Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?

Vydáno: 10 minút čítania

Najvyšší správny súd SR sa vo svojom rozhodnutí zaoberal otázkou, či je možné preradiť vykupované batérie a akumulátory od fyzickej osoby z katalógového čísla 20 01 33 pod katalógové číslo 16 06 01 pri procese prípravy na opätovné použitie a taktiež či je osoba vykonávajúca štátny dozor v odpadovom hospodárstve povinná sa preukázať poverením na vykonanie kontroly, alebo je postačujúci služobný preukaz danej osoby. V tomto článku si priblížime závery Najvyššieho správneho súdu SR.

Práva a povinnosti súvisiace s nakladaním s odpadmi sú zakotvené nielen v zákone č. 79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o odpadoch"), ale aj vo viacerých iných právnych predpisoch, ktoré spadajú do oblasti správneho práva. Od 1. augusta 2021 začal svoju právomoc vykonávať Najvyšší správny súd SR, ktorý je vrcholnou inštanciou pre veci správneho súdnictva v SR, a teda je oprávnený rozhodovať aj v konaniach súvisiacich s nakladaním s odpadmi.
Najvyšší správny súd SR stihol už vydať aj rozhodnutia v tejto oblasti. Konkrétne v rozsudku z 9. decembra 2021, sp. zn. 4 Asan 10/2021 (ďalej len "Rozsudok") sa zaoberal možnosťou preradiť odpad v evidencii o druhoch a množstve odpadov a o nakladaní s nimi z jedného katalógového čísla pod iné katalógové číslo, ako aj správnosťou postupu Slovenskej inšpekcie životného prostredia pri vykonaní kontroly dodržiavania povinností podľa zákona o odpadoch a súvisiacich vykonávacích predpisov.
 
Okolnosti prípadu
Spoločnosti, ktorá vykonáva výkup, zber, prepravu a recykláciu použitých batérií a akumulátorov, bola rozhodnutím Slovenskej inšpekcie životného prostredia, Inšpektorátu životného prostredia Banská Bystrica, uložená pokuta za porušenie povinností správne viesť evidenciu odpadov týkajúcu sa výkupu odpadu od fyzických osôb a sprievodných listov nebezpečného odpadu.
Spoločnosť (sťažovateľ) nap

Související dokumenty

Súvisiace články

Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?
Množstvový zber odpadu v obci
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Triedením a množstvovým zberom možno platiť za odpady menej
Využívanie odpadov na energetické účely
Vykonávanie environmentálnych právnych predpisov v členských štátoch EÚ – preskúmanie zo strany Európskej komisie (2.)
Plážový littering
Recyklovanie odpadu v oblasti stavebného priemyslu
Budeme o rok skládkovať už len upravený odpad?
Kuchynský odpad ako vedľajší živočísny produkt
Zvýšila pandémia ochorenia Covid-19 tlak na zodpovedosť jednotlivca a spoločnosti za nakladanie s odpadmi?
Musí byť ekologické aj ekonomické?
Obťažovanie pevnými a tekutými odpadmi
Zásady správneho trestania pri porušení integrovaného povolenia
Množstvový zber odpadov - spravodlivá cesta k znášaniu zodpovednosti za tvorbu komunálnych odpadov?

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec