Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?

Vydáno: 19 minút čítania

Uvedenou otázkou sa koncom roka 2022 zaoberal Súdny dvor Európskej únie (ďalej len „Súdny dvor“) vo svojom rozhodnutí vo veci Porr Bau GmbH [1]. Súdny dvor v danom prípade vyhodnotil, že výkopová zemina môže byť, ak sú dodržané stanovené špecifické podmienky, kvalifikovaná ako vedľajší produkt, na ktorý sa nevzťahuje odpadový režim, resp. môže dosiahnuť stav konca odpadov. Vzhľadom na skutočnosť, že vyhláškou Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 344/2022 Z. z. o stavebných odpadoch a odpadoch z demolácií, účinnou od 25. októbra 2022, boli krátko pred vyhlásením tohto rozsudku aj do nášho právneho poriadku zavedené kritériá pre nekontaminovanú výkopovú zeminu, je vhodné uvedené rozhodnutie priblížiť a posúdiť súlad našej legislatívy s ním.

 
Predmet konania sporu
Predmetom konania pred Súdnym dvorom mal byť pôvodne výklad článku 6 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc (ďalej len "Smernica o odpade"), ktorý sa venuje podmienkam, za ktorých možno dosiahnuť tzv. stav konca odpadu, a teda podmienkam, kedy prestáva byť odpad odpadom.

Související dokumenty

Súvisiace články

Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Klasifikovanie odpadu ako nebezpečného VEC C-487/17 - VERLEZZA A I.
Množstvový zber odpadu v obci
Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?
Sme pripravení viac recyklovať?
Správa Európskej komisie o Slovensku - výzvy pre novú vládu v oblasti obehového hospodárstva a nakladania s odpadmi
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (3.)
Vyrieši obehové hospodárstvo problém s odpadom?
Nový spôsob recyklácie plastov na rastlinnej báza
Súčasné trendy recyklácie vyradených mobilných telefónov
Zrušenie autorizácie na výkon organizácie zodpovednosti výrobcov
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (4.)
Skládkovanie a spaľovanie odpadu zvyšuje prítomnosť vzduchom prenášaných baktérií
Komentár k zákonu o poplatkoch za uloženie odpadov (5.)

Súvisiace otázky a odpovede

Zber BRKO a frekvencia vývozu
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Zdaňovanie stavby hotela
Poplatok za ubytovacie služby a DPH
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Prefakturácia miestneho poplatku za komunálne odpady
Účtovanie o rezervách
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach

Súvisiace predpisy

344/2022 Z.z. o stavebných odpadoch a odpadoch z demolácií
79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
371/2015 Z.z. , ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch
569/2007 Z.z. o geologických prácach (geologický zákon)