Zásady správneho trestania pri porušení integrovaného povolenia

Oblasť správneho trestania za správne delikty (iné než priestupky) nemá v slovenských právnych predpisoch komplexnú právnu úpravu. Univerzálna úprava správneho konania nezakotvuje všetky potrebné nuansy regulácie postupu orgánov verejnej správy a pri vyvodzovaní administratívnoprávnej zodpovednosti [1]. Tým však nemôžu byť dotknuté práva účastníkov na spravodlivý súdny proces, preto je neexistencia týchto pravidiel v mnohom nahradená a dotváraná judikatúrou [2], pričom judikatúra sa mnohokrát opiera o základné princípy právneho štátu a európske právne predpisy.

Zásadami správneho trestania sa zaoberal aj Najvyšší súd Slovenskej republiky (ďalej len "Najvyšší súd"), a to vo svojom uznesení z 28. júna 2018, sp. zn. 7 Sžo 72/2016(ďalej len "Uznesenie"). Konkrétne sa zaoberal otázkou aplikácie zásad trestného konania v procese správneho trestania, a to v kontexte integrovanej prevencie a kontroly znečisťovania životného prostredia a porušenia povinností vyplývajúcich z relevantného zákona. Predmetné Uznesenie bližšie rozoberieme v príspevku.
 
Okolnosti prípadu
Spoločnosti, ktorá prevádzkuje Dekontaminačné stredisko, bola rozhodnutím Inšpektorátu životného prostredia Košice uložená pokuta vo výške 13 500 eur za porušenie povinností vyplývajúcich zo zákona č. 39/2013 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia (ďalej len "Zákon"), v znení účinnom do 31. decembra 2015, a to konkrétne v § 26 ods. 1 písm. a) a c) Zákona - porušenie povinností vykonávať činnosť v prevádzke v súlade s vydaným povolením a udržiavať prevádzku v súlade s podmienkami určenými v integrovanom povolení.
Uložená pokuta bola následne znížená Ústredím Slovenskej inšpekcie životného prostredia (ďalej len "SIŽP") na 12 800 eur. Spoločnosť (žalobca) sa následne žalobou domáhala preskúmania zákonnosti rozhodnutia, ktorým došlo k zníženiu pokuty. Prvostupňový súd (Krajský súd) nevykonával ďalšie dokazovanie, keďže mal za to, že skutočnosti zistené pri kontrole boli dostatočné na zistenie materiálne

Související dokumenty

Súvisiace články

Množstvový zber odpadu v obci
Zrušenie autorizácie na výkon organizácie zodpovednosti výrobcov
Miestny poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
Finančná zodpovednosť za nakladanie s odpadom z fotovoltických panelov z hľadiska judikatúry Súdneho dvora EÚ a zákona o odpadoch
Pojem odpad - spojené veci C-241-242/12 - SHELL NEDERLAND A BELGIAN SHELL
Môže držiteľ odpadu prekategorizovať odpad pod iné katalógové číslo?
Klasifikovanie odpadu ako nebezpečného VEC C-487/17 - VERLEZZA A I.
Kedy látka alebo vec prestáva byť odpadom?
Má sa výkopová zemina považovať za odpad alebo nie?
Pojem odpad - nesplnene povinnosti členským štátom EÚ
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Predbežná povaha správy o environmentálnej kontrole
Vymedzenie pojmov odpad a preprava odpadu, Vec C-624/17 - TRONEX
Musí sa úrad zaoberať každou námietkou?
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu
Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov od 1. januára 2019
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec