Sú mestá a obce dobrými podnikateľmi?

Vydáno: 9 minút čítania

Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky (ďalej len „NKÚ SR“) bola novelizáciou Ústavy SR s účinnosťou od 1.1.2006 rozšírená kontrolná pôsobnosť na všetky verejné prostriedky a majetok územnej samosprávy. Novelizáciou Ústavy SR a následne aj zákona o NKÚ SR je mu umožnené kontrolovať aj tú časť majetku obcí, ktorý sa stal obchodným imaním.

V prvom polroku 2012 NKÚ SR vykonalkontrolnú akciu, ktorej účelom bolo preveriť zákonnosť a efektívnosť majetkových vkladov miest a obcí (ďalej len „obce“) do obchodných spoločností (ďalej len „OS“) a zistiť, či dochádza k plneniu zámerov s akými vstupovali obce do OS pri ich založení.

Kontrola bola vykonaná v 24obciach proporcionálne vybraných zo všetkých krajov SR a k tomu bolo vybraných 23 spoločností s ručením obmedzeným a jedná akciová spoločnosť. V obchodných spoločnostiach boli vybrané obce jediným spoločníkom, resp. akcionárom, teda vklad ich majetku v OS bol vo výške 100 % základného imania. Kontrolu dodržiavania zákonných povinností obce v OS a kontrola efektívnosti vkladov majetku obce do OS bola preverovaná za obdobie rokov 2009 až 2011.

Program kontroly bol pre všetky obce zhodný a umožnil:

  • preveriť uplatňovanie práv obcík založeným OS,
  • preveriť majetkové a finančné vzťahy medzi obcou a OS,
  • vykonať analýzu hospodárenia OS,
  • vyhodnotiť mieru efektívnosti a účinnosti vkladov majetku obcí do OS.

Do kontrolnej akcie bolo zapojených všetkých osemexpozitúr NKÚ SR, g

Související dokumenty

Súvisiace články

Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Malé obce – kontrola zameraná na evidenciu a nakladanie s pozemkami
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (II.)
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (III.)
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Sprístupňovanie informácií povinnými osobami
Kontrola použitia financií na riešenie situácie marginalizovanej rómskej komunity v obciach
Vybavovanie sťažností hlavným kontrolórom obce
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Zverenie majetku do správy a základná finančná kontrola
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí

Súvisiace otázky a odpovede

Osobný záujem verejného funkcionára
Starosta obce - dovolenka
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Príplatok na stravné
Hygiena v materskej škôlke.
Určenie odmeny zástupcu primátora
Odmena hlavného kontrolóra
Poriadok odmeňovania a postup pri odmeňovaní zamestnancov prijatých cez ÚPSVaR
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Prednosta obecného úradu a jeho uvoľnenie zo zamestnania
Nárok na odchodné hlavného kontrolóra obce
Hlavný kontrolór obce
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Odchodné starostu v prípade vzniku nároku na starobný dôchodok
Pracovný pomer na dobu určitú
Plat úväzkového starostu