Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Záverečný účet obce a odborné stanovisko hlavného kontrolóra k návrhu záverečného účtu obce

Dátum: Rubrika: Hospodárenie

Na začiatku rozpočtového a účtovného roka vám už pravidelne prinášame príspevok venovaný aktuálnej téme – zostaveniu záverečného účtu obce a spracovaniu odborného stanoviska k jeho návrhu zo strany hlavného kontrolóra.

Obec zostavuje záverečný účet v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).

K spracovaniu záverečného účtu obce pristupujú po zostavení riadnej účtovnej závierky, ktorú overujeaudítor; povinnosť overenia účtovnej závierky obce audítorom je ustanovená v troch zákonoch, a to v:

  • § 19 ods. 1 písm. c) zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“),
  • § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“),
  • § 16 ods. 3 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.

Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje aj hospodárenie obce podľa schváleného rozpočtu a podľa rozpočtu po vykonaných zmenách, hospodárenie obce s ostatnými finančnými prostriedkami, stav a vývoj dlhu a dodržiavanie pravidiel používania návratných zdrojov financovania.

Ak audítor pri overovaní účtovnej závierky, výročnej správy a hospodárenia obce zistí porušenie povinností vyplývajúcich z príslušných zákonov, je povinný písomne oznámiť tieto skutočnosti Ministerstvu financií SR.

MF SR alebo ním poverená správa finančnej kontroly je oprávnená preveriť tieto sklutočnosti, a to vykonaním následnej finančnej kontroly v obci.

Rozsah povinností audítora je podobný rozsahu povinností hlavného kontrolóra obce, ktorý v súlade s § 18f ods. 1 písm. c) zákona o obecnom zriadení vypracúva odborné stanovisko k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve.

Spracovanie záverečného účtu obce – obsahová náplň záverečného účtu

Obec pri spracovaní záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy. Pri spracovaní vychádza aj z výsledkov účtovnej závierky – z údajov uvedených v účtovných výkazoch, ktorými sú: Súvaha, Výkaz ziskov a strát a Poznámky, ako aj z finančných výkazov, ktoré obec zostavuje podľa opatrenia MF SR č. MF/21513/2012-31, ktorým sa ustanovuje usporiadanie, obsahové vymedzenie, spôsob, termín a miesto predkladania informácií z účtovníctva a údajov potrebných na účely hodnotenia plnenia rozpočtu verejnej správy (ďalej len „opatrenie“).

Vysporiadanie finančných vzťahov

Obec finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytla prostriedky svojho rozpočtu. Ďalej usporiada finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu (ŠR), štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov (VÚC).

Finančné vzťahy k ŠR sú podiely na daniach v správe štátu (zabezpečujú sa prostredníctvom daňových úradov), dotácie na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy (zabezpečujú sa prostredníctvom správcu kapitoly ŠR, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí výkon štátnej správy, ktorý sa preniesol na obec) a ďalšie dotácie v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok (zabezpečujú sa prostredníctvom Ministerstva financií SR alebo správcu kapitoly ŠR, do ktorého vecnej pôsobnosti patrí činnosť, ktorá sa má financovať).

Finančné vzťahy k štátnym fondom sú účelové dotácie zo štátnych fondov, napr. zo Štátneho fondu rozvoja bývania, z Environmentálneho fondu a pod.

Finančné vzťahy k rozpočtom VÚC a k rozpočtom iných obcí sú účelové dotácie poskytované napr. na plnenie spoločných úloh, na rozvoj regiónu, pri poskytnutí pomoci pri likvidácii následkov živelnej pohromy, havárie alebo inej podobnej udalosti na ich území a pod.

Ak obce zriadia spoločný obecný úrad alebo združenie obcí, finančné prostriedky a dotácie, ktoré sú určené na financovanie tohto úradu alebo združenia, tiež podliehajú finančnému usporiadaniu na konci rozpočtového roka.

Obec usporiada aj finančné vzťahy k svojim rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám, k iným právnickým osobám, ktorých je zakladateľom a rovnako aj finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, pretože v priebehu rozpočtového roka sa poskytujú z rozpočtu obce dotácie jednak právnickým osobám, ktorých zakladateľom je obec, na konkrétne úlohy a akcie vo verejnom záujme alebo v prospech rozvoja územia obce, jednak právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom, ktoré majú sídlo alebo trvalý pobyt na území obce, alebo ktoré pôsobia, vykonávajú činnosť na území obce, alebo poskytujú služby jej obyvateľom. Ide o dotácie poskytnuté za podmienok ustanovených všeobecne záväzným nariadením obce na podporu všeobecne prospešných služieb, všeobecne prospešných alebo verejnoprospešných účelov, na podporu podnikania a zamestnanosti.

Usporiadanie finančných vzťahov je dôležité pre zostavenie záverečného účtu obce. Finančné prostriedky vyplývajúce z týchto vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu obce. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia a čerpania rozpočtu obce. Zúčtovanie prostriedkov je dôležité aj pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce, pretože ak je možné v súlade s osobitným predpisom použiť nevyčerpané účelovo určené prostriedky ŠR, rozpočtu Európskej únie (EÚ) alebo na základe osobitného predpisu v nasledujúcom rozpočtovom roku, ich zostatok sa na účely tvorby peňažných fondov obce z prebytku rozpočtu obce vylučuje.

Povinné náležitosti záverečného účtu

Podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy záverečný účet obce obsahuje najmä:

  1. údaje o plnení rozpočtu,
  2. bilanciu aktív a pasív,
  3. prehľad o stave a vývoji dlhu,
  4. údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
  5. prehľad o poskytnutých zárukách podľa jednotlivých príjemcov,
  6. údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti.

Záverečný účet obce by sa mal zostaviť ako hodnotiaca správa, v ktorej obec prezentuje svoje hospodárenie a poskytuje celkový prehľad o výsledkoch rozpočtového hospodárenia v príslušnom rozpočtovom roku.

a) údaje o plnení rozpočtu

Údaje o plnení rozpočtu sa predkladajú v členení:

  • bežný rozpočet – bežné príjmy a bežné výdavky,
  • kapitálový rozpočet – kapitálové príjmy a kapitálové výdavky,
  • finančné operácie – príjmové finančné operácie a výdavkové finančné o
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály