Zásady správneho trestania pri porušení integrovaného povolenia

Oblasť správneho trestania za správne delikty (iné než priestupky) nemá v slovenských právnych predpisoch komplexnú právnu úpravu. Univerzálna úprava správneho konania nezakotvuje všetky potrebné nuansy regulácie postupu orgánov verejnej správy a pri vyvodzovaní administratívnoprávnej zodpovednosti [1]. Tým však nemôžu byť dotknuté práva účastníkov na spravodlivý súdny proces, preto je neexistencia týchto pravidiel v mnohom nahradená a dotváraná judikatúrou [2], pričom judikatúra sa mnohokrát opiera o základné princípy právneho štátu a európske právne predpisy.

Zásadami správneho trestania sa zaoberal aj Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len "Najvyšší súd"), a to vo svojom uznesení z 28. júna 2018, sp. zn. 7 Sžo 72/2016(ďalej len "Uznesenie"). Konkrétne sa zaoberal otázkou aplikácie zásad trestného konania v procese správneho trestania, a to v kontexte integrovanej prevencie a kontroly znečisťovania životného prostredia a porušenia povinností vyplývajúcich z relevantného zákona. Predmetné Uznesenie bližšie rozoberieme v príspevku.
 
Okolnosti prípadu
Spoločnosti, ktorá prevádzkuje Dekontaminačné stredisko, bola rozhodnutím Inšpektorátu životného prostredia Košice uložená pokuta vo výške 13 500 eur za porušenie povinností vyplývajúcich zo zákona č. 39/2013 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia (ďalej len "Zákon"), v znení účinnom do 31. decembra 2015, a to konkrétne v § 26 ods. 1 písm. a) a c) Zákona - porušenie povinností vykonávať činnosť v prevádzke v súlade s vydaným povolením a udržiavať prevádzku v súlade s podmienkami určenými v integrovanom povolení.
Uložená pokuta bola následne znížená Ústredím Slovenskej inšpekcie životného prostredia (ďalej len "SIŽP") na 12 800 eur. Spoločnosť (žalobca) sa následne žalobou domáhala preskúmania zákonnosti rozhodnutia, ktorým došlo k zníženiu pokuty. Prvostupňový súd (Krajský súd) nevykonával ďalšie dokazovanie, keďže mal za to, že skutočnosti zistené pri kontrole boli dostatočné na zistenie materiálne

Související dokumenty

Súvisiace články

Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Zrušenie autorizácie na výkon organizácie zodpovednosti výrobcov
Množstvový zber odpadu v obci
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Klasifikovanie odpadu ako nebezpečného VEC C-487/17 - VERLEZZA A I.
Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Predbežná povaha správy o environmentálnej kontrole
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Musí sa úrad zaoberať každou námietkou?
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Príspevok z Environmentálneho fondu
Účtovanie účelovej finančnej rezervy

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec