Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?

Vydáno: 19 minút čítania

Uvedenou otázkou sa koncom roka 2022 zaoberal Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „Súdny dvor“) vo svojom rozhodnutí vo veci Porr Bau GmbH [1]. Súdny dvor v danom prípade vyhodnotil, že výkopová zemina môže byť, ak sú dodržané stanovené špecifické podmienky, kvalifikovaná ako vedľajší produkt, na ktorý sa nevzťahuje odpadový režim, resp. môže dosiahnuť stav konca odpadov. Vzhľadom na skutočnosť, že vyhláškou Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 344/2022 Z. z. o stavebných odpadoch a odpadoch z demolácií, účinnou od 25. októbra 2022, boli krátko pred vyhlásením tohto rozsudku aj do nášho právneho poriadku zavedené kritériá pre nekontaminovanú výkopovú zeminu, je vhodné uvedené rozhodnutie priblížiť a posúdiť súlad našej legislatívy s ním.

 
Predmet konania sporu
Predmetom konania pred Súdnym dvorom mal byť pôvodne výklad článku 6 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len "Smernica o odpade"), ktorý sa venuje podmienkam, za ktorých možno dosiahnuť tzv. stav konca odpadu, a teda podmienkam, kedy prestáva byť odpad odpadom.

Související dokumenty

Súvisiace články

Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?
Klasifikovanie odpadu ako nebezpečného VEC C-487/17 - VERLEZZA A I.
Množstvový zber odpadu v obci
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Využívanie odpadov na energetické účely
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Plážový littering
Recyklovanie odpadu v oblasti stavebného priemyslu
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?
Musí byť ekologické aj ekonomické?
Obťažovanie pevnými a tekutými odpadmi

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec

Súvisiace predpisy

344/2022 Z.z. o stavebných odpadoch a odpadoch z demolácií
79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
371/2015 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch
569/2007 Z.z. o geologických prácach (geologický zákon)