Návratné zdroje financovania v roku 2020

Vydáno: 13 minút čítania

V príspevku prinášame odpovede na najčastejšie otázky týkajúcich sa pravidiel prijímania a použitia návratných zdrojov financovania v obci a vo vyššom územnom celku.

Návratné zdroje financovania sú prostriedky rozpočtu obce/rozpočtu vyššieho územného celku (ďalej len „VÚC“) z prijatých úverov (aj dodávateľských úverov), pôžičiek, návratných finančných výpomocí, zo zmeniek a z komunálnych obligácií vydaných obcou/VÚC.

Prijatie a používanie návratných zdrojov financovania je regulované prostredníctvom pravidiel, ktoré ustanovuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) v § 17 ods. 2 až 7; tieto pravidlá by mali zamedziť neodôvodnenému zadlžovaniu obce/VÚC.

? Čo chápeme pod investičným dodávateľským úverom? Započítava sa investičný dodávateľský úver do celkovej sumy dlhu?

V súlade s opatrením Ministerstva financií SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. a manuálom Ministerstvom financií SR k obsahu finančných výkazov je investičný dodávateľský úver definovaný ako dlhodobý záväzok, pri ktorom sa na základe zmluvy medzi obcou/VÚC a dodávateľom po dodaní diela začne uplatňovať jeho splácanie (splátkový kalendár) vrátane splácania úrokov. Charakteristickou a typickou črtou investičného dodávateľského úveru je jeho úročenie, t. j. splácanie úrokov. Ak obec/VÚC spláca investičný dodávateľský úver, používa ekonomickú rozpočtovú klasifikáciu:

821 – Splácanie tuzemskej istiny/821009 – Z dodávateľských úverov

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmena pravidiel používania návratných zdrojov financovania a prostriedkov rezervného fondu
Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obciach a VÚC
Dotácie a administratívna kontrola kontrolovanej osoby
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2021 - 2023
Návratné zdroje financovania po 1. januári 2019 a pravidlá rozpočtovej zodpovednosti v novom volebnom období
Účtovníctvo rozpočtových organizácií a postupy účtovania (X.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Účtovanie v centrách voľného času
Spracovanie záverečného účtu obce
Účtová skupina 35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy (III.)
Tvorba rozpočtu obce – legislatívne východiská
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Vybrané ustanovenia Príručky na zostavenie návrhu rozpočtov verejnej správy na roky 2015 až 2017
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2018 – 2020
Rozpočet škôl a školských zariadení

Súvisiace otázky a odpovede

Budovanie kanalizácie
Účtovanie úveru
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Použitie kódu zdroja 43
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Doplnenie otázky 5331
Účtovanie vkladu v novovzniknutej s.r.o.
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Postup vzájomného započítania pohľadávok
Zmena doby splatnosti bankového úveru
Účtovanie pôžičky v obci
Dotácie obce právnickej osobe
Dotácie z rozpočtu obce
Vykonávanie predbežnej a priebežnej finančnej kontroly
Dotácie právnickej osobe založenej mestom
Dotácia – zmena rozpočtu obce
Poslanci obecného zastupiteľstva a tvorba rozpočtu
Poskytnutie transferu z rozpočtu

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov