Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Zostavenie rozpočtu obce na roky 2021 - 2023

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

V príspevku poskytneme odpovede na otázky a príklady zostavenia rozpočtu na roky 2021 - 2023 (ďalej len "rozpočet") so zreteľom na aktuálnu úpravu rozpočtových pravidiel, ktoré sú pre oblasť verejnej správy upravené v zákone č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 523/2004 Z.z.") a pre oblasť územnej samosprávy v zákone č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.").

Aktuálna úprava rozpočtových pravidiel je vykonaná zákonom č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 67/2020 Z.z."). Týmto zákonom sa ustanovili opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky a ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 (ďalej len "pandémia"). Opatrenia sa uplatňujú počas obdobia od 12. marca 2020, keď vláda Slovenskej republiky vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu pandémie do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda Slovenskej republiky mimoriadnu situáciu odvolá a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z.z., pričom pre opatrenia podľa § 3 a 4, § 6, § 8 až 12, § 16 až 18a, § 20 až 24a, § 24c až 24h, § 24j, § 24n a 24o, § 33, 34, § 36 ods. 1 a 3, § 36a a § 36c ods. 1 a 2 platí, že sa obdobie pandémie považuje za skončené 30. septembra 2020 a pre opatrenia podľa § 7, 24i a 31 sa obdobie pandémie považuje za skončené 31. decembra 2020 (novela zákona č. 67/2020 Z.z. zákonom č. 264/2020 Z.z., ktorým sa upravila účinnosť uplatňovania opatrení). Ostatné opatrenia ostávajú v platnosti, a to do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda zruší mimoriadnu situáciu, alebo až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa zákona č. 67/2020 Z.z.
Pre zostavenie rozpočtu sú dôležité pravidlá ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z., podľa ktorých sa rozpočet zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový. Bežný rozpočet musia zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový ho môžu zostaviť, len ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov. Kapitálový rozpočet tiež musia zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový; ako schodkový ho môžu zostaviť, len ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce alebo vyššieho územného celku z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo ak je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku.
V § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z.z. boli práve tieto pravidlá upravené. Na základe tejto úpravy platí, že obec a vyšší územný celok môže počas obdobia pandémie až do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov prostriedky rezervného fondu, kapitálové príjmy a návratné zdroje financovania. Ak obec a vyšší územný celok zvolí tento postup, nebude to považované za porušenie § 10 ods. 7 a 9, § 12 ods. 3 a § 17 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z.z., t.j. za porušenie ustanovení, ktoré určujú:
-
podmienky, za ktorých je možné použiť prostriedky rezervného fondu na úhrady bežných výdavkov, konkrétne na odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo majetku vyššieho územného celku, alebo na likvidáciu škôd spôsobených živelnými pohromami alebo inou mimoriadnou okolnosťou, na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch,
-
povinnosť pre obec a vyšší územný celok (ďalej len "VÚC") sledovať v priebehu rozpočtového roka vývoj hospodárenia podľa rozpočtu a v prípade potreby vykonávať zmeny vo svojom rozpočte, najmä zvýšenie vlastných príjmov alebo zníženie výdavkov, s cieľom zabezpečiť vyrovnanosť bežného rozpočtu ku koncu rozpočtového roka, pričom schodok bežného rozpočtu obce alebo vyššieho územného celku môže vzniknúť len z dôvodu použitia prostriedkov rezervného fondu podľa § 10 ods. 9 alebo použitia účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, nevyčerpaných v minulých rokoch,
-
povinnosť pre obec a vyšší územný celok použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov.

Upozornenie: Podľa takto upravených pravidiel sa umožňuje pri zostavení rozpočtu na rok 2021 zostaviť bežný rozpočet ako schodkový, a to nielen v prípade, ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, a to nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov, ale aj v prípade, že sa vo výdavkoch bežného rozpočtu bude rozpočtovať použitie prostriedkov rezervného fondu obce a VÚC, kapitálových príjmov alebo návratných zdrojov financovania.

Je dôležité si uvedomiť, že tieto upravené pravidlá sú možnosťou, ktorú obec a VÚC môže využiť, ale aj nemusí využiť. Je samozrejmé, že ak obec alebo VÚC nebudú mať problém so zostavením vyrovnaného alebo prebytkového bežného rozpočtu, nebudú zbytočne využívať oprávnenie, ktoré im povoľuje použiť na bežné výdavky zdroje, ktoré sú prioritne určené na rozvoj obce a VÚC.

? Otázka č. 1: Môže obec v rozpočte na rok 2021 plánovať použitie príjmov z predaja drobných pozemkov, t. j. kapitálových príjmov na bežné opravy miestnych komunikácií, ktoré sú nevyhnutné z dôvodu ich havarijného stavu?

Na základe právnej úpravy v § 36 ods. 2 zákona č. 67/2020 Z.z. platí, že obec môže počas obdobia pandémie až do 31. decembra 2021 na základe rozhodnutia zastupiteľstva použiť na úhradu bežných výdavkov kapitálové príjmy. Podľa takto upravených pravidiel sa umožňuje pri zostavení rozpočtu na rok 2021 zostaviť bežný rozpočet ako schodkový s tým, že schodok rozpočtu bude v tomto prípade krytý kapitálovými príjmami. V rozpočte na rok 2021 obec môže plánovať použitie príjmov z predaja drobných pozemkov, t.j. kapitálových príjmov na b
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály