zamietol a potvrdil rozhodnutie správneho orgánu prvého stupňa, ktorým tento uznal žalobcu vinným zo spáchania správneho deliktu podľa § 37 ods. 3 písm. a) zákona o IPKZ tým, že porušil § 26 ods. 1 písm. c) zákona o IPKZ vykonávať činnosť a udržiavať prevádzku "Dekontaminačné stredisko Tornaľa" (ďalej len "prevádzka") v súlade s podmienkami určenými v integrovanom povolení v znení jeho zmien z 15. januára 2009, zo 17. mája 2010, z 25. októbra 2010 a z 12. augusta 2011 (ďalej len "integrované povolenie") a za čo mu správny orgán prvého stupňa podľa § 37 ods. 3 písm. a) zákona o IPKZ uložil pokutu vo výške 10 000 eur.
Z obsahu administratívneho spisu žalovaného krajský

Související dokumenty

Súvisiace články

Množstvový zber odpadu v obci
Zrušenie autorizácie na výkon organizácie zodpovednosti výrobcov
Právo vyjadriť sa k podkladom rozhodnutia správneho orgánu
Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Zásady správneho trestania pri porušení integrovaného povolenia
Predbežná povaha správy o environmentálnej kontrole
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Opätovné použitie a zhodnocovanie odpadu, Vec C-60/18 - TALLINNA VESI
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Používanie biokvapaliny ako palivového zdroja elektrárne, Vec C-212/18 PRATO NEVOSO TERMO ENERGY
Preprava zmesi vedľajších produktov živočíšneho pôvodu a iných materiálov - Vec C-21-23/19 - P. F. KAMSTRA RECYCLING A I.
Pojem odpad – čistiarenský kal Vec C-629/19 - SAPPI AUSTRIA PRODUKTION A WASSERVERBAND
Klasifikovanie odpadu ako nebezpečného VEC C-487/17 - VERLEZZA A I.
K uplatňovaniu zásady znečisťovateľ platí VEC C-335/16 - VG ČISTOĆA
Určenie zariadení na spracovanie zozbieraného odpadu vzniknutého na území obce, Vec C-292/12 - RAGN-SELLS
Povinnosť revízie programov odpadového hospodárstva členskými štátmi, VEC C-642/18 - KOMISIA/ŠPANIELSKO
Verejné obstarávanie na služby spracovania odpadu - VEC C-295/20 - SANRESA
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL