Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií

Vydáno: 7 minút čítania

V tejto časti príspevku o vykonávaní predbežnej finančnej kontroly pripravovaných finančných operácií som sa zameral na príjmové finančné operácie. Tie zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) charakterizuje ako finančné operácie v súlade s ustanovením § 2 ods. 2 písm. j) zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.

Cit. zákon ustanovuje, že príjmové finančné operácie, ktoré podliehajú vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly, sú hotovostné alebo bezhotovostné. Upozorňujem, že realizácia predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií v hotovostnej či bezhotovostnej forme musí spĺňať charakteristiku verejných financií.

Charakteristika príjmových finančných operácií

Pri definovaní predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií orgánu verejnej správy je vhodné vychádzať zo všeobecného, no podstatného ust. § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého predbežnou finančnou kontrolou orgán verejnej správy overuje každú pripravovanú finančnú operáciu.

Dodržiavať ust. § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite, podľa ktorého orgán verejnej správy predbežnou finančnou kontrolou overuje každú svoju pripravovanú finančnú operáciu, je často v podmienkach samosprávy miest a obcí a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách náročné a diskutabilné.

Príjmové finančné operácie, ktoré spĺňajú znaky verejných financií (najčastejšie sú rozpočtované a očakávané) je možné charakterizovať ako:

Související dokumenty

Súvisiace články

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Nový zákon o finančnej kontrole a audite v podmienkach územnej samosprávy
Vnútorná administratívna kontrola v otázkach a odpovediach
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Hlavný kontrolór obce
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Postavenie súkromnej umeleckej školy
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola

Súvisiace otázky a odpovede

Pomoc rodinného príslušníka
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Spotrebná daň z uhlia
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Audit a závierka
Jednorazová náhrada
Predaj nehnuteľnosti
Certifikácia ISO, účtovanie a daňový výdavok
Služby poskytnuté nemeckou spoločnosťou pre slovenskú spoločnosť na území SR
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)